Tourbillon

Ok, ik ga het nu toch maar eens vragen: wat is een Tourbillon? Ik weet inmiddels dat het ervoor zorgt dat een horloge in alle standen gelijk blijft lopen, maar wat het precies is…

In een uurwerk zit een balans , een anker en ankerwiel. Kijk eens in de encyclopedie van het forum.

Deze 3 onderdelen zijn bij een tourbillonuurwerk gevat in een kooi dat één geheel vormt. Deze kooi draait om zijn eigen as en heft zo verschillende isochronismefouten op. De meest gebruikte is een 1 minuuttourbillon, dus kooi draait om zijn as in één minuut, maar er bestaan verschillende tourbillons met verschillende snelheden.

Je moet eens googlen en dan zul