Topjaar, grote stappen en een bezoek aan de GS-boutique

Nou lieve mede HF-leden, wat heb ik een topjaar achter de rug. Normaal houd ik persoonlijke dingen een beetje buiten het forum, maar vooruit… deze keer maak ik een uitzondering. Het is iets langer dan gepland, dus pak er gerust een kop koffie met wat lekkers bij

Het jaar begon goed: voor het eerst samen met mijn vriendin op wintersport. Iets wat we al sinds onze allereerste date, drie jaar geleden, hadden afgesproken. Dat gaan we ooit doen. Check :heavy_check_mark:
Het jaar begon trouwens niet alleen met wintersport, maar ook met een forse aangezichtsingreep — inmiddels volledig hersteld gelukkig.
Daarnaast is zij dit jaar afgestudeerd en om in het reisthema te blijven hebben we begin deze zomer een prachtige treinrondreis door Europa gemaakt.

Maar wat het jaar echt helemaal afmaakt: we zijn ingeloot voor een nieuwbouwappartement als starters. En alsof dat nog niet genoeg was, mocht ik onlangs ook nog mijn applicatie presenteren én releasen, een aftakking van mijn afstudeeronderzoek van drie jaar geleden. Trots is zacht uitgedrukt.

Goed, genoeg levensupdates, tijd voor horloges. Want al die mijlpalen moesten natuurlijk ook gevierd worden. Afgelopen maandag ben ik langs Siebel in Utrecht geweest en heb ik voor mijn vriendin – voor Kerst én haar verjaardag – de Seiko Presage Frozen Skydiving Cocktail Time (SRPL61J1) gekocht. Vanaf de eerste foto’s al fan, maar in het echt is ‘ie écht next level. Foto’s doen dit horloge geen recht. Zij draagt nu nog dagelijks een smartwatch, maar gaf al aan daar eigenlijk vanaf te willen. En ja… dan meteen maar goed doen, toch?

De scherpste lezers denken nu: maar MrSummers, dit topic ging toch over jouw droomhorloge?
Klopt.

Een kleine vier jaar geleden zag ik een YouTube-video van iemand die een Grand Seiko Omiwatari (SBGY007G) had gekocht. En tja… toen was ik verkocht. Grappig genoeg was de maker zelf dat een stuk minder en had hij nogal wat kritiek, maar dat horloge liet mij sindsdien niet meer los.

Ik was toen nog student en redelijk groen in horlogeland. Het duurste wat ik had was een Seiko Presage Mojito Cocktail Time (SRPE45J1). Best een verschil: een klokje van zo’n €450 tegenover een Grand Seiko die toen rond de €8.700 zat. In de jaren daarna ben ik lekker doorgegaan met verzamelen, verkopen, dragen, leren en oriënteren. Inmiddels staat er – al zeg ik het zelf – een mooie collectie, maar ook eentje waarbij geen enkel horloge boven de €500 uitkomt. Dit is dus wel een sprong richting de maan voor mij.

In al die jaren heb ik de Omiwatari nooit durven passen als ik ’m ergens zag liggen. Ik was óf student, óf starter met eerst nog een huis op de planning. Wat had ik te zoeken in een boutique met zo’n horloge? Het deed me denken aan de tijd dat ik op mijn 18e op zaterdagen bij een Duits automerk werkte. Jongens van een paar jaar ouder kwamen binnen voor een proefrit in het topmodel, terwijl iedereen in de showroom wist: die auto kunnen en gaan ze niet kopen. Het hielp natuurlijk niet dat automotiveland en horlogeland best dicht bij elkaar liggen. Mijn beste vriend heb ik daar ook leren kennen en hij kocht in een vergelijkbare fase zijn droomhorloge: een Tudor Black Bay 58. Die Tudor, en vooral de trots waarmee hij ’m nog steeds draagt, is me altijd bijgebleven.

