Tourbillon voor de kleine portemonnee, is het het waard?

Waarschijnlijk net als velen hier op het forum ben ik gefascineerd door een Tourbillon mechanisme.
De laatste jaren komen er steeds meer tourbillons uit Azie welke meer toegankelijk zijn voor de wat kleinere portemonnee.
Nu ben ik op Kickstarter de Lenvino Tourbillon tegengekomen welke een TY800 mechanisme van Seagull bevat met een echte Tourbillon voor onder de 1000 euro.

Dat klinkt natuurlijk fantastisch en mijn eerste reactie was “hebbe hebbe hebbe” maar ja, hoe zal het zijn om te leven met zo een mechanisme. En dan denk ik voornamelijk aan onderhoud. En daarnaast, wil je wel zoveel geld uitgeven aan een onbekend merk.
Ik neig inmiddels naar nee maar ik vond dit wel een leuk topic voor HF.
Dus hierbij, wat zouden jullie doen / wat denken jullie van goedkope tourbillons in het dagelijks leven? Is het de investering waard, of is het een bodemloze put?

5 likes

Als investering is dit natuurlijk geen goed horloge, dat zijn zo goed als alle nieuwe horloges niet. Ook is het zo dat een dergelijk uurwerk niet door iedereen onderhouden kan worden dus hiermee wordt het automatisch duur mocht dit nodig zijn.
Maar als je heel graag een tourbillon wil en je vind hem mooi lijkt 1k best oké.

1 like

Absoluut niet. Maar ik zie dan ook een Aliexpress horloge.

Misschien over 10 jaar als het merk zich bewezen heeft.

Bedoel je Aliexpress vanwege het onbekende merk?

Ja, plus chinese horloges zijn voor mij nog steeds…chinese horloges. Het zit vast tussen de oren :slight_smile:

1 like

Maar hoe kan een merk zich bewijzen als het niet word gekocht? :confused:

1 like

Blij om te horen dat er iets tussen zit tenminste.

On topic. te weinig verstand om er een echte mening over te hebben maar kan je dit zien als een “echte” tourbillon dan?

3 likes

Er zijn nog altijd weinig Chinese merken (horloges en andere artikelen) die bewezen hebben dat ze kwaliteit produceren. Onder licentie en supervisie van Amerikaanse en Europese merken kunnen ze het wel.

De Chinezen kijken nog altijd op naar Europese kwaliteitsmerken. En de kapitaalkrachtigen kopen gretig Europees.

Wat ik lees over dit mechanisme op internet praten we hier inderdaad over een Tourbillon en dus geen open hart.
Seagull heeft volgens mij ook een redelijke reputatie maar daar kunnen anderen denk ik beter over oordelen.

Hij zal vast gekocht worden, alleen niet door Nederlanders die eerst de kat uit de boom kijken.

Als je me een PM stuurt, heb ik nog een leuke anekdote voor je.
Ik had dinsdagavond namelijk een leuk souvenirtje voor mijn @Logie meegenomen.

1 like

Ja, dat is het ook, TY800.

En een tourbillion is alleen een tourbillion als er tourbillion op staat :joy:

Kijk eens op de volgende link, dit is het merk memorigin. De oprichter is een zoon van een zeer rijke Chinese familie, momenteel maken ze ook tourbillons voor een aantal Zwitserse topmerken omdat de kwaliteit perfect is en dat ze tegen een zeer lage prijs kunnen werken.

https://www.google.nl/search?q=memorigin+grand+series+tourbillon&rlz=1C1TGIB_enNL591NL592&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjy5ryJgtDYAhUeM8AKHYvNCKYQsAQINQ&biw=1536&bih=867

De ajour uitgesnede dragon versie uit hun serie Chinese dierenriem vind ik een van hun mooiste exemplaren. Kijk maar eens op de volgende link.
https://www.google.nl/search?q=memorigin+grand+series+tourbillon+dragon&rlz=1C1TGIB_enNL591NL592&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=lUHrOfjY7VVq9M%3A%2C0V_3yLooIBi9pM%2C_&usg=__78EwATgPYn_DPKA_T0Wa-WODlUU%3D&sa=X&ved=0ahUKEwjB5cSYg9DYAhUaOsAKHSjoDNwQ9QEIMDAA#imgrc=lUHrOfjY7VVq9M:

Ik zie prijzen van 6000 dollar, dat noem ik niet meer voor de kleine portemonnee. Wel mooi.

Poeh… te druk voor mijn smaak.

Eerder het tegenovergestelde :wink:

1 like

Zijn zijn er ook in een strakke uitvoering hoor. Kijk maar op de volgende link
https://www.google.nl/search?q=memorigin+grand+series+tourbillon&rlz=1C1TGIB_enNL591NL592&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjy5ryJgtDYAhUeM8AKHYvNCKYQsAQINQ&biw=1536&bih=867#imgrc=rWHtT6TGm3x-lM:

Aliexpress heeft zich al bewezen.
Handwerk wegwerp horloges voor 73 cent inclusief verzending. In noppenfolie en radioactief plastic enveloppe.
Bam!

1 like

Denk dat als zo’n prul toe is aan onderhoud je beter een nieuwe kan kopen. Als je al iemand kan vinden die dit kan / wil onderhouden en aan onderdelen kan komen zullen de kosten hoger zijn de aanschafprijs. Past wel goed in de wegwerpmaatschappij dit, doe mij maar Zwitserse vintage…