Bull’s Eye horloges

Ik ben helemaal weg van Bull’s Eye horloges, hebben jullie hier voorbeelden van?

4 likes

:upside_down_face:

3 likes

Inmiddels 2 in de verzameling…

4 likes

Longines Tuxedo, dit jaar geïntroduceerd. Prachtig horloge die nog op mijn wish list staat.

8 likes

Ik ben ook een liefhebber van bulls’s eyes. Maar dan met een voorkeur voor vintage.
Zoals deze:


Zie verder ook hier:

5 likes

Schitterend !!

4 likes

Mooie wijzerplaat :ok_hand:

1 like

Vintage Bull’s Eye uit Zweden…

:sweden:

5 likes

Dit draadje verdient het om weer even nieuw leven ingeblazen te krijgen. Bulls Eyes zijn veel te leuk om onopgemerkt te blijven.

Mijn collectie bulls eyes groeit nog steeds. Een van de aardige dingen is dat er binnen dat thema hier bij mij ook nog weer een subcollectie aan het ontstaan is. De onderstaande 5 horloges hebben wat betreft het merk en de fabrikant waarschijnlijk geen enkele relatie met elkaar, al was het alleen maar omdat er in geen van de 5 exemplaren een zelfde uurwerk zit. Maar uiterlijk beginnen ze bij mij in de theedozen toch een eigen clubje te vormen. Laten we ze stiefzusjes noemen.

Van links naar rechts:

Home watch company met caliber Felsa 465 uit 1950. Aanvankelijk verworven als een niet lopend wrakje zonder kast, maar dankzij een creatieve ruil met een gewaardeerd forumlid later voorzien van een passende behuizing en een goed werkend identiek caliber uurwerk.

Met dank aan @basvg die vond dat ze i.p.v. bij hem zich meer bij dit groepje thuis zou voelen en haar na een grondige service beurt aan mij gunde. Een Alp Nobris met een FHF 26 uurwerkje uit 1955.

De Zweedse Lärkan. In Zweden zijn horloges met vogelnamen als merk lange tijd populair geweest.
Lärkan is Zweeds voor leeuwerik. Het kleine vogeltje dat zo mooi kan zingen is niet alleen bij ons zo langzamerhand een zeldzame veschijning geworden, ook als horloge zie je er maar heel weinig voorbij komen. In haar binnenste klopt, nee tikt, eveneens een FHF ( Fabrique d’Horlogerie de Fontainemelon) hartje, de FHF175. Dat tikken doet ze al sinds ca. 1950, dus zowat net zo lang als ik leef.

Een iets lichter brons gekleurde, maar qua stijl toch wel thuis in dit groepje, is de eveneens uit Zweden afkomstige Bendix. Een merk waar helaas vrijwel niets over is terug te vinden, maar waarschijnlijk van Zwitsers fabrikaat, mogelijk voor de Zweedse markt geproduceerd. Binnenin tikt een onverwoestbaar AS 984 uurwerkje, een caliber dat volgens Dr. Ranfft al geproduceerd werd vanaf het begin van de jaren '40 van de vorige eeuw. Dankzij de vaardigheden van @basvg is ze sinds kort weer volledig actief, door een goede servicebeurt alsmede een nieuwe opwindveer.

Tenslotte eentje waarvan ik zo snel geen polsfoto bij de hand had. Gevonden op de Rikkelik beurs in april 2022: Een Teriam, net als de vier voorgaande bulleye’s een klein horloge, ca. 33mm zonder kroon. Een voor herenhorloges gangbare maat, geheel volgens de geldende mode en gewoonte van de jaren '40 en '50 van de vorige eeuw. Het uurwerk is eveneens redelijk onbekend zo niet zeldzaam, een caliber 54 van Nouvelle Fabrique Tavannes. Het horloge is geproduceerd door een kleine vrijwel onbekend gebleven Zwiserse fabrikant die ongetwijfeld ook in de jaren '70 ten onder gegaan zal zijn aan de dramatische malaise in de Zwitserse horlogewereld. Dit mede als gevolg van de opkomst en handel in de goedkope Japanse Quarz horloges en niet te vergeten de macht van de Zwitserse horlogekartels, waarin steeds meer kleine zelfstandige merken het onderspit delfden. Niet alleen het merk is onbekend, maar ook van de fabrikant, Jean Hunsperger & Cie. uit het Zwitserse La Chaux-de-Fonds zullen niet veel horlogeliefhenners ooit hebben gehoord. Gelukkig is er de Mikrolisk merken databank, die er voor zorgt dat er wat kennis over deze vergeten merken nog is terug te vinden.

