Top 5 horloges onder de 500 euro

Goed om te horen.

Nu graag weer ontopic of jullie kunnen elders even een nieuw draadje openen

1 like

Deze hele discussie is on topic. De TS vraagt als nieuw lid naar een top 5 van horloges onder 500 Euro, en dan is een discussie over wat je aan zou raden, en wat absoluut niet, zeker op z’n plaats. TS heeft geleerd dat er naast reguliere merken in het sub 500 segment ook hommages en replica’s worden gemaakt, en welke mogelijke meningen daarover bestaan. Dat bevordert geïnformeerde keuzes.

Mocht je het zelf minder educatief vinden, dan heb je een scrollwiel of een vinger om dat op te lossen. Maar vooruit, nog even een plaatje voor de sfeer, van een leukerd onder de 500 ballen:

For relaxing time, make it Mojito time.
:cocktail: :tropical_drink:

6 likes

Wijzerplaten van de cocktail time serie zijn in de prijsklasse fenomenaal. Mijn gateway in horloges (wel de blauwe wafelplaat). Op de kastvorm raakte ik alleen na verloop van tijd uitgekeken.

Kan een licht gebruikte Seiko alpinist in deze prijsklasse? Die heb ik nog niet voorbij zien komen meen ik.

Nb. Er is geen goed of fout, maar ook ik zou nooit een pure rip-off aanbevelen

1 like

Letterlijk nu om de pols. En er ligt een stuk duurder spul in de la hier…

Nog een paar andere:

Allemaal te krijgen onder de 500 als je een beetje zoekt!

Mijn SARB017 heb ik weggelaten, deze is tegenwoordig wat duurder misschien. Maar nog steeds een fantastische allrounder.

5 likes

Leuk topic. Meeste horloges die ik heb (gehad) zijn onder de 500 euro. Er is veel leuks te krijgen. Mijn eigen top 5:

8 likes

Ja verdorie nu moest en zou ik een Oceanus hebben

4 likes

3 likes

Die citizen…mooie combi. Is dat de originele bandje?

Nee, deze komt origineel op rubber. Dit is een handgemaakte band, makkelijk te matchen daar ik zelf banden maak :wink:

1 like

Mijn top 5 onder 500 die ik ook daadwerkelijk bezit is nogal Seiko-heavy en ziet er uit mijn hoofd ongeveer zo uit (plaatjes wel gejat van internet):

5 likes

Victorinox is ook wel vaak te vinden voor deze prijs. Erg veel horloge voor het geld en kom je niet iedere dag tegen.

Of een leuke microbrand als RZE

2 likes

Zeker leuke horloges!
Dank voor de tip. :facepunch:t2:

2 likes

Dat was een mooie deal op de Junghans

Dat moet dan toch 2de hands zijn, nietwaar?

Ik lepel gewoon even op wat ik heb. Dat is dan toch een top of sorts. Soms (ruim) onder 500 gekocht of moet 2de hands zeker onder 500 kunnen:

1. Timex Giorgio Galli 38mm
  2. Richardt Mejer automatisk
  3. Havaan Tuvali sector
  4. Áigi (KSAT, maar de GMT en duiker zijn ook erg leuk)
  5. Henry Archer (Nordsø, maar gaandeweg zal er tweedehands meer keus moeten komen)
  6. Wise (niet wat ik heb, maar er is voor onder de 500 keus)

En natuurlijk is er meer (vooral gebruikt), maar ik ben al een over en blijf beter, vind ik, zo dichtbij mijn collectie mogelijk.

Klopt, je vraag was welke ik onder de 500 euro heb. De HFLE 2020 was overigens nieuw destijds 500, speciale HF leden prijs.

Ik heb m in het blauw gekocht, net als de FC die er overigens echt als nieuw uitzag. (En nog steeds ziet ondanks dat ik m regelmatig draag).

1 like

Er is bij mij één en ander veranderd, al vind ik de Timex nog steeds cool, en de Samurai ook. Maarrr…

Ik ga even uit van nieuwe horloges. Ik ga er ook even vanuit dat we Chinese klonen en “hommages” even links laten liggen. Dan kom ik op dit moment uit op de volgende vijf voor mij, niet specifiek op volgorde van geliefdheid:

1. Orient Bambino 38mm RA-AC0M04Y, rond 280,-

2. Seiko Presage Cocktail Time 38,5mm SRPE43J1

3. Seiko Presage Cocktail Time 40mm SRPB43J1

4. Smiths Trans-global PRS-54 38mm.

5. Citizen Promaster NY0100-50ME

Objectief de “beste” all round GADA keuze is inderdaad de Citizen NB1050 serie die @GiveMeYourDough noemt, maar de wijzers zijn me te iel, en het schurkt mij te dicht tegen de OP aan, en ergens vind ik 'm zielloos. Daarom is hij ondanks de fantastische specs niet in m’n lijst terecht gekomen.

Ik wilde nog steeds een Hamilton noemen, maar die zijn allemaal opgeschoven naar 650-750 Euro list prijs. Evengoed een eervolle vermelding voor de 38mm Khaki Automatic:

Wel 750 ballen, inmiddels.

Eerlijk is eerlijk, van dit hele rijtje horloges? Ik zou de OG 40mm lichtblauwe cocktail time pakken, of de Transglobal. Allebei zou voor mij een mooie two piece zijn. De transglobal is 100m WR, dus ook nog eens GADA.

Ik hoop dat je daar nog een keer overheen groeit. Ik ben zelf groot fan van een paar Duitse, Japanse, en Franse merken, maar ook de Amerikanen timmeren aan de weg, en er zijn prachtige independents in heel de wereld, van Shapiro tot Hulsman tot Roger Smith, Hajime Asoaka, en vele anderen: de Zwitsers hebben het garen niet uitgevonden.

Integendeel, de Zwitserse industrie ontstond in de 18e eeuw omdat ze goedkope knock-offs van superieure Engelse en Franse horloges konden fabriceren met hun cottage industrie.

Zeker onder de 500 Euro koop je niet veel soeps in Zwitserland, maar ook tot 2000 Euro is het (enkele horloges daargelaten) ene grote droefenis van te grote kasten met te centraal geplaatste datums, kleine secondes die fout staan, en wegwerp-uurwerkjes.

Niets tegen de Zwitserse industrie an sich, maar ze produceren ook heel veel matige karakterloze shlock en opgeleukte mall-watches.

5 likes

Die Smiths ziet er goed uit!

1 like

Stiekem een hommage aan een Universal Geneve die al heel lang niet meer gemaakt wordt, geloof ik. Maar inderdaad. En de PRS29 (steeds uitverkocht) is ook een super cool field watch.

1 like