Top Swiss Watch Brands 2022 - A Report By Morgan Stanley – IFL Watches
Verrassend.
Rolex 1.2 miljoen horloges geproduceerd.
Cartier neemt meer afstand van Omega.
Tissot en TAG Heuer zijn weg en Breitling en VC zijn de top 10 ingekomen.
Swatch is een luxury watch brand.
Nooit geweten.
Dat de omzet door de Moonswatch door het plafond gaat geloof ik dan weer wel.
Dank voor het delen 
Ik vraag me af waarom ze het wel cumulatief over de Swatch Group en Rolex hebben, als stichting, maar waarom Richemont als corporatie genegeerd wordt in de tekst, terwijl je, als je alle Richemont merken op een hoop veegt toch een zeer grote omzet genereert.
De hele Swatch Group doet 7,4 miljard. Rolex doet samen met Tudor zo’n 10 miljard, maar de hele Richemont groep doet 19 miljard CHF aan omzet bij een bruto marge van 62%. 62%, mensen. Die hebben gewoon 12 miljard bruto winst gemaakt, waarbij 17% operationele winst over blijft. LVMH groep is moeilijker te bepalen, die doen ook 20 miljard aan omzet, maar daar zitten tassen, parfums en bubbly bij. 
Hoe dan ook zijn er dus twee horloge producerende luxe conglomeraten die allebei groter zijn dan Rolex en de Swatch Group samen op één hoop geveegd.
En wat @JohnvdT al opmerkte: Sinds wanneer is de plastieken rommel die Swatch produceert luxueus te noemen? Ik vond het voor tieners in de jaren 80 prima, een soort van my first Pony onder de horloges, niet al te ver verwijderd van Flik Flak en Ice. Ik begrijp ook hoe dat de Swatch groep destijds gered heeft, maar luxe?
Nee.
Maar ik ruik sarcasme, en dat maakt het OK. 
Als ik bij Swatch de scepter zwaaide, zou ik maar de complete Omega collectie gaan plastificeren. Zou anders niet weten hoe ze de cijfers op pijl moeten houden. De Moonswatch is wel heeeel belangrijk geworden voor ze.
Natuurlijk is de Moonswatch een luxury watch . Het is een ding dat je niet nodig hebt, en waarvan de waarde niet door de kosten bepaald wordt.
Als je denkt dat luxe iets zegt over kwaliteit of dergelijke zaken, dan moet je daar snel mee ophouden. Je ligt dan over de ton bij de marketingmannen. 
Ftfy
Nope.

Leuk ook om te zien dat het lijkt te kloppen dat Rolex er alles aan doet om zo veel mogelijk te produceren.
In 2019 produceerde Rolex 945.000 horloges, en nu al 1.200.000 
De grote handrem op nog snellere uitbreiding schijnt het tekort aan vakmensen te zijn (veel gebeurt nl nog steeds met de hand), ondanks dat ze inmiddels zelf meerdere opleidings-instituten hebben opgericht.
Er is ook al begonnen met de bouw van extra fabrieken.
En dan zijn er nog steeds leden hier die volhouden dat Rolex bewust schaarste creëert door minder te koop aan te bieden. Wellicht slaan ze het overschot op in de kelder