.

Dit waren dan mijn 5 ‘bronzen’ bulls eyes.
Er wonen nog wel wat meer bulls eye horloges in mijn theedozen, maar daarover komt dan misschien een andere keer weer een overzichtje.

Hopelijk heb ik jullie weer even vermaakt met mijn bejaarde stieren oogjes. Veel kijk en leesplezier en tot een volgend verhaaltje!

Lex

4 likes

Mooi Lex! Aangezien jij de oude kleintjes soldaatje pleegt te noemen, en deze vrouwelijk zijn, volgens jou, lijkt mij Milva’ s een passende benaming!
Is het trouwens geen omgekeerde ,bullseye’?
De pupil is lichter dan het oogwit?
Hoe dan ook, al een fraaie subcollectie!
:+1:

1 like

Dat klopt in deze selectie wel, Bas. Maar het kan ook andersom, met een donkere ‘pupil’. Ik heb er nooit aan gedacht dat zo te noemen, maar het is inderdaad een oog, als je het over een stierenoog hebt… :slight_smile:

Het kan ook anders, dus daarom toon ik hier nog wat stierenogen, maar nu met een donkere pupil, dus andersom.


Boven: De kudde stieren.

Onder: een overzicht van alle horloges apart. Van links naar rechts.

Een Duitse Laco Sport met een zeldzaam want slechts één jaar geproduceerd Durowe 430 uurwerkje uit 1955. Het zwarte oog met de parallele lijnen doet mij denken aan een héél klein grammofoonplaatje.

Dan volgt een wat jonger exemplaar: Een Roamer Searock met een in house Meyer & Studeli MST 522 automaat, geproduceerd rond 1975. Meyer & Studeli uit Solothurn (CH) is de fabrikant van de Roamer horloges. Deze heb ik ooit gevonden in volstrekte nieuwstaat in een Bric à Brac winkeltje in… Solothurn.

Een RIAM horloge. Riam is een wat onduidelijk merk, in elk geval niet terug te vinden als horlogefabrikant. Riam was in de jaren ’60 een soort postorder firma, die ook o.a. scheerapparaten verkocht. Elders op HF is daar nog wel iets over terug te vinden. Overigens kwalitatief een keurig gebouwd horloge, geheel in jaren ’60 stijl, ook voor wat betreft de maat: 33mm was normaal aan de herenpols van 60 jaar geleden. Het Otero 44 uurwerkje van de niet zo bekende Duitse fabrikant Otto Epple uit Pforzheim blijkt na al die jaren ook van goede kwaliteit, want het loopt nog steeds als een kieviet.

Een eveneens Duits horloge in dezelfde stijl is de Bifora uit ca. 1955. Bifora, een merk van Josef Bidlingmaier uit Schwäbisch Gmund in Zuid Duitsland. De uurwerken, dus ook het Bifora kaliber 934 SC werden in house ontwikkeld en geproduceerd. Het merk bestaat nog steeds. Er was een wat onduidelijke overname door een Indiase fabrikant in 1978 maar er worden sinds 2006 opnieuw weer in Schwäbisch Gmund horloges van dit merk geproduceerd. Voor wie meer wil weten over dit mooie en wat ondergewaardeerde merk: Klik op de link hieronder.
Bifora (hwynen.de)

Niet alle bulls eyes in deze selectie hebben een zwart oog. Deze leuke kleine Zwitserse Pronto ‘boys watch’ met een maatje van nog geen 30mm heeft een mooie metallic blauwe wijzerplaat en rode markertjes. Jaren geleden door mij gevonden op een Rikketik beurs (juli 2015). Binnenin tikt een FHF 974 kaliber, ook wel bekend als de ST 97-4 , het sneller tikkende broertje (tikgetal 21600) van het overbekende werkpaardje ST 96, dat het met een tikgetal van 18000 moet doen. De productieperiode is medio jaren ’70. Van die AS/ST/FHF 9x familie zijn er honderdduizenden exemplaren gebouwd en als je de Indiase licentie ST 96’s, het favoriete knutseluurwerkje van de Mumbay special ‘horlogemakers’ meetelt misschien wel meer dan een miljoen. NB: deze hierboven is een echte!

