85 132 20… kunnen jullie hier wat mee?
die ik vroeger had is een vol stalen kast (en dat is identiek dezelfde)
Pontiac is kwaliteit hé
plexi heb je er toch uitgedaan om te schuren?
Helaas kan ik het plexiglas er niet uithalen, zit mega geklemd…
Zou balen als ik er een scheur in duw…
Dat soort plexi’s kunnen inderdaad lastpakken zijn. En als je hem er al haast niet uit krijgt, dan wordt terug plaatsen helemaal een probleem.
Ik niet, staat er niet gewoon stainless steel of stainless steel back op de deksel?
Daarom lekker laten zitten.
Met een dergelijk model zou het glas zou wel eens ingelijmd kunnen zijn.
In dat geval kan warmte helpen om de lijm een beetje zacht te krijgen en kan je het er wel voorzichtig uit drukken.
Een lang gekoesterd maar weinig gedragen horloge gaat na jaren dan toch draagtijd krijgen.
Een vriendin kwam langs met het jubileumhorloge van haar vader. Nog mooi in het notenhouten kistje en compleet met garantiekaart.
Een simpele batterijwissel en een klein poetsbeurtje is voldoende om ervoor te zorgen dat ie niet opnieuw in de la beland.
Wellicht, maar 1 manier om daar achter te komen.
acier inoxydable
Roestvrij staal
Deze jacqué met ETA 2409 liep als een natte dweil en de wijzers bleven stilstaan. De zwarte lak ‘lume’ was deels losgekomen had de wijzerplaat behoorlijk vervuild.
De wijzerklemming die verzorgd wordt door part Nr 242 was versleten.
Het omdraaien van het tandwiel zoals gesuggereerd in een ander topic bracht geen soelaas dus maar een nieuwe gekocht.
Het volgende werd aan het uuwerk gedaan?
Gereinigd
Kast in de ultrasoon gereinigd en licht gepolierd.
Geolied
De lak in de wijzers werd weer aangebracht bebruik makend van blanke lak vermengd met een zwarte acryl uit een modelbouwdoos.
De wijzerplaat werd voorzichtig met een wattenstokje en moederszalf (speeksel) zo en voorzichtig mogelijk proper gedopt.
Het resultaat (let niet op de datum die niet correct staat maar hij werkt wel)
Hoe cool is dit dan? Je moet bedenken, dat ze dit al 58 jaar geleden bedacht hebben. maar om een horloge te maken, waar de lumen verborgen zijn, dat kan ik niet anders omschrijven dan geniaal!
Het gaat zich om een Seikomatic 8305-1010. Deze is uit 1967, maar ik heb er nog een, en die is uit 1965. Maar deze is in iets mindere staat en ik wilde het eerst op deze uitproberen, voordat ik het op de andere doe. En dat gaat nu zeker wel gebeuren!
Allereerst is het zo ook best een leuk horloge, met redelijk moderne maten (38mm breed) en zelfs voor Seiko wat ongewoon: 20mm lugbreedte. De wijzerplaat heeft opvallend vormgegeven markers in de vorm van kogels en een crosshair. Het is een date-only versie, wat voor dit horloge wel prima is. Er zit een best interessant uurwerkje in uit de 83XX serie. Solide gebouwd, ook niet al te moeilijk. En met 30 juwels (waarvan er geen enkele voor de sier of juwelcount is, maar ook daadwerkelijk nut heeft) is het duidelijk een uurwerk uit de hogere klasse. Op zich heeft dit horloge verder geen heel bijzondere details, maar dat is slecht schijn. Dit horloge laat namelijk niet meteen alles zien. Dat zie je pas in het donker: verborgen lumen!
Nu is het wel zo, dat de lumen bij dit horloge zo goed als niet meer werkten, maar ik had me onlangs wat Luminova (poeder) gekocht, en een UV-hars. En het uurwerkje had ook dringend een beurtje nodig, dus het moest er een keer van komen. Met het uurwerkje was er niets spannend aan de hand, na een goede schoonmaakbeurt loopt het weer op een goede 260°, dat is voor zo’n oude Seiko helemaal niet eens zo slecht!
