Tourbillon,datum en repetitiehorloges

Ik hoor of zie weining mensen die een van de horloges hebben, die ik in het onderwerp noem. Zijn er ook forumleden die deze hebben, of zijn deze horloges zeldzaam. Ze worden overigens weing aangeboden. Ik zelf wil nog een tourbillon en een datumhorloge met een maanstand. Welke merken voor een normaal verzamelprijs zijn aan te raden?

Datumhorloge heb ik wel :slight_smile: of bedoel je niet gewoon een horloge met een datum. Als je perpetuele kalender bedoelt moet ik je teleurstellen die heb ik niet. :slight_smile:

Volgens mij heeft forum-lid Rainer b een erg mooie perpetual calender. Er staat trouwens volgens mij ook een maanfase horloge voor een redelijke prijs te koop op dit forum (Oris artelier).

Gr,
Richard

nauw squall voor iemand die zoveel afweet over al dan niet nep zijn vindt ik dit een rare vraag!
Heb je er enig idee van wat een tourbillon, een minute repetition kost of een mechanische perpetual kost? ( Buiten de chinese dan en zelfs dan nog)
als je daar een idee van hebt snap je meteen waarom er hier zo “weinig” zoniet geen van zijn.

Ja dat weet ik en de meeste bekende tourbillons zijn de met de mooie fransen namen
zoals Chopard, Roger Dubuis, Breguet, Parmigiani Patek enz. En ja ze zijn duur, maar er zijn ook die onder de € 1.000.000 en € 100.000 en € 10.000 en € 5.000 en € 1.000 zijn en dat geldt ook voor de datum horloges. Er is een van Oris voor
€ 650,00 te koop op het forum en volgens mij is dat geen chinese troep. Dus ik begrijp je punt niet zo goed. Ik ben alleen benieuwd wat men van dat soort horloges vindt en wat men er voor over hebt. Er worden allerlij horloge getoont al dan niet voor € 10,00 tot duizende euro’s. Daarnaast kan je zo iets ook tweedehands kopen van een onbekend merk maar die er gewoon tof uit ziet.

Yoeri40 Schreef:

nauw squall voor iemand die zoveel afweet over al
dan niet nep zijn vindt ik dit een rare vraag!
Heb je er enig idee van wat een tourbillon, een
minute repetition kost of een mechanische
perpetual kost? ( Buiten de chinese dan en zelfs
dan nog)
als je daar een idee van hebt snap je meteen
waarom er hier zo “weinig” zoniet geen van zijn.

Ik dacht dat Bernard een Chinese tourbillon heeft gekocht via het forum…

Squall Schreef:

Ja dat weet ik en de meeste bekende tourbillons
zijn de met de mooie fransen namen
zoals Chopard, Roger Dubuis, Breguet, Parmigiani
Patek enz. En ja ze zijn duur, maar er zijn ook
die onder de € 1.000.000 en € 100.000 en € 10.000
en € 5.000 en € 1.000 zijn en dat geldt ook voor
de datum horloges. …

Ik neem aan dat je toch wel weet dat die merken uit het horlogeland Zwitserland komen en niet uit Frankrijk?

Overigens vind ik de term datumhorloge een beetje raar, want een datumhorloge heb je al voor onder de 100 EU. Hoogstwaarschijnlijk bedoel je perpetual calendars?

Maargoed, er zijn inderdaad iets betaalbaardere tourbillons, maar deze zijn meestal ook minimaal duurder dan 1000 EU. En voor dat geld heb je dan een redelijk onbekend merk, dus dat zal niet iedereen aandurven. Maar voor zover ik weet heeft Bernard een chinees tourbillon horloge
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=244896
.

JW

:X
Ja ik weet dat die horloges uit Zwiteserland komen en de meeste horloge hun oorsprong daar hebben.
Ja ik weet dat Timex uit USA komt en een van de grootste fabrieken te wereld was.
Ja ik weet dat Seiko uit Japan komt en ook in China gemaakt wordt.
Ja ik weet dat Straumann de Navilax veer heeft ontworpen.
Ja ik weet dat Cartier en Jaegar belangrijk zijn geweest.
Ja ik weet dat Huygens belangrijk is geweest voor het uurwerk van de grote klokken.
Ben ik nu geslaagd voor het horlogeforum examen?
Het wordt datum horloge wordt gewoon gebruikt in de horlogeboeken.
Men bedoeld dan niet alleen de horloge met een dagdatum.
Nohmaals ik ben gewoon benieuwd wat andere van deze horloges vinden en dan hoef je ze niet in bezit te hebben. Het is gewoon praten over horloges toch?

Het spijt me als mijn reactie vervelend overkwam, zo was het niet bedoelt. Het was meer om iets meer duidelijk te krijgen.