Net als die Grand Seiko Omiwatari. Ik heb ’m hier op het forum meerdere keren voorbij zien komen en was telkens net te laat met reageren. Het is zelfs zo erg geweest dat ik tijdens de eerder genoemde treinreis, in Wenen, een gebruikte-handelaar binnenliep met de vraag: Haben Sie es? Het antwoord: Nein, hij was een halfuur geleden verkocht. Iemand was net voor mij met de Omiwatari de deur uitgelopen. Auw. Ook heb ik al eens rondgevraagd naar een gebruikt of grijsmarkt-exemplaar. Reacties en aanbiedingen waren er zeker, maar geen enkel voelde écht goed.

Vandaag ben ik naar de Seiko Boutique in Amsterdam gegaan met één duidelijke missie: de Omiwatari eindelijk eens passen en na vier jaar de knoop doorhakken. En dat is best gevaarlijk. Vier jaar lang dromen over een horloge, denken dat dit ‘m is… de grail, zonder ’m ooit om je pols te hebben gehad. Het is dan ook jammer dat er geen Grand Seiko-dealer in Utrecht zit, anders was ik ’m ongetwijfeld al eerder gaan passen. En laten we eerlijk zijn: de NS maakt het ook niet bepaald aantrekkelijk om “even” op en neer naar Amsterdam (of een andere stad) te gaan om alleen een horloge te passen.

En toch schrijf ik dit bericht nog steeds.

Dus… wat is er gebeurd?

Vanmorgen de trein naar Amsterdam gepakt. Eerst nog even een koffie gescoord en daarna direct door naar de Seiko Boutique aan de Heiligeweg. Het personeel was, zoals eigenlijk altijd, vriendelijk en behulpzaam. Na binnenkomst en even voorstellen meteen gevraagd of ik de Omiwatari kon passen. Geen enkel probleem natuurlijk. Hoppa, om de pols.

En ja… hij is echt geweldig. Precies zoals ik ’m in mijn hoofd had. De wijzerplaat, de rust, de afwerking — alles klopt. Dus zou de conclusie vrij simpel moeten zijn: in de doos, afrekenen en weer richting huis.

Maar zo simpel was het niet.

Ondanks dat hij zo prachtig is en net zo fijn draagt als ik altijd had gehoopt, bleef er toch twijfel hangen. Twee dingen vooral: de waterdichtheid (of eigenlijk het gebrek daaraan) en de krasgevoeligheid. Ik ben iemand die een horloge graag omdoet zonder er constant over na te hoeven denken. Grand Seiko omschrijft het zelf als spatwaterdicht. Geen 10 ATM, geen 5 ATM, zelfs geen 1 ATM — ze koppelen er bewust geen getal aan. En dat, in combinatie met mijn eigen onhandigheid, baarde me toch wel wat zorgen. Zeker voor een horloge van €9.000 met een schroefkroon had ik eerlijk gezegd iets meer verwacht.

Daar kwam nog bij dat de verkoper ook aangaf dat je dankzij de bijna perfecte Zaratsu polijsting krassen relatief snel ziet. Met die twee punten in mijn achterhoofd kon ik mezelf er vandaag niet toe zetten om dit bedrag af te rekenen. Dat zegt overigens niets over het horloge zelf, want dit is absoluut geen nee voor altijd. Ik ga nu juist met extra interesse mijn ogen openhouden voor een jong gebruikt exemplaar dat voorbij komt.

Maar… ik ben niet met lege handen naar huis gegaan.

Tijdens het rondje door de boutique na het passen viel mijn oog op een chronograaf: de nieuwe Seiko SSB479P1. Niet iets waar ik vooraf voor kwam, en zeker niet met het plan om die dag iets anders te kopen. Maar ja… HF hè. Even passen kon geen kwaad. Dat “even passen” werd: band inkorten, in de doos, afrekenen en weer door.

Een andere ontknoping dan ik had verwacht toen ik vanmorgen mijn bed uitstapte, maar zeker geen slechte. Soms is het ook gewoon goed om te luisteren naar je gevoel — en vandaag zei dat gevoel: nog even wachten op de grail, maar niet met lege pols naar huis.

Dus hier nog de Wristcheck van vandaag:

Bedankt voor het lezen tot het einde en voor de aandacht. Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

68 likes

Plottwist! Mooie reis naar je nieuwe aanwinst. Mooie afsluiter van een topjaar :+1:

Dat is correct en tevens juist!

