Toon je zeldzame complicatie!

Twee Parkeer-horloges (waarvan 1 ex).

En twee triple date calendar’s

25 likes

Niet echt zeldzaam maar wel bijzonder. Een Maandkalender.

21 likes

Mooi! Is dat de Eddy Merckx?

2 likes

Yes klopt! Helaas werkt hij niet meer en heb nog geen horlogemaker kunnen vinden die het wil aannemen ter reparatie.

2 likes

Zeer jammer, heel leuk horloge!

2 likes

Ah ja, triple date! Die heb ik eentje gerestaureerd maar nog niet zelf ( althans nog niet compleet)
Leuk!

2 likes

Ik ga geen foto van mijn vrouw posten…

9 likes

Nou die zie je toch ook niet elke dag? Wat mankeert er aan?

2 likes

:rofl::rofl::rofl:

Mocht je ze tegen komen dan is het vaak de variant met de blauwe wijzerplaat in combinatie met een goudkleurige kast. Maar deze uitvoering is erg zeldzaam.

2 likes

Oke Bas komtiedan…Hij is onderweg en heeft nog veel opmaakwerk nodig om hem in ere te herstellen. Maar bijzonder is deze zeker.

De Rodania Curvi-Meter. Dulux heeft precies dezelfde op de markt gebracht gehad en ze zijn vrij zeldzaam.

Een curvimeter is een apparaatje met een klein tandwieltje aan de rand waarmee je over een oppervlak rolt om de lengte van gebogen lijnen te meten op bijvoorbeeld topografische kaarten, plattegronden of schema’s. Het wordt ook wel kaartmeter, meilograaf of opisometer genoemd – en dit is dus ooit als complicatie in een horloge verwerkt.

Je neemt een kaart en rolt het wieltje van de curvimeter over de gewenste route. Het apparaat meet dan de afstand in centimeters of inches terwijl je rolt. Via een venstertje op de wijzerplaat lees je het getal op de draaischijf af. Dat getal vermenigvuldig je vervolgens met de schaal van de kaart.

Bij een schaal van 1:63.360 staat één inch op de kaart gelijk aan één mijl in werkelijkheid (63.360 inches). Dat is ook wat de blauwe schaal aanduidt. De rode schaal is gekalibreerd voor een schaal van 1:126.700, waarbij een halve inch op de kaart eveneens overeenkomt met één mijl op de grond.

De uitleg heb ik van de site van Fratello “geleend” en vertaald.

Lees er hier meer over:

24 likes

Het verzetten van de tijd en datum ging wat lastiger. Alsof de stem het niet goed kon pakken. De ene keer deed hij het wel andere keer niet. Nu kan ik helemaal niks meer verzetten en hij wil niet meer opwinden. De lokale horlogemaker zei dat er geen onderdelen meer voor zijn. Ook een forum lid gevraagd maar die zei dat er waarschijnlijk best wel wat aan moet gebeuren. Weet niet of dat de prijs waard is…jammer want het is best een leuk horloge.

1 like

Hij is FANTASTISCH Rick! Deze bracht me op het idee van dit topic! Net Zo zeldzaam als mijn Franc-euro omreken- horloge.( En net zo nutteloos inmiddels, maar daar gaat het helemaal niet om!:sweat_smile:)

1 like

Maand kalender is ook leuk.

16 likes

INT-Durowe 471-4

2 likes

En in die kalender, zit daar iets moeilijks in? ( Vraag ik alvast voor Ikswarom)

1 like

Je kan meer info over het uurwerk hier vinden: AS 2084 - Oldswisswatches.com

:slightly_smiling_face:

Mechanisch alarm in een chronograph met automatisch uurwerk

(Oranje vlak wil zeggen: “alarm is set”)

29 likes

Oef dat is een fraaie moderne versie van de Venus 230! :heart:
als ik.later groot ben…

O, grappig kalender systeem. Ziet er niet heel moeilijk uit.
En het opwinden zal wel een gewoon keyless systeem zijn…