JW

schijnbaar zou seagull een tourbillon aanbieden voor zo’n 5000 euro en er zelfs levenslang garantie op geven.
Maar ik weet het niet uit eerste hand dus het is ook maar van horen zeggen en lezen op fora.
Als je een andere koopt van chinese makelijk van pakweg een 800 euro ( die kwam ik al wel es tegen) en er gaat wat stuk nauw ja zeg je centjes dan maar vaarwel en je klok ook. Want welke uurwerkmaker werkt aan een tourbillon , en als je em al vindt wie heeft er dan wisselstukken voor.
Dus puur weggesmeten geld lijkt me.
Wat datum uurwerken betreft vind ik die term ook raar, die zijn er idd al van rond de 100 euro.
Mechanische perpetuals daartegen!!

Maar de Oris maanfase, die hier te koop staat is dat niks dan, volgens mij is Oris ook wel een aardig merk? Ik zelf vind die horloge wel wat hebben.

Yoeri40 Schreef:

schijnbaar zou seagull een tourbillon aanbieden
voor zo’n 5000 euro en er zelfs levenslang
garantie op geven.
Maar ik weet het niet uit eerste hand dus het is
ook maar van horen zeggen en lezen op fora.
Als je een andere koopt van chinese makelijk van
pakweg een 800 euro ( die kwam ik al wel es tegen)
en er gaat wat stuk nauw ja zeg je centjes dan
maar vaarwel en je klok ook. Want welke
uurwerkmaker werkt aan een tourbillon , en als je
em al vindt wie heeft er dan wisselstukken voor.
Wat datum uurwerken betreft vind ik die term ook
raar, die zijn er idd al van rond de 100 euro.

Bender Schreef:

Ik dacht dat Bernard een Chinese tourbillon heeft
gekocht via het forum…

Via een ander forum :wink:

Ik heb overigens ook 2 vintage vollkalenders met maanstand.
Een cal Felsa 693 Certina en een Universal Geneve.

Een tourbillon is leuk, maar erg duur, zeker bij de Zwitserse merken: vanaf ca. 30k. Euro… Maar weinig mensen willen dit soort bedragen enkel voor de complicatie uitgeven. Daarnaast kunnen maar weinig horlogemakers tourbillons servicen.

Vollkalenders zijn qua aanschaf nog wel te doen, maar bij een beurt ben je eraan; kostbaar… Praat vooral niet over beschikbaarheid van onderdelen bij vintages…

Daarnaast zijn dit soort horloges kwetsbaar. Met een tourbillon of een vollkalender kun je beter niet gaan tennissen etc.

Samengevat: de prijs, onderhoudskosten en kwetsbaarheid maken dit soort horloges minder geliefd.

Yoeri40 Schreef:

schijnbaar zou seagull een tourbillon aanbieden
voor zo’n 5000 euro en er zelfs levenslang
garantie op geven.
Maar ik weet het niet uit eerste hand dus het is
ook maar van horen zeggen en lezen op fora.
Als je een andere koopt van chinese makelijk van
pakweg een 800 euro ( die kwam ik al wel es tegen)
en er gaat wat stuk nauw ja zeg je centjes dan
maar vaarwel en je klok ook. Want welke
uurwerkmaker werkt aan een tourbillon , en als je
em al vindt wie heeft er dan wisselstukken voor.
Wat datum uurwerken betreft vind ik die term ook
raar, die zijn er idd al van rond de 100 euro.

Als je bij usseagull kijkt: http://www.usseagull.com/tourbillon.htm
zie je dat elke tourbillon levenslange garantie heeft, het zelfde geldt voor een repeater van hun. Een beurt kost hierbij niet meer dan de verzendkosten naar de fabriek.

Men doet dit omdat er inderdaad weinig uurwerkmakers in staat zijn zo’n uurwerk te servicen, en daarnaast om de consument vertrouwen te geven zo’n duur horloge van Chinese makelijke te kopen.

En als je iemand vind die hem kan en wil onderhouden, rekent deze er waarschijnlijk meer voor dan twee goedkope chinese tourbillons kosten :slight_smile:

Ze staan allen op mijn verlanglijstje… alleen niet zo hoog.

Dit komt mede door de prijs, maar ook door andere zaken. Zo vind ik een tourbillon een mooie/interessante complicatie, maar voor mij niet zo “functioneel”. Ik heb meer aan een stopwatch of een dag/datum aanduiding. Datum/kalender horloges… daar moet ik eerst nog een goeie winder voor hebben, aangezien ik veel horloges afwissel. En telkens opnieuw instellen is vaak een hele klus.
Repetitie… leuk om te horen, maar de complicatie doet mij weinig. Een alarmhorloge daarentegen des te meer. Ik kijk uit naar een Fortis Chrono-Alarm, maar vind ze nogal dik. Maar wat wil je met zo een combi?

Dus wie weet, als alle andere wensen zijn vervuld, komen wellicht ooit deze ook es aan de beurt… eerst een paar (!) flessen met wensgeesten zien te vinden :smiley:
Of heel hard doorwerken :D:D