Torgoen, iemand ervaring mee?

Al een paar keer tegengekomen, is dit wat?
Ik merk dat ze hier en daar voor veel goedkoper dan de listprice verkocht worden. En dan wordt het een echt koopje voor een Zwitsers quartzhorloge, automaten hebben ze ook. Of zit er ergens een adder onder of het gras, of de dansende R. Branson?

https://www.torgoen.com/

Groeten,

John

1 like

Nog nooit van gehoord.
Zitten wel leuke horloges bij.
Gr.Wander

1 like

Wel leuke horloges, maar stevige prijzen voor een “made in Zwitserland”

"Made in 
 " hebben andere regels dan “swiss made”

1 like

mooie straps hebben ze

1 like

Ik heb wel eens een Torgoen gehad. Was een quartz en die was behoorlijk goed afgewerkt en heeft tot de batterij op was ook perfect gewerkt. Op basis van die ervaring kan ik ze dus zeker aanraden.

1 like

Prima klokjes als je ze voor weinig kan oppikken heb er zelf 2 gehad

1 like

leuke dingen, heb zelf de T10.
was toen der tijd op zoek naar een kruising tussen een piloten klok die op de klokken van Bell&Ross leken
 deze kwam daar in de buurt
 toen maar gewoon gekocht


1 like

in elk geval lekker duidelijke klok :slight_smile:

2 likes

Ik heb al jaren een Torgoen T1 ( inmiddels uit productie )
maar wordt op sommige sites nog wel aangeboden.
Prima horloge is al aan zijn 3e batterijwissel toe en de WR
10ATM is ook nog in orde.
De lume is ook OK.
Er zit een ETA quartz in die heel nauwkeurig loopt en ook
de black PVD laag ziet er nog uitstekend uit.
Ze zijn solide gebouwd en de afwerking is ook goed.
Het is mijn grab and go quartz. :slight_smile:

Grt.

1 like

Jullie hebben me overtuigd, als ik eentje kan scoren voor een goede prijs, en het model me aanstaat, toch maar eens voor de bijl gaan. Lijkt me inderdaad een leuke beater, zo’n Torgoen.

1 like

@Kenleaf Meen je dat serieus?

En we zijn officieel op jacht, naar een Torgoen T6 met een lekker rustige wijzerplaat :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Yeap. Zwitserland heeft strenge regels voor horloges die het “swiss made” willen dragen. maar “made in Zwitserland” weer niet. Eigenlijk geldt dit niet alleen voor Zwitserland. De "made in
 " voor niet-levensmiddelen is niet verplicht in de EU. Het is meer een marketing tool.

Dus Swiss made en made in Zwitserland zijn twee verschillende zaken.

Ik heb hele stapels shirts gekocht van Oger in Hong Kong met labels als Italian fabrics and made in Portugal. :smiley:

Hieronder een tekst uit wiki
he current legislation contains only very generally formulated conditions which must be met for using a ‘made in Switzerland’ designation. With the exception of watches, no concrete criteria exist regarding when and by whom a 'made in Switzerland’ designation can be affixed to a product and when it cannot. Appropriate criteria have only been developed by individual cantonal courts up until now.[12]

Op TORGOEN staat helemaal nergens ‘Swiss made’ of 'made in Zwitserland’
De caseback vermeldt wel Swiss movement, dat klopt want er zit ETA quartz
of Ronda quartz in.
In de T1 zit een ETA quartz uit de 211 serie.
Op de wijzerplaat staat 100M Swiss.
Naar verluid worden de kasten in China gebouwd weliswaar van L613
stainless steel.
Assemblage en QC vinden naar ik weet plaats in Zwitserland.

Grt.

Dat geeft het goed weer. Er zijn dus wel regels over “Made in Switzerland” en horloges. Namelijk de “Verordnung von 23 Dezember 1971 ĂŒber die BenĂŒtzung des Schweizer Namens fĂŒr Uhren” (laatstelijk op sommige punten aangepast met het besluit van “Der Schweizerische Bundesrat von 17.Juni 2016”. (Ik heb hier even de Duitse titels gebruikt, want Frans of Italiaans is lastiger voor menigeen, zeker als je het na wil lezen).

Dat geen hond het Made in Switserland op de plaat voert, betekent niet dat het niet beschermd is. Zowel Swiss alsmede Switzerland zijn beschermd, alsmede de vertaling van de begrippen.

Maar waar de regelgeving over gaat is wat er op het horloge staat, niet wat er op een site staat :wink: