Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Niet gezegd dat die er ooit gezeten heeft, weet niet precies of ze er op een gegeven moment mee zijn begonnen, maar het zat er in elk geval niet altijd in.
Hier een technische fiche van Tissot, geen van de uurwerken daarop hebben dat stuk erin zitten:

Betekenis van het nummer weet ik ook niet precies. Verschillende diameters en wel of geen datum wellicht? Heb hier een boys size date, die heeft ook weer een ander nummer:

5 likes

Ik vroeg mij ook al af of dat er altijd in zat.
Als ik dit bekijk, zat ik ernaast en zou dat horloge van @BorisK wel degelijk nooit open zijn geweest

2 likes

Ik heb net te veel uurwerken zonder gezien, dus ik vermoedde al dat het er niet altijd gezeten heeft. Dus even naar een origineel document gezocht, en ziedaar, inderdaad ooit ook zonder geleverd :grin:

Maar ik denk dat er tijdens service ook wel de nodige verdwenen zijn. Het is echt zo’n onderdeel waarvan je er te laat achter komt dat je hem vergeten bent :see_no_evil::sweat_smile:
Als je je radertrein al gesmeerd hebt wil je die kloof er niet meer af halen…

3 likes

Vandaag kwam er een Aurore quartz horloge binnen, omschrijving: “NON FONCTIONNELLE”
Bij het openen een Eta 955 114 binnenwerk met op het oog niet de juiste batterij erin.
Even googelen en ik had nog een 371 liggen, geplaatst en direct lopen!

Hierna de rest ook maar gelijk aangepakt, best goed er weer uitgekomen.
Bandje zit een barstje in dus die moet nog vervangen worden.

19 likes

Bedankt voor jullie beider input @wbcoupe , @Climholland
Altijd leerzaam!

2 likes

Ik heb niet vaak meer de kans om hier te laten zien waar ik mee bezig ben aangezien dit topic over horloges herstellen gaat en niet over luiers verversen, maar deze ben ik toch vrij trots op. Het gaat om deze Dugena, die ik in november binnen kreeg:

In werkende staat, maar de kroon klopte niet - sloot slecht aan, stond ook licht kaduuk - en alles waar de kroon bij te pas kwam liep wel heel stroef. Maar lopen deed die wel, dus ik dacht van eens iets eenvoudigers te proberen, gezien de beperkte tijd.

Ha ha. :sweat_smile:

Het slachtoffer uit de kast, en op het kussen. Het feit dat de verkleuring van de ringen vooral op de stukken zit die niét zichtbaar zijn, vond ik maar raar.

Maar voor de rest voorlopig nog geen dingen te merken. Ziet er eigenlijk best netjes uit nog. Behalve voor de oplettende kijker dan.

Want eens de ringen weggenomen… aie aie aie aie. Die slechte kroon, verdorie :sleepy:

Ja, da’s niet goed he.

Maar goed, we zijn eraan begonnen, dus we gaan verder…

De houder in, de automaat eraf en strippen

Het roest heeft de platine wel vuilgemaakt, maar het is niet verder doorgelekt, goddank. Maar er zat wel genoeg vuil in de steentjes dat twee wielen persé niet uit hun brug los wouden. :sweat_smile:

Sorteren in potjes en de wasbak in. Voor de gelegenheid de Elma ook eens voorzien van verse vloeistof. Het kussen ook, met de vettigheid van de platine.

De veer was nog in prima staat dus is mee de was in gegaan. Dan terug beginnen opbouwen:

De schade viel eigenlijk al bij al goed mee. Maar de tirette, daar viel helemaal niks meer mee aan te vangen. Microscoopfotootjes van na de Elma ronde zeggen genoeg denk ik.

Op eBay een nieuwtje opgesnord uit Duitsland, goedkoop en snel, dat viel mee. Gelukkig is een ETA 2789 niet het moeilijkste model om stukken voor te vinden.

De andere stukken waren eerder vuil dan beschadigd en kwamen redelijk ongehavend uit de was. Deze haalde ik wel nog eventjes op een stuk zachthout geprikt over de dremel om de laatste restjes er af te poetsen.

Goed, alles weer samengooien, en kijken of er beweging in zit…

Jaha. Mooi! Dus snel de deksteentjes geolied, chatons erover, hop de incabloc in… nee, grapje hoor. Meer dan een half uur gegodverd op die kleine ondingen :laughing: omdat ze 1) wegsprongen (gelukkig maar 1x, en 10cm ver); 2) bleven kleven aan de oliegever omdat ik ze niet goed genoeg vast had; 3) veel te veel olie hadden dus herbeginnen; 4) niet goed in de chaton kreeg waardoor de olie slecht zat dus herbeginnen; 5) er een pamper rush job tussen kwam.

Maarrrr, uiteindelijk naar tevredenheid gelukt en met bevende pootjes goed vastgeklikt. De tussentijdse timing ben ik vergeten fotograferen - dus dan maar de automaat er terug op.