De oude lumen waren nog eens snel verwijderd, en dus snel wat nieuwe lumen aangemaakt. Nu had ik 2 kleuren, groen en lichtblauw, en heb voor dit horloge voor lichtblauw gekozen. Van de buitenkant zie je het namelijk niet, al zijn de lumen bij daglicht wit. Maar zodra het licht uit is, dan begint het spektakel. Je zou er bijna de hele avond mee in het donker willen lopen!
Dit is dus het horloge. De wijzerplaat is niet in allerbeste staat, maar zeker nog wel oké. Ook het plexiglas glaasje heeft betere dagen gekend. En nog steeds is dit een erg mooi horloge.
Zoals je ziet, zijn de lumen hier nog niet zichtbaar.
Maar als het licht weg is…
De lumen zitten aan de onderkant van de wijzers, en aan de achterkant van de markers. Hoe bedenken ze het? Dit is gewoon retecool!
Prachtig
Fenomenaal
Echt een heel gaaf horloge en een schitterende techniek. Ik had het toevallig al eens langs zien komen bij Wristwatch Revival en ik was toen al gefascineerd en hij is meteen op mijn lijstje gekomen.
Ik ben benieuwd als hij helemaal klaar is of als de tweede helemaal netjes is geworden.
Ik heb ooit daarvan een verslag gekeken op wristswatch revival. Geniaal!
O, ik was niet de enige😂
Hahahaha, nope, ik herkende hem meteen
In Juli kocht ik een zak horloges waar wel wat grappig spul tussen zat, deze keer ga ik het hebben over de Prisma:
Op het eerste gezicht niet zo mijn stijl, maar toch leuk genoeg om op te knappen!
Eerste diagnose was, kapot glas, gebroken veer, opwinden via de kroon ging soms wel soms niet en verder gewoon een ranzig ding.
Maar wel een leuk FHF ST 97 werkpaardje erin.
Dus eerst maar eens uit elkaar gehaald en een rondje door de Elma gemaakt:
Vervolgens wilde bij de montage de nieuwe veer niet in de ton (diameter net te groot) dus de veer er uitgehaald en met de hand teruggezet, bij de laatste winding floepte hij uit mijn hand en werd de veerton door de zolder geslingerd, zo midden in de “moet nog naar de kringloop” stapel
Na 45 minuten zoeken toch weer gevonden en de montage ging weer verder. Vervolgens haakte de arbre niet helemaal mooi in dus moest de veer iets bijgebogen worden. Bij verdere montage bleek de geïntegreerde tirette(veer) met bascule(veer) niet strak genoeg om het wisselrad goed in het transmissierad gedrukt, dus iets verbogen en toen liep alles weer lekker, het probleem van het wel/niet opwinden was dus ook opgelost
Daarna zag in bij de montage van de incablocs dat er een harpveertje kapot was, die ben ik dus vergeten dicht te doen en is denk ik in het mandje van de Elma blijven haken…… SUKKEL!!!
Wel, gelukkig had ik laatst op aanraden van @Vintagewatchstuff al een assortimentje gekocht waar ik een nieuw harpveertje uit kon halen:
Alleen krijg je deze niet gewisseld met het systeem ingebouwd, dus bij gebrek aan een stenenpers heb ik dit met de triebniet uitgeperst en weer ingeperst, goed visueel controlerend hoe diep deze er weer in moet, niet ideaal, maar de leerervaring vind ik belangrijker:
Nieuw veertje weer op zijn plek:
Eerst de balans teruggeplaatst en de speling gecontroleerd, dit leek goed.
Daarna ankertje en brug erin en de volledige balans weer gemonteerd, het uurwerkje begint direct vrolijk te tikken
Dagje laten inlopen en vanavond in de kast met nieuw glas geplaatst, op de timegrapher en zie daar!!
Beetje afregelen en super strak, niet meer dan 3 seconde verschil tussen verschillende posities
Leuk struisvogel (aka kippenpoot) bandje gemonteerd die ik van @BG1 gekocht had vorige week en morgen maar eens lekker dragen, ik ben weer helemaal blij en heb weer wat geleerd
Nu maar weer opzoek naar een stenenpers
Fijne avond allemaal!