Tough Solar GShock M5610 probleem?

Mijn zoon heeft sinds deze zomer een stoere GW M5610 om de pols…klassieke GShock met Tough Solar…

Nu is de batterij de laatste tijd erg snel op ‘Low’ en laadt deze niet verder dan ‘medium’ zoals op de foto…zelfs als het horloge een dag buiten in (bewolkt) daglicht heeft gelegen…

Hij hield hem altijd ‘s nachts om, dus ik dacht dat ie daarom misschien snel leeg ging, elke keer displayverlichting automatisch aan enzo.

Is dit normaal of is het een gevalletje garantie?

1 like

En als hij het een tijdje probeert zonder hem 's nachts aan te houden? Blijft het probleem dan?
Het kan een batterijprobleem zijn, die verouderen of kunnen defect raken. Ze zijn te vervangen.
Als er nog garantie op zit zou ik het zeker na laten kijken.

1 like

Als er nog garantie op zit zal dat het probleem vast niet zijn.
Mijn eigen ervaring is dat het soms inderdaad best lang kan duren voordat de accu weer helemaal opgeladen is. Probeer het eens met langer in het zonlicht laten liggen ( wel lastig nu met weinig zonnekracht ) en inderdaad de display verlichting van automatisch af te halen.

2 likes

Zeker in deze donkere dagen kan het heel lang duren voor hij weer op High staat. Ik zou hem ook s’nachts afdoen. Door het bewegen zal de verlichting veel aangaan wat het meeste energie kost. Ligt hij snachts stil dan gaat hij in de spaarstand. Eén dag goede zon en hij zal weer op High staan maar dat duurt nog even helaas.

1 like

Zo’n horloge prijkt ook in mijn horlogedoos. Ik vind het een fantastisch ding; geen omkijken naar.
Bij ontvangst stond da batterijlading op “H”. Na enkele dagen (alleen overdag) stond hij al op “M”.
Na enig snuffelen op het internet kwam ik er achter dat meer mensen hier last van hadden.
Wat bleek, ze hadden allemaal de automatische displayverlichting aan staan. Dit is een handige functie; hij reageert op elke polsbeweging in het donker, dus ook overdag onder een manchet of mouw. En dat vreet stroom, ook al brandt de verlichting telkens slechts 1,5 seconden.
De remedie is om deze functie uit te zetten. Na enige tijd, zeg enkele dagen, zal de batterij weer volgeladen zijn (en blijven).

1 like

Het dragen zelf heeft ook invloed op het laden. Alleen met korte mouwen laadt hij echt goed op. Als een lange mouw er half overheen hangt, laadt hij veel minder snel omdat dan enkele zonnecellen niet of amper meedoen. Ze zitten in serie, dus ook die dan nog licht krijgen dragen dan niet veel of zelfs niets bij. Denk aan een kerstboomverlichting waarvan een lampje stuk is. Dit geldt voor alle horloges met zonnencellen.

1 like

Ik heb zelf een GW-7900B van Casio. Het is idd de auto display light en gebrek aan zonlicht die dit veroorzaken.

Die van mij staat uit en het horloge gaat 's nachts in spaarstand, want ik draag in de nacht geen horloge. Bij mij is de batterij altijd H, heb deze klok al een jaar of 5 en draag deze elke dag naar mijn werk.

1 like

Bedankt voor alle leerzame feedback!!!

Ik zal zorgen dat ie hem iig ‘s nachts afdoet en zoveel mogelijk onbedekt draagt.

Ik hang hem wel een keer buiten als de zon schijnt binnenkort, kijken wat er dan gebeurt. In ieder geval geen reden tot zorgen dus!

Ik heb aantal G shocks waaronder deze en de bw5000. Het kan inderdaad dagen duren, zeker met dit weer voordat ie helemaal opgeladen is. Die van mij liggen in een horlogesdoos met glas en staan boven bij het raam zodat er daglicht op staat, sindsdien blijven ze goed opgeladen. Horloge werkt uitstekend, geen zorgen. Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad, kunstlicht duurt het nog veel langer met opladen overigens

1 like