Top 10 beste merken in zwitserse vintage

Misschien kunnen we hier even verdergaan i.p.v ‘Welke vintage draag jij vandaag’ te vervuilen @koekoek en @Davidf40 ? :+1::sweat_smile:

3 likes

Dat begint met de vraag wat is beste? Is dat duurzaamheid? Prijs/kwaliteit? Verfijning/afwerking?

Ik denk om je eerdere vraag te beantwoorden je merken het beste kan indelen in verschillende categorien gebasseerd op de prijzen van deze horloges vroeger.

3 likes

Deze categorie toch wel en duurzaamheid en kwaliteit zie ik een beetje als hetzelfde dan…

Lastige vraag. Om echt recht te doen aan de ‘beste’ horloges zou je dit haast per decennium moeten ontleden. En per prijssegment. En per type ontwerp. En …etc.

Ik vind het altijd leuk om voor op zoek te gaan naar een horloge met een combinatie van dit al. Tuurlijk, een van de definities van een vintage horloges is naar mijn mening duurzaam. Als ik een horloge aanschaf, wil ik dat deze 100 jaar later nog steeds tik (natuurlijk met onderhoud tussentijds). Duurzaamheid hoort ‘voor de hand te liggen’.

Daarnaast denk ik dat ‘stay away from the trends’ een tip is (tot op zekere hoogte). Waarom enorme premiums betalen voor een horloge dat toevallig populair is? Vintage Yema’s, Nevada Grenchen, Tissot chrono’s met Gilt dial… Hier ligt nu zo’n focus op bij verzamelaars, dat er naar mijn mening belachelijke bedragen voor worden betaald. Het is naar mijn mening juist gaaf om ‘the hidden gems’ te vinden. Tevens kom je zo tot een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Wat maakt een horloge dan tot ‘het beste’ in mijn opinie? Een horloge zoeken als een speld in een hooiberg. Een relatief zeldzaam model, in ongepolijste en volledig originele staat zien te vinden. De zoektocht alleen is een vermaak, en bij het bezit van de zaak, zeker niet het einde van het vermaak. Juist na een lange zoektocht trots op het horloge, waar niet iedereen mee om zijn pols loopt.

Persoonlijk zou ik nooit slechts 1 merk gaan verzamelen. Elk Zwitsers merk heeft nog zijn ‘hidden gems’/ondergewaarde pareltjes geproduceerd, en die wil ik in mijn collectie :slight_smile:

8 likes

Pff top 10… dat is een goeie!
Ga dit topic volgen! :+1:

Even gauw zo op gevoel voor mij persoonlijk een paar toppers… niet perse mijn favorieten bovenaan, al staat Omega voor mij wel op nr 1 :slight_smile:

Omega
Rolex
Heuer
Zenith
Movado
Longines
Tissot

Maar een Eberhard&Co Contograf vind ik ik bijvoorbeeld ook helemaal fantastisch…

Dugena is qua merk / prestige misschien niet zo bijzonder maar heeft ook prachtige Chrono’s gemaakt…

2 likes

Ik vind t niet zo moeilijk:

Longines
Omega
Eterna
Angelus
Zenith
Girard Perregaux
Universal Geneve
Heuer
Breitling
Rolex/Tudor

4 likes

Daar valt wel over te discussieren. Vergelijk bijvoorbeeld een gecompliceerd Patek uurwerk met een simpele Seiko automaat. De Seiko is natuurlijk veel robuuster en durable maar maakt dat het Patek uurwerk een slecht uurwerk? Zeker niet, maar het is een totaal ander uurwerk met een andere insteek.

Daarom is het juist interessant de prijzen van vroeger te vergelijken. Dan wordt vaak veel duidelijker hoeveel je eigenlijk betaald voor de intrinsieke waarde van het horloge of hoeveel je betaald voor de hype/merk/ontwerp. Heuer en Enicar scoren bijvoorbeeld bijzonder slecht op dat punt.

Dat is een lastige. Eigenlijk qua uurwerken en kwaliteit niets super bijzonders. Maar toen ik voor het eerst een Carrera in mn hadden had liepen de rillingen over mn rug, perfectie qua ontwerp.

5 likes

Weer één waar ik nog nooit van gehoord/gezien heb(nog maar 2 jaar 'echt naar horloges aan het kijken he :wink: ) Heb jij er zelf ook van dit merk in bezit? Hint…hint foto’s :sweat_smile:

1 like

Natuurlijk zijn er nog veel geweldige merken; Doxa/Cyma, Zodiac, Gallet, Nivada, Bulova, Roamer,… maar bovenstaand lijstje blijf ik toch bij.

3 likes

Ah ja…zulke vind ik ook tof :+1::grin:

1 like

Inderdaad. Als ik zo wat merken zie die je opnoemt denk ik ‘owja’ maar zo hebben de meeste merken wel iets moois gemaakt.

1 like

Dat laatste lijkt me zeker leuk om te vergelijken. Is er een website/informatiebron waar bij de nieuwprijzen van destijds per model zijn vermeldt?

Zit wel eens op oude advertenties te spieken, maar hier staan de prijzen ook niet altijd op vermeldt.

Gezien het Vintage is, is de duurzaamheid al wel bewezen :crazy_face:

2 likes

Dit vind ik wel een goed voorbeeld… $88,- dollar voor een Heuer Viceroy…

88 dollar was toen natuurlijk veel meer geld dan nu, maar staat niet echt in verhouding denk ik

Ook weleens gelezen dat een Omega Constellation Pie Pan een stuk duurder was dan een Rolex Datejust.

4 likes

Leuke advertentie! En wat je zegt, klopt helemaal.

Mmm… wat je zegt over de prijzen Pie-Pan v.s. DJ is interessant. Ga eens kijken of ik hier iets over kan vinden :slight_smile:

Inderdaad kijken op de oude advertenties of catalogi. Enige lastige is het verschil in munteenheden en inflatie van de munt. 100$ in 1950 is iets heel anders dan 100$ 1970 natuurlijk :smile:

2 likes

Zou mij niet verwonderen, de Omega 5xx chronometer uurwerken zijn oneindig veel verfijnder dan die Datejust werkpaard werkjes.

3 likes

Ik denk dat Lemania ook wel in deze rijtjes thuishoort. Ik zit natuurlijk veel met m’n neus tussen de vintage Tissot chrono’s te snuffelen, en daarbij kom ik ook de nodige lemania’s tegen. En af en toe zie je er een voor een schijtprijs weggaan en dan vraag je je af waarom. :astonished::thinking:

Zie bijvoorbeeld deze 27ch chrono (identiek aan Omega 320) voor een dikke 500 Euro.


Ok, het kolomwiel mist een paar tanden, maar dit is toch veel horloge voor weinig geld. :astonished:

2 likes