Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Na het binnenvallen van een onderdeel eindelijk deze Wakmann Chrono met Valjoux 7733 kunnen afmonteren.

Een vriendelijk HFlid vertrouwde me deze toe. Ik geef toe dat ik het best spannend vond om hieraan te werken. Het was nl. Mn eerste chronograaf.

Maar met behulp van een technische tekening, veel geduld, stapje voor stapje, foto’s maken en!!! Waardevolle tip !!!

Schroeven van het chronowerk terug in de platine of brug gezet om verwisseling te voorkomen. .

Uurwerk een volledige servicebeurt gegeven, een onderdeel vervangen en een brug iets aan moeten passen is het me gelukt.

It’s a small step for men, but a huge leap for a watchmaker like me…

33 likes


Deze Olympic vandaag eens onder handen genomen.
De balans was stuk van deze AS-ST 1802.
Gelukkig had ik nog een donor uurwerk liggen waar de balans wel goed van was.

Tijdens het demonteren van het uurwerk viel me de geweldige achterkant van de wijzerplaat op.

Helaas komt dit nooit iemand te zien, maar een super leuk detail.

20 likes

Zal denk ik een logo ofzo zijn van de fabrikant van de wijzerplaat. Alleen geen idee welke. Zag ik laatst ook bij een Tissot uit de jaren 60:

Wel wel een grappig detail inderdaad :grin:

12 likes

Ik ben al blij met een mooie zilveren achterkant of tekst, maar deze vond ik wel bijzonder. Ik heb spontaan zin om meer uit elkaar te halen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Erg knap! Ik heb hier nog een Landeron 148 liggen, waar ik me voor schuw…
En een 3133…

4 likes

Soms staat er een merkteken van een fabrikant achterop wat dan te herleiden is, vandaar dat ik tegenwoordig vaak wat beter naar de achterkanten van wijzerplaten kijk. Vroeger haalde ik er alleen even wat rodico achterlangs om stof en vuil te verwijderen :innocent:

3 likes

Kan ik er eentje voor je doen?

Gefeliciteerd!

Chapeau. Chronos is iets waar ik zelf nog altijd de boot voor afhoud, al heb ik er ook een paar liggen die ik draag (3133, 31659, de Farer) - en ik heb bij het inventariseren de voorbije week ook eentje ontdekt in de projectenbak die ook een 7733 zitten heeft dus misschien komt het er ooit nog van :smile:

Grote stap in mijn ogen, doe je goed. :ok_hand:t2:

5 likes

Gewoon een keer aan beginnen. Het ziet er heel ingewikkeld uit maar eigenlijk valt dat wel mee. Genoeg foto’s maken bij demontage, desnoods even een Esembl-O-Graf handleiding opsnorren en gaan. O ja, en die stelschroeven laten zitten :grin:

3 likes

Ik heb naast de werkplaats alvast een geheugensteuntje hangen. Nog overgenomen van iemand hier op HF, een tijd geleden. Eindelijk plaats voor. :smile:

Da’s een goeie tip alvast. Deze zit op plaats 23 in de werkbak:

14 likes

Kijk, da’s handing; en nog mooi ook :+1: :smiley:

Oh dat val mee, binnenkort aan de beurt :grin:

2 likes

Da’s in volgorde van binnenkomen hoor, niet van aanpakken. Ik zit nog maar aan een 40tal “geklasseerde”… 5 dozen te gaan… :grimacing:

2 likes

Het was ook niet helemaal serieus bedoeld, ik heb zelf ook zo’n bak waar geen eind aan komt :sweat_smile:

2 likes

Valentijns marketing :wink:

2 likes

Inderdaad, de stelschroeven zijn exentrisch en om af te stellen en niet om er uit te draaien.

Ik heb wel heel veel moeten pielen om de minuutteller maar 1 minuut mee te laten nemen, hij nam er meteen 3 mee…
Stelschroef maximaal gezet, nog twee minuten per omwenteling, daarna kon ik de chrono niet meer resetten, te strak gedraaid dus.

De combinatie moeten zoeken tussen de afstelling van de stelschroef van het tussenrad wat door de secondenchrono een zetje gegeven wordt en het veertje, wat de minutenteller vasthoudt…

Maar gelukt!.. supertrots

15 likes

:ok_hand:

Kan iemand mij zeggen of deze balanstap(zo heet dat geloof ik) kapot is of niet?


1 like

@DJV Is afgebroken, maar als ik het zo goed zie is het een pen anker eschappement, hierbij is vaak een hele as met tap zijde als geheel te vervangen (mocht je een zelfde weten te vinden). Beter gezegd, de hele as bestaat uit 2 of 3 delen!

2 likes

Het is een cilindergang van een zakhorloge.
Kan dat dan een penanker echappement zijn?

1 like