Leuk ding. Ga je je toch afvragen: Wie was er eerst, Max Bill of de wekker?
Voor zover ik kan achterhalen was het eerste wat Max Bill voor Junghans ontwierp een keukenklok met kookwekker, in 1956.
De eerste Max Bill polshorloges schijnen in de Junghans-catalogus van 1962 te staan:
Ben zeer geïnteresseerd in dit merk; mijn oudste en dierbaarste horloge is deze Trilastic uit 1954 van mijn overgrootvader:
haal het schuurpapier maar boven, komt helemaal goed
met 240 of nog zelf iets groffer ga je dicht bij de originele vertikale bruching komen
even moeten zoeken naar deze foto van een ex van enkele jaren terug
misschien toch maar wat grovere korrel dan 240 gebruiken, want dan krijg je dit en de finish op jouw Hyraulica is meer uitgesproken
Super dat je de originele band erbij hebt, dit type jaren '70 horloges staan mi niet zo op leer
Ben ik nou niet zo met je eens. Je eigen foto hierboven bewijst het tegendeel. Prachtige combi (vind ik)!
Ha, tof. Ziet er inderdaad bijna identiek uit maar die hier is echt ALLES BEHALVE “silent”.
Deze wilde ik jullie niet onthouden. Soms zie je wel eens een smerig horloge, maar dan valt het aan de binnenkant wel mee. Nou, bij deze niet! Het uurwerkje liep niet, en dat was ook niet voor niets… Alles plakte letterlijk aan elkaar. Of er was iemand heel royaal geweest met olie, maar zo zag het er ook weer niet uit, of er zat nicotine-aanslag in, of vet. In ieder geval, smerig was het wel!
Ik heb hem nu weer in elkaar, maar de balansveer is gewoon slecht. Soms loopt hij, soms niet. Ik heb geprobeerd de kinken eruit te krijgen, maar het lukt me niet…
Ik denk, dat ik maar probeer een andere balansveer te gaan vinden. Worden er wel enkele aangeboden op Ebay.
Wow, deze is inderdaad wel erg smerig. Atira is wel een leuk, ik meen Scandinavisch (handels) merk. Ik heb er zelf een handopwindertje van via Etsy uit Finland vandaan. Maar die is nog wel mooi.
Ik geloof dat je hier niet te veel aandacht aan moet geven. Het uurwerkje lijkt me niet echt courant? (ETA 1258?)
En dan die wijzerplaat!! yuk! Dat mag je geen patina meer noemen, die is gewoon heel vies!
Ik had laatst een koekenpan die er zo uitzag (aan de onderkant wel te verstaan). Ik wilde 'm nog schoonschuren en dan naar de kringloop brengen, maar dat kon ik niet maken, zei mevr. Lexaf. Dus toch maar de Kliko in dan. Heb voor mezelf wel een nieuwe koekenpan gekocht… (en ja, ik ben degene die kookt thuis ).
Hieronder mijn kleine maar best sjieke Atira’tje, met een mooi afgewerkt ETA2370 motertje er in:
De wijzerplaat valt eigenlijk best mee. Daar zat geen olie of vet op. En de reden dat het uurwerkje smerig was, is een gebroken deksel. Die moet ik op een of andere manier dicht zien te krijgen.
En het is inderdaad geen recent uurwerkje, maar een ETA 1256, de eerste automaat van ETA.
En uiteindelijk het resultaat, ik durf niet dieper te gaan anders krijg ik messing aan de oppervlakte.
Hij mag de la verlaten, maar wil er geen verkapt verkooptopic van maken
Is dit ding verchroomd dan? Ziet er zo op het eerste gezicht uit als massief rvs
Mooi geworden! Dat wil ik ook nog wel eens leren!
Geen idee, maar het zou zonde zijn om door de laag heen te schuren…
Uiteraard, maar bij rvs is er geen laag dus kun je er ook niet doorheen gaan. Wat staat er op of in het achterdeksel? Daar kun je vrijwel altijd uit afleiden of de kast rvs is of niet.
Ik moet ook voorzichtig zijn, het glas zit stevig geklemd en ik wil het niet stuk drukken…
Als ik zo naar dit horloge kijk krijg ik sterk de indruk dat dit gewoon een stalen kast is.
Wat @wbcoupe al zegt; wat staat er achter op de kastdeksel??