1 like

Haha prachtig verhaal en dito afloop.

Een omiwatari is natuurlijk waanzinnig, maar die komt nog wel.

In de tussentijd genieten van je nieuwe aanwinst, en ik kan je verklappen, dat gaat helemaal goed komen.

Groeten van zijn broertje :wink:

4 likes

Dank voor je verhaal! En gaan voor gevoel is niks mis mee. Geef je de tijd om het echte plaatje in je hoofd te prenten en dan de ratio er overheen te laten gaan. Voor zo’n bedrag kun je zeker wel 2 GS knallers organiseren, om maar in die hoek te zitten.

Dit jaar heb ik de stap gemaakt van 500 naar 2k horloges. Mega stap! Maar te overzien. En als er wat gebeurt (ook onhandig) dan is de schade nog te overzien.

Geef jezelf de tijd voor een bredere blik. Nog veel moois te ontdekken

1 like

Ik hang aan je lippen. Verhaal van A tot Z gelezen. Geweldige mijlpalen, en mooi dat je ze viert en met een horloge er een mooie herinnering aan vastknoopt. Voor jouw vriendin en jezelf. Je gevoel zegt meer dan een Youtube video of wat dan ook. Goed dat je die Grail hebt laten liggen. Wie weet hoe je smaak nog gaat veranderen. Geniet van je mooie jaar!

1 like

Gefeliciteerd! Mooie Seiko, leuk persoonlijk verhaal en ik volg je nu ook op Instagram!
Oh en nog even 'n vraag ook. Jouw nickname, hier op HF, is niet toevallig dit, omdat je fan bent van Police-lid Andy Summers? Topgitarist en een van mijn favoriete bandjes.

1 like

Haha, nee het komt van een afleiding van mijn eigen achternaam

1 like

Proficiat met de aankoop! :slight_smile:
Helaas heb ik niet veel met GS…maar de Omiwatari is één van de weinigen die ik echt mooi vind, hopelijk komt deze er ooit! Geniet van deze :slight_smile:

1 like

Dank voor het delen van je verhaal. Inderdaad een top jaar met zoveel mijlpalen. Is je van harte gegund, evenals de toffe NA. Die GS komt er vast nog wel

1 like

Mooi verhaal en erg mooie Seiko, geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd met dit alles :+1: , volgens mij heb je de juiste keuze gemaakt !

1 like

Mooie Seiko.

1 like

Volkomen logisch dat het voor zo’n bedrag echt 100% goed moet voelen. Het klinkt mij alsof je goed je koppie erbij hebt gehouden.

Leuke aanschaf overigens! Geniet ervan. :+1:t2:

1 like

Zo’n horloge draag je toch niet om te zwemmen/snorkelen/duiken? En ik neem aan dat je intussen zelfstandig je handen kunt wassen.

Niet te hard over wakker liggen.

Andermans krassen doen inderdaad minder pijn.

1 like

Gefeliciteerd met je inschrijving, het afstuderen, de mijlpalen, de vakanties en uiteraard je nieuwe chronograaf. Hij is tof, het is een super leuk ding. :+1: :+1:

Ik beantwoord dit dus alleenn omdat je er expliciet naar vraagt. Klik om te lezen en bedenk, het is maar een mening. Het voelt alsof je een snack gekocht hebt om je dopamine systeem even rustig te krijgen, en ik ben bang dat we hier over een half jaar weer zullen zijn. Ik hoop van ganser harte dat ik dat fout heb, maar de ervaring leert dat snacks geen blijvertjes zijn, en de itch ook nooit weg nemen.

Even wat puntjes:

Tja. Mijn favoriete horloge is zo lek als een mandje. Ik kocht dit jaar een 20-25 jaar oude Reverso Grande Taille, en ik heb dat ding voortdurend om, ook als ik sta te koken en zo, waar toch veel water bij gebruikt wordt. Ik heb 'm getest, en hij is gewoon totaal niet waterdicht. Evengoed: Beetje mee uitkijken, dan komt alles goed.

