Toon je “weer levend gemaakte” horloges

Maar enfin ,niet te geloven :disappointed_relieved:

1 like

Sterker nog: buiten de noodzakelijke vervanging van slijtage delen, zoveel mogelijk ‘optische delen’ proberen te behouden.

Denk aan het plexiglas glaasje. Dit is niet vervangen, maar opgepoetst.

Supergaaf gedaan

7 likes

Prachtig :stuck_out_tongue:

2 likes

Zijn dat dezelfde horloges , hier is enorm veel vakwerk aan besteed, klasse hoor.

3 likes

Het lijkt zo in je bericht dat je er veel zelf aan gedaan hebt, of denk ik dat maar, nou enorm veel respect voor diegene die dit gerealiseerd heeft

1 like

Credits gaan niet naar mij hoor, maar naar mijn juwelier. En, ja, die is, buiten dat hij juwelier / horlogemaker is, ook een liefhebber.

7 likes

Mooie collectie! Dank voor het showen.

2 likes

Ik heb ooit ook zo iets gehad / gedragen. Het ding had de onaangename gewoonte om vooral tijdens concerten en theatervoorstellingen te gaan piepen.

Grappig. Terwijl ik dit schrijf krijg ik van het forum systeem de volgende mededeling:
Laat anderen aan de conversatie deelnemen
Dit topic is duidelijk belangrijk voor u – u hebt hier meer dan 21% van de antwoorden geplaatst.
Weet u zeker dat u anderen voldoende tijd geeft om ook hun gedachten te delen?

Uuuuhhhmmmm, nou, ik dacht het wel… Wat moet ik hiermee? Jur? Wordt deze flauwe kul door het systeem gegenereerd? Doe je eens gewoon gezellig mee, krijg je dit…

d04106e49a1bad2f6f9de07dfb20eac7

5 likes

Regenweer dus eens kijken of hier nog leven in zit :thinking:

8 likes

Best leuk om een horloge die is gaan hemelen weer op te vrolijken tot een functionerend geheel.
Door het verplichte thuis bezig zijn ben ik ook maar eens gaan zoeken naar dit soort projectjes.

Wel, ik kwam in een van mijn laatjes dus een zakhorloge tegen die na het hemelen ergens in een diepe modderlaag terecht was gekomen, ooit tegen gekomen op mijn pad bij de vele rommel en brocante markten die ik heb bezocht.

Dit zakhorloge is net iets meer dan een simpel horloge, het heeft een kalender aanduiding, dag, datum, maand en zon/maan stand onder de seconde wijzer.

Dus ben ik maar begonnen met slopen. Tja en als het eenmaal is gesloopt, dan moet het weer schoongemaakt worden en gemonteerd.
Het miste alleen een klein plaatje met zon en maan aanduiding achter de seconde wijzer.
Hier moet ik dus nodig weer naar op zoek. een speld in de hooiberg zoals dat wel wordt gezegd.

Wijzerplaat nog in zeer redelijke staat. De verbogen wijzers weer terug gebracht in de oorspronkelijke positie.

Onder de wijzerplaat kwam ik het volgende tegen.

In de mandjes voor de grote schoonmaak.

Na de schoonmaak, olie en vet op de juiste plek en weer alles op de platine onder de wijzerplaat gemonteerd.

Nu alleen nog de ronddraaiende plaat vinden met de zon, maan aanduiding.
Dat heb ik jammer genoeg niet in een laatje liggen.

Dit is dus de bekende wederopstanding.
Onthouden uit de bijbel lezing op de zondagsschool, heel lang geleden.

33 likes

Helemaal mee eens !

Ik zie op je eerste foto toch een zon en maan plaatje liggen. Of past die niet?

1 like

Ja, dat is inderdaad het plaatje wat eruit kwam rollen, maar dat is niet het origineel.
Dit is een flinterdun stukje plastic met opgeplakte plaatjes

5 likes

Helder :+1:
Is zoiets niet na te maken?

1 like

Mooie weergave :heart_eyes: dit komt hier in dit topic volledig tot zijn recht :hugs:

wow, dit is wel een zeer bijzondere en indrukwekkende collectie!

1 like

Geen idee of ik het kan namaken, eerst kijken bij mijn andere vergelijkbare horloges, zoeken of ik elders nog zoiets kan vinden.
Met dit soort klusjes heb je veel geduld nodig, misschien kom ik nog wel wat tegen.

2 likes

Als je iets wilt namaken moet je inderdaad eerst weten hoe het eruit hoort te zien. :blush:

Ben met een oud Tissot zakhorloge bezig en daar ontbreekt een tussenstuk tussen de kroon en de stift. Heb maar even een 3D CAD modelletje gemaakt om uit te vogelen hoe het er ongeveer uit gezien moet hebben. :sunglasses:

2 likes

Laat dat maar zien, misschien heb ik nog wel wat liggen.

1 like

Gaat om het rode onderdeel:

Uiteinde van de stift in het uurwerk is vierkant, tussenstuk moet dus ook een vierkante uitsparing hebben waar de stift in valt. :thinking:

2 likes