Toon je “weer levend gemaakte” horloges

In deze barre Corona tijden zie ik mijn verzameling groeien en dit door in de de jaren heen de voor ’ dood ’ geachte horloges toch weer levend te maken :yum: en dat zie ik niet bij mij alleen :wink: dus vrienden toon jullie afgedankte,vergeten zooi weer met deze trap ik af met mijn wat ik noem Corona watches






39 likes

Ohh wat vind ik die rechthoekige art deco klokjes toch mooi!

6 likes

Zoiets?

Erfstuk van mijn vader, jaren 30 met een door een juwelier verpeste wijzerplaat. De kroon is ook niet origineel en heeft een andere kleur, geel ipv rose goud. (je moet ook alles zelf doen :face_with_raised_eyebrow:

15 likes

Zeker :heart_eyes:

1 like

Hier enkele van mij jaren '50 ‘Bullseye’ horloges. In de loop der jaren verzameld van beurzen en marktjes. Het zijn helaas niet altijd erfstukken, maar ik troost me maar met de gedachte dat ze ooit van iemands dierbare Opa zijn geweest.
Ze waren eigenlijk allemaal nog wel (een beetje) levend, maar moesten bijna allemaal ook stevig worden schoongemaakt, opgepoetst en soms van een nieuw glas voorzien worden. Recentelijk heb ik ze (Corona!) maar weer eens extra opgepoetst. In een vitrine staan ze toch wel stof te vangen en worden na enige tijd wat doffer. Dankzij het initiatief van @pmannaert maar eens hier op het forum. Het zijn er 7, ik kon niet kiezen, maar omdat dit een plaatjes topic is denk ik dat dat wel mag.
Ze lopen alle 7 nog, zouden eigenlijk eens geserviced mogen / moeten worden, maar omdat ik ze niet draag (te kwetsbaar en te klein) vind ik de uitgave van zeg eens zo’n 50 tot honderd Euro per stuk een te hoge en geen verantwoorde investering. Ze staan in de vitrine puur voor de schoonheid, want mooi zijn ze, althans dat vind ik zelf. Het zijn geen grote merken en min of meer toevallig zijn de meeste van Duits fabrikaat, daar heb ik ze niet op uitgezocht.


De Duitse Laco Sport met een Caliber Durowe 430 onder de motorkap.


Een eveneens Duitse Dugena Festa met een mij onbekend uurwerk, want ik kan 'm onmogelijk open krijgen :frowning:


Nog een Laco Sport met een automatisch Durowe 552 uurwerk aan boord.


Vervolgens een Zwitser: Blita met een handgewonden AS1187 aandrijving.


Dan een horloge waar vrijwel niets over terug te vinden is. Een Feny. Duits fabrikaat, afgaande op het binnenwerk, een caliber GUBA 1050.


Als een na laatste weer een Zwitsers horloge, althans afgaande op wat er op het uurwerk vermeld staat: Unic. De wijzerplaat is merkloos en ik geloof dat er ook nooit een merk op heeft gestaan anders zouden daar sporen van te zien moeten zijn De plaat is echter helemaal gaaf. Het uurwerk als zodanig is een Unitas 148.


Tenslotte nog een Duitser. Een merk van goede reputatie, dat je maar weinig tegenkomt, een Mars. De ‘beweging’ zoals onze Vlaamse HF leden dat vaak zo mooi noemen is een Dugena 685 / PUW 60.

Dat was het dan. Enkele van mijn uit de vergetelheid ‘geredde’ horloges waar ik erg van kan genieten. Niet zo zeer om ze dagelijks om de pols te hebben maar om naar te kijken en me te verbazen dat deze machientjes van zo’n 60 tot 70 jaar oud er nog zijn en daarenboven nog functioneren ook.

Als altijd, dank voor het lezen en kijken,
Lex

66 likes

In dit geval gaat het om dat polshorloge die ik niet gekregen hèb van een vriend of familie, maar wel was gered. Prachtig horloge, exacte leeftijd onbekend. Maar was in heel slechte staat en nu heel soms voor de plezier te dragen. Ook al moet ik oppassen omdat het fragiel blijft.

26 likes

Zeven gelukkige oudjes :heartbeat::heartbeat:

4 likes

Altijd mooi om te zien hoe fraai de werkjes afgewerkt werden vroeger :wink:

2 likes

Voor budget horloges van zo’n 100 jaar geleden ziet het er idd niet slecht uit.

1 like

@Chillekasper
Zie ik dat goed? Zitten er in dat zakhorloge nou saffiertjes in plaats van robijnen? Bijzonder!
saffiertjes

14 likes

Het was heerlijk om te lezen, en de foto s waren prachtig

3 likes

Inderdaad. Heel erg mooi en volgens mij iets wat niet vaak gedaan wordt.

5 likes

Mooie collectie zo bij elkaar :slight_smile: . Heb een zwak voor ‘bullseye’s’.

2 likes

Ik heb tijdens corona tijd gevonden om echt eens aan de slag te gaan, en had een tijdje geleden een junghans horloge gekocht op een rommelmarkt voor 12 euro’s.