Ooit had ik ook een waterdichtheidsfetisj, die ik in de loop der tijden god zij dank kwijt ben geraakt. Laten we eerlijk zijn, zo lang je niet dagelijks in het water ligt is spatwaterdicht prima voor alledag. Bovendien… Ik heb een King Seiko uit 2020 die op papier 50m waterdicht is. Dat ding heeft een luizenleven geleeft in de kist en bij gelegenheid om mijn pols, maar toen ik 'm laatst in de Elma legde was hij net zo lek als die Reverso van 25 jaar oud. Waterdichtheid is een momentopname.

Je moet je door speficiaties niet laten weerhouden om datgene te kopen waar je warm voor loopt.

Ook daar heb ik wel meningen over. Zo ben ik de eigenaar van een Santos waarvan de bezel alle klappen opvangt. Maar weet je wat het geheim is? Krassen op gepolijste oppervlakken storen veel minder dan japen die een brush patroon verstoren. Ik doe het af als Wabi Sabi. Bovendien heb ik ook een volledig gepolijste SBGW231 met bol saffier, net zoals de Omiwatari dat heeft, en in de praktijk krast dat bar weinig omdat het glas er is als buffer. :slight_smile:

In de praktijk heb ik dus gemerkt dat vintage-looking dressy horloges met een gepolijste kast en bol glaasje veel robuuster kunnen zijn dan mijn voormalige sport beest, de SBGV245, bijvoorbeeld. Ook omdat ze kleiner en platter zijn, waardoor je überhaupt minder stoot.

De chronograaf die je net kocht is 12,5mm dik met nog een bol hardlex glas, en ik spreek je graag weer wanneer je dat laat vervangen omdat dat dus wel bekrast is. Het is de hele wereld niet, maar soms zeggen de specificaties niet alles over hoe goed een horloge tegen het dagelijks leven kan.

Nou, toch is het misschien een goede zet om de Omiwatari niet gekocht te hebben. Na tien jaar verzamelen heb ik gemerkt dat lichtblauwe wijzerplaten gewoon niet fijn zijn om te combineren met leren banden anders dan zwart of blauw. Een bruin cordovannetje kun je vergeten, want dat blauw vloekt, bijvoorbeeld. Of cognac. Of beige. Je zit dus vast aan blauw of zwart, of je moet voor schandalig veel geld de 7-link bracelet van de SBGY013 bij kopen.

Ik zou, als ik een eerste echt duur horloge kocht, met de kennis van nu nooit een kleur kopen anders dan iets roze, koper, wit, zilver, champagne, eggshell, of ivoorwit. Dat zijn voor mij de kleuren die overal bij kunnen.

Binnen dat kader is een SBGY013 op staal een betere keuze, want dat kun je tijdloos altijd en overal bij dragen, je kunt er elke kleur leer onder de zon op knikkeren, en je gaat er veel makkelijker naar grijpen dan een wat moeilijke tint lichtblauw.

Ook dat had je sowieso nooit bij de Boutique moeten doen tegen list prijs. Bovenstaande SBGY013 staat voor 10.000 Euro in de boeken bij Grand Seiko, maar je trekt er eentje van Chrono24 af, na import uit Japan, nagelnieuw met alles er op en er aan, voor 6800 schoon aan de haak.

De blauwe SBGY007 die je op het oog had valt splinternieuw voor 6200 Euro op je mat. Om dan 9000 Euro bij een Boutique af te tikken? Ik zou het ook nooit doen. Zo lang de straatprijzen en de listprijzen 3000 Euro of meer uit elkaar liggen zou je echt gekke Henkie zijn, sorry dat ik dat zo bot zeg.

Ik houd van horloges, maar ik heb geen last van m’n geld.

7 likes

Ik heb genoten van een bakje koffie, en jouw verhaal :grinning:. Ik snap dat je de knoop voor nu niet hebt doorgehakt, het is natuurlijk een behoorlijke uitgave. Ik had een hogere WR verwacht. Voor nu, lekker genieten van de mooie chrono :ok_hand:

1 like