Top 10 beste merken in zwitserse vintage

Rolex
Omega
Breitling
Tudor
Heuer
Zenith
Girard Perregaux
Universal Geneve
Lemania
Movado
Longines
Tissot
Eterna
Enicar
Angelus
Wakmann
Gallet
Edox
Pontiac
Wittnauer
Gigandet
Brequet
Leonidas
Gruen
Buren
Certina

Wie neemt het over? Succes!

Haha precies. Als ik aan Brequet denk, spookt de type XX door mijn hoofd. Moest net echt even Google raadplegen, want had geen idee wat Brequet nog meer in het gamma had destijds. Op de type XX na, zegt het merk mij inderdaad ook weinig tot niets.

1 like

uhhhh.

IWC is nog niet genoemd :slight_smile: Een vintage Ingenieur vind ik schitterend.

3 likes

Tissot, Wakmann, Edox, Pontiac, Wittnauer hebben ronduit geweldige dingen gedaan, maar zou ik toch niet in de ‘greatest ever’ opnemen.

Enicar ook niet.

Gigandet al helemaal niet, ook super dingen gemaakt maar toch veelal kopieen van andere merken en geen consistent kwaliteitsniveau.

Leonidas waren budgetchronos voor de overname door Heuer, en erna eigenlijk ook nog.

De rest snap ik in meer of mindere mate wél :slight_smile:

favre leuba?

2 likes

Absoluut, maar noem nog es een leuke? :smiley:

Yep, helaas veel mumbai-smet op het blazoen.

1 like

Moeilijk…

Maarja het is ook allemaal maar een gevoel. Angelus is historisch gezien vast veel aparter / interessanter dan Tissot die veel in het verleden met Omega samen deed. Maar doordat ik redelijk veel Tissot’s heb gehad heb ik daar een beter gevoel bij. Het is allemaal niet zo zwart wit / gemakkelijk uit te leggen :stuck_out_tongue:

3 likes

Nou… Ik zou deze niet uit de horlogedoos trappen hoor:

9 likes

Enicar juist wel.

Bovet?

De ondergesneeuwde en ondergewaardeerde topper wordt hier erg weinig genoemd, gelukkig. Heeft al enige tijd mn aandacht (sinds ik een serie catalogussen vond uit de periode 60’s/70’s).
Prima :+1:
Interessant topic!
En sorry voor de non-info :wink:

1 like

Met die vreselijke banden trap ik ze eruit. (Daarnaast, ken de source niet natuurlijk, zien ze er wel erg fris uit. New Old Stock bewaard in een donker vochtvrij hol de afgelopen 75 jaar, anders zeer bedenkelijk.)

Terecht punt wat betreft de banden. Ik reageerde op Andy’s vraag welke vintage modellen van IWC naast de Ingenieur de moeite waard waren. Dan mag deze wat mij betreft niet ontbreken - het plaatje is het eerste dat ik van internet trok.

Overigens: Het MOD zorgde denk ik wel goed voor de spulletjes. Zeker de IWC’s zijn vaak in erg mooie staat.

Heerlijk… beide overigens :ok_hand:

Ik wil deze allemaal.

2 likes

Ik mis nog Rado, Ulysse Nardin en Alpina in de lijst. Misschien niet direct top 10 vintage merken materiaal, maar hebben leuke horloges voortgebracht in het verleden.

Eventueel ook Cartier (ja je moet er van houden…) is van origine Frans maar al lang in Zwitserland gesitueerd.

Er zijn zoveel mooie en leuke merken. Zelf kijk ik ook met name naar de diverse uurwerkjes.

Is er wel een objectief antwoord mogelijk hier?
Bovendien, het eerste uurwerk dat als horloge kan worden gezien komt uit de 16de eeuw.
We kunnen hem ten minste noemen. Henlein.

image

1 like

Vacheron Constantin misschien?

1 like