Hij zou ongeveer van 1951 moeten zijn en het ik draaq hem supergraag nu.

36 likes

16 likes

Zo heb ik er ook een paar liggen. 1 erfstuk van de opa van mijn vrouwtje een Pontiac quartz. Deze had een lekkende batterij en was volgens mijn horlogemaker niet meer de moeite waard. Was heel makkelijk op te lossen door de folie tussen de contacten te vervangen door isolatietape. Volgens mij doen ze dit expres met een door zuur op te lossen folie ertussen te steken zodat als je batterij is gaan lekker het horloge stuk is.


Nu 4 rommelmarkt vondsten. Een Sandoz waar de veertrommel los zat. Had iemand met nog minder verstand dan mij aan liggen te prullen. Dan nog een Dugena met een Tissot quartz binnenwerk uit 1976. Deze contacten waren volledige geoxideerd en vast gelopen. Ook deze kreeg mijn horlogemaker niet aan de praat. Maar de volhouder wint en hij tikt weer vrolijk verder. Dan nog een Astomaster van Buler deze miste het klimmetje wat de veer niet laat terug draaien. 1 jaar later een donor gevonden. En dan nog een Kasper die uit elkaar lag en niet meer door de vorige eigenaar in elkaar gezet kon worden.
En als laatste nog een Omega die ik op MP dacht gescoord te hebben. Alleen had hij wat waterschade op de wijzerplaat. Ja helaas. Trommel stuk en zat vast door oud vet. Deze naar mijn horlogemaker gebracht voor een volledige revisie. Zelfs nog wat aan de wijzerplaat gepoetst en wijzers gepolijst.
Zo heb ik er nog een paar in mijn bakje liggen die wat TLC nodig hebben.

20 likes

Prachtig horloge. Heb je er veel werk aan gehad om 'm weer tot leven te krijgen?

2 likes

Viel goed mee, uiteengehaald en ultrasoon badje voor de kast en componenten. Het glaasje origineel gelaten omdat die er goed uitzag maar opgepoetst met wat polywatch.

De handopwinder wel uiteengehaald, schoongemaakt en nieuwe olie voorzien. Hij draait op een ±12 tal seconden per dag wat voor zijn leeftijd meer dan goed genoeg is. Ben wel nog een beginner als het aankomt op service van watches, maar ze zijn niet zo complex en voor de prijs kon ik er moeilijk veel aan kwijt als het misging. Heeft een junghans Cal 93.

Toen ik hem kocht wou hij wel werken maar bleef de secondewijzer happeren, ik vermoede omdat er vuil in de movement was geraakt, en dat had ik dan weer juist :slight_smile:

foto van het binnenwerk

12 likes

Leuk om zo’n Omega te vinden. Maar dat poetsen had je naar mijn mening beter niet kunnen doen. Beter zichtbare schade door gebruik dan schade door herstel of poetswerkzaamheden aan een plaat. Ik heb me er ook aan bezondigd hoor. Maar altijd weer met spijt na het zichtbare resultaat. Ik heb een keer een zeldzame LePhare automaat verpest door te denken dat ik de wijzerplaat wel even schoon kon maken. Daarna waren de vlekken groter geworden en was het grootste deel van de opgedrukte tekst, waaronder de helft van het merk, verdwenen door mijn gepoets.

Verder mijn grootste respect voor je getoonde opknapwerk. Heel wat quartz horloges sterven een voortijdige dood omdat ze weggegooid worden vanwege een slecht contact als gevolg van een lekkende batterij. Die van jou zien er goed uit. Mooie bandjes, gave glaasjes. Je laat hier zien dat met aandacht en geduld deze horloges samen met degene die ze draagt nog een lang en gelukkig leven kunnen hebben.
En een leerzaam verhaal. Dank je wel!

7 likes

Een top job! Heerlijk als je dat kan, een horloge uurwerk volledig servicen. Ik heb serieus geprobeerd het te leren. Oefenen. Dat heeft heel veel, gelukkig oude en niet kostbare, horloges gekost, eindeloos joetjoepjes bekijken, en een clinic gedaan bij @vinwat. Iedere keer kwam ik toch weer tot de conclusie dat mijn ogen niet meer voldoende waren evenals de in de loop der jaren, mede als gevolg van een blessure, de afgenomen fijne motoriek van mijn rechterhand. Dat is niet zo erg, daar kan ik goed mee leven. Ik beperk me nu dan ook tot poetsen, glaasjes en bandjes verwisselen en het zelf maken van horlogebandjes. Genoeg te doen in deze hobby.

Maar ik vind het wel degelijk fascinerend als iemand in staat is om een (bijna) dood horloge tot het laatste schroefje uit elkaar te halen en vervolgens weer zo te monteren dat het daarna weer jaren lang goed loopt, soms zelf beter dan ooit daarvoor. Ik geniet altijd weer van de verslagen en foto’s van dat soort werk hier op het forum. Voor degenen die dat kunnen en dan ook nog in staat zijn daar mooie foto’s van te maken en er een verhaal bij te schrijven: Ga er alsjeblieft mee door! Met mijn oprechte dank.

14 likes