Ik was zo content met het tussenresultaat dat ik mij voorgenomen had om ruim de tijd te nemen om deze echt goéd af te regelen. Normaalgezien ben ik (een beetje te) relax als het op vintage aankomt - een beat error van 1.5 is acceptabel, een amplitude van 250 is dik oké, een minuut spreiding van de verschillende timings kan ik mee leven. Maar deze moest goed zijn. :crossed_fingers:t2:

Alles de kast in, en beginnen regelen. Vijftien keer erop en eraf, gelukkig is zo’n 2789 op drie punten regelbaar dus dat ging wel mooi. Maar als het niet goed kwam dan kon ik het niet op het horloge steken natuurlijk.

Als ik met dit resultaat nu geen sticker van juf @Vintagewatchstuff krijg en een bank vooruit mag, ja, dan weet ik het ook niet meer. Alle zes de timings alstublieft. :sunglasses:

Dial up

Dial down

Kroon links

Kroon omhoog

Kroon rechts

Kroon omlaag

En het is inderdaad curieus dat kroon omlaag plots een 10% drop in amplitude heeft. Maar die ga ik niet meer proberen terugwinnen. :sweat_smile:

Het glas is opgepoetst, de kast ook maar niet goed genoeg (enkel wat Cape Cod, geen echt gepolijst). De lak van de wijzerplaat begon los te laten bij het proberen schoonmaken - dat vocht zal er misschien wel voor iets tussen gezeten hebben - dus daar ben ik ook maar af gebleven. Maar hop, toch maar eentje die met tevredenheid van de to-do lijst af is!

29 likes

Ziet er weer heel mooi uit en zeer mooie waarden op de Weishi!!

1 like

een resultaat dat er wezen mag!!

1 like

Leuk om jou verhaal en fotoverslag te lezen! Knap gedaan en heel mooi geworden.

1 like

Bedankt voor het verslag, het is toch altijd vermakelijk èn leerzaam! Behalve luiers kosten de fotos toch ook extra tijd!
Ging de aanslag op de datumring er nog af? Logisch dat roestdamp minder effect had op de ene datum! Die kon beter ventileren door het kijkgaatje!

3 likes

Mooi werk Lennert! Nu de crown down amplitude nog :face_with_peeking_eye:

2 likes

Mooi verslag en een mooi horloge.
Hij mag toch niet veel hoger komen in amplitude want dan gaat ie prellen.
Ik vind de positionele verschillen heel erg meevallen hoor.
Je hebt wel eer van je werk.
Bedankt voor het delen.

2 likes

Een beetje, maar het blijft wel zichtbaar. Durfde er niet te hard op te poetsen :sweat_smile: de wijzerplaat had al wat schilfers puur door rodico te deppen, dus…

:rofl:

giphy (4)(1)

Voor je t weet zit ik in een straatje à la @Lexie2797 met z’n Rolex :grimacing:

5 likes

Die is weer heel netjes geworden. Dugena is een heel sympatiek en ondergewaardeerd merk. Over het algemeen zijn het hele leuke horloges met een prima uurwerk.
Netjes gedaan hoor.

2 likes

Die 10% drop valt nog wel mee tov de rolex :face_with_peeking_eye: zal straks eens op de timegrapher leggen en die gegevens delen ook al gaat dat pijn doen :joy:

2 likes

DU

DD

PL

PR

PD

PU

Tevens viel me op dat hij ergens stil was gevallen want de tijd klopte voor geen meter meer terwijl hij gisteren goed liep door de dag dus even in de gaten houden of dat vaker en op de zelfde plek gebeurt :face_with_peeking_eye:

Denk dat ik weer naar mn eigen topic kan zo :joy:

6 likes

10 banken vooruit. mooi resultaat, draag hem met trots!

je amplitude kroon naar beneden valt ruim binnen de marges, niks meer aan doen. Het verschil met je andere verticale posities situeert zich in het gegeven dat kroon naar beneden de meest voorkomende positie is en daar de tappen dan net iets meer te lijden hadden gedurende het horlogeleven en dat resulteert in een iets lagere amplitude tov de andere verticale posities. Het horloge is klaar om gedragen te worden met een regelmachienbeeld dat TOP is! er zijn er nog niet te veel die je dit nadoen!

Je punten :rofl:

:100: :100: :100: :100: :100: :100: :100: :100:

:+1: :+1: :+1: :+1: :+1: :+1: :+1: :+1:

8 likes

Overkomt mij nooit…. :innocent:

4 likes

Seconde wijzer kwam tegen minuten wijzer aan, opgelost nu en verwacht niet dat hij nu nog stil gaat vallen.

4 likes

Paar weken geleden postte ik in het vintage incoming de volgende foto met de vermelding dat ik een stapeltje troep voor onderdelen had gekocht:

Voor drie van de vier bleek dat inderdaad te gelden; de twee rechtsvoor zijn niet aan de praat te krijgen, de vergulde toont tekenen van leven maar is niet mooi genoeg op op te knappen, maar zoals @lassale bij het zien van de foto al opmerkte, die linkse was geen troep. Die bleek zelfs in verrassend nette staat. Het Tissot 2030 uurwerk binnenin zag er als nieuw uit en kwam met een verse batterij ook gelijk tot leven:

Vers mineraalglaasje erin geperst en na wat stofjes jagen de boel weer in elkaar:

Bracelet en endlinks wat gefatsoeneerd en erop gezet:

Grappig detail is de Scania inscriptie op de achterkant. (Ja goed geraden, dit lotje kwam van Tradera :grin:)

En om de pols:

22 likes