Hamilton is ooit vanuit Pennsylvania begonnen, met allerlei tijdmeters, inclusief klokken en chronometers. Ze deden railway watches onder leiding van Ball, ze deden marine chronometers, deckwatches, van alles. In de jaren vijftig deden ze veel onderzoek naar electrische horloges (zie de originele Ventura) en naar de automatische chronograaf met behulp van hun aangekochte Zwitserse divisie, Depraz. Daarom zaten ze ook in dat consortium met Heuer en Breitling, destijds.
Maar toen in 1972 de LED craze begon dachten ze dat dat de toekomst was, doopten ze zichzelf om tot Pulsar in de oorspronkelijke Amerikaanse fabriek, stootten de hele “ouderwetse” mikmak in Zwitserland af, en gingen vervolgens glorieus ten onder. Wat Swatch groep nu nog in handen heeft is die afgestoten Zwitserse tak, met de merknaam Hamilton.
Saffier, 100m, Seiko automaat plus opwinden, massieve band. Niks mis mee. Nieuwe iets van 3-nogwat, hier op het forum 140 euro voor betaald. Je lacht je rot.
Check dit dan : https://www.horlogeforum.nl/t/tk-san-martin-pelagos/473133
Verzin je toch niet? Ja, het is een kloon, maar who cares (op een paar honderd horlogenerds op een horlogeforum na). Ben je eigenlijk toch niet goed bij je pan om ook maar één stuiver meer te betalen.
Of bedoelde je nou “Als je schijt hebt aan het feit dat die vrijwel alleen maar rip-offs produceren die slechts één stap van de replica industrie verwijderd zijn”?
Er worden in dit topic heel, heel erg veel horloges gepost van gewone, eerlijke merken met een eigen smoel en een eigen geschiedenis. Iedereen mag verder doen wat hij zelf wil, maar ik zal altijd voor een dergelijk horloge kiezen boven de botte hommage-industrie. En nee, of dat nou Duits of Chinees is maakt me niks uit.
Ik heb dit al eens eerder gezegd, maar als ik SII of Miyota was zou ik dat soort partijen geen uurwerk leveren.
En mij interesseert het niks wat een ander draagt of vindt. Prima kwaliteit, niks op aan te merken. En daar gaat het om, niet om één of ander merkje of een suf geschiedenisverhaaltje.
De geschiedenis van een merk interesseert me geen ene reet (al interesseert geschiedenis an sich me wel), bij aankoop van een horloge. De geschiedenis sinds 1991 is ook dikke prima. Of sinds 2015. . En het merk wat ze op de wijzerplaat schroeven eigenlijk ook niet, daarom noemde ik dat ook niet.
Waar het mij platweg om ging is dat rip-offs gewoon skeer en sneu zijn, in mijn optiek. Je kunt voor onder de 500 ballen, zo blijkt, prima een eigen ontwerp maken. Ook zonder geschiedenis kun je een eigen smoel hebben,als ik naar een club als Nomos of Farer kijk.
Ik ben fan van die twee merken omdat ze 300 jaar oud zijn, of omdat de naam zo cool klinkt, ik ben fan omdat ze mooie horloges maken met een herkenbaar eigen smoel en een goed gevoel voor kleurstellingen.
Op de dag dat San Martin lekker zelf eens een passabel horloge ontwerpt zal ik m’n mening mogelijk herwaarderen.
Ik dscussieer ook niet echt met jou, of omdat ik jou op andere gedachten wil brengen. Ik raad mensen gewoon altijd aan om binnen hun budget het beste en eerlijkste te kopen wat ze zich kunnen veroorloven.
Je kunt wel doen alsof je een rollie of tudor hebt met zo’n “hommage”, maar je tast je eigen waardigheid ermee aan. Je zult onherroepelijk door de mand vallen, en dat is altijd wat genant voor alle betrokkenen.
Ik zou @Geveltoerist21 gewoon nooit een hommage of replica aanraden.
Met mijn San Martin tast ik mijn eigen waardigheid niet aan, ik draag hem met plezier. Ook al is het een Ranger-hommage. De echte Ranger heb ik zelfs verkocht, ik droeg hem minder dan de San Martin.
Door wiens mand zou ik dan moeten vallen met mijn San Martin, en zou mij dat iets moeten interesseren? Ik draag wat ik wil.
Gênant voor wie? Niet voor mij hoor, ik geneer mij niet zo gauw, en al helemaal niet voor mijn horloges of mijn keuzes daarin.
@Fate_Amenable_To_Change, ik vind je mening en teksten vaak interessant en soms vermakelijk, maar hier sla je de plank mis.
Voor jou, ook al zul je het niet snel expliciet van me horen. Als ik je met zo’n ding zie zal er altijd een soort “ach, wat erg voor die man” door mijn gedachten schieten, en die reuk zal lang blijven kleven.
Daar hoef ik qua prijs niet over na te denken want ik heb voor geen enkel horloge in mijn collectie ooit een bedrag van die hoogte uit gegeven. Voor dat enkele bedrag zou ik wel een top 10 kunnen noemen, laat staan voor 5 x 500, dan heb je een aardig deel van mijn hele verzameling te pakken…
Mijn 5 top horloges op dit moment. In redelijk willekeurige volgorde en welke dat zijn kan op een later moment ook weer veranderen. Voor mij dus een momentopname:
Als ze van modellen zijn die momenteel in productie zijn dan zijn ze idd ook niet voor mij omdat ik mezelf er idd een beetje cheap bij voel. Maar iedereen die ze met plezier draagt, I get it.
Als het “hommages” zijn van (klassieke) modellen die NIET meer in productie zijn dan vind ik het een heel ander verhaal. Daar zitten ontwerpen tussen die voor gewone stervelingen ronduit onbereikbaar zijn. Wil je dat toch om de pols kunnen slappen, in een goed gebouwd modern pakketje, dan vind ik een hommage van zoiets echt geen enkel probleem.
Anders moet Rolex zelf maar een vroege MOD duiker heruitgeven. In aantallen waardoor ze voor iedereen bereikbaar blijven. Samen met swatch ofzo… idk. Ff kijken welke Ali merk daar een mooie van maakt.
Dat is correct. Laten we hier niet gaan doen alsof we mensen niet op de manier waarop ze zich presenteren beoordelen. “Die man heeft vriendelijke ogen” is tenslotte ook zo’n oordeel, net als “daar heb je weer zo’n bontkraag op een scooter”, of “hee, er staan twee donkere mannen op de hoek van de staat”, zeg maar. Aan die laatste twee maak ik me dan weer niet schuldig. Zou jij wel iemand aannemen met knuckle tats en een traan bij zijn rechter ooghoek? Ik niet.
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, en wat het over mij zegt vind ik verder prima. ik slaap er erg goed van.