Zo op het eerste gezicht zien we hier een exemplaar van het bekende Zwitserse merk Delbana. Niets is minder waar, het gaat hier om het kleine merk EBANA , een kleine horlogefabriek uit het (destijds) centrum van de Duitse horlogeindustrie, Pfortzheim. Het merk werd gevoerd door de Firma Nostra , ook wel geregistreerd als Nostrabauer, opgericht in 1951 door Eugen Bauer. Het wordt aangedreven door een degelijk, maar ook niet vaak gezien uurwerkje eveneens uit die omgeving, een Guba 1200 , van de Duitse horlogebouwer Gustav Bauer . En jawel, Eugen en Gustav zijn broers, maar wel elk met een eigen firma. Hoe dat zat kun je lezen als je op het linkje hieronder klikt.

Mikrolisk heeft het allemaal keurig vastgelegd:

Helaas is in het contrast van de foto de weergave van de merknaam weggevallen, maar in het echt staat ie er wel degelijk nog leesbaar op. Met een zwaar overbelichte macro opname waarvoor ik het horloge zo ongeveer tegen de 3000 lumen daglicht LED lamp moest houden werd er toch nog iets zichtbaar: Anker Automatic 25 jewels . Samen met Ancre zo ongeveer de meest generieke horloge merknaam die je je kunt voorstellen. Toch is de herkomst van dit horloge nog enigszins vast te stellen vanwege het uurwerk dat er in zit, een Förster 81 . Een Duits horloge dus in elk geval.
De Förster 81 is ook bekend onder de naam FB 91 en Dugena 1055. Veel toegepast dus, maar mede daardoor zullen we de naam van de horlogefabrikant waarschijnlijk nooit meer te weten komen. Automaat, datum, opgelegde indices… in de tijd dat dit horloge nieuw verkocht werd, rond 1955, zal dit luxe paardje met het voor die periode zo populaire bulls eye design best wat gekost hebben.

Tenslotte nog een oud luxe paardje met een zwart stierenoog uit Zwitserland. Een Lanco-Matic uit ca. 1955. Of de bronskleurige ring al de verlopende nuances had toen het nieuw was of dat het een patinering is als gevolg van de werking van de tandjes des tijds en misschien ook de invloed van de radium dots onder de minutenmarkers weet ik niet. In elk geval vind ik het er zo wel erg mooi uit zien. Het horloge heeft de voor die tijd kenmerkende maat van 33 mm, maar door de aparte vorm met de rechte zijkanten, waardoor het 8-kantig lijkt, toont het aan de pols iets groter.
Het uurwerk is, zoals bij bijna alle Lanco horloges van de Fa. Langendorf Watch Co. uit… Langendorf een manufactuurtje. Eigen ontwerp en in eigen fabrieken geproduceerd. Langendorf heeft een reputatie van het bedenken van eigenwijze uurwerken en dat is bij dit kaliber 1233 ook het geval. Ik geef even (virtueel) het woord aan wijlen Dr. Ranfft die er het volgende over noteerde:

Samengevat: waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan!

Met deze fraaie en naar ik denk ook redelijk zeldzame Lanco sluit ik dit overzichtje over een achttal bulls eye horloges met een donker oog uit mijn collectie af. Er zijn er nog veel meer. Met zwarte, bruine, bronzen, gouden, witte, crème en blauwe ogen. Niets menselijks is een horloge vreemd. Er komt vast nog wel een gelegenheid voor nog een overzichtje van wat er nog meer aan bulls eyes in mijn theedozen woont. Een een klein aantal staat zelfs elke dag mooi te wezen in de horlogevitrine in mijn boekenkast.

Veel plezier met kijken en lezen van dit verslagje en tot later.

Lex

4 likes

66-7109


7S26-8760

4 likes

Dankjewel Lex. Leuk om te lezen! Mijn favoriet is de Lanco. Maar ze mogen er allemaal wezen!

1 like

1 like

Heel erg mooi en dan bedoel ik ze allemaal :+1: :star_struck:
PRACHTIG…Wat een feest om te zien…

1 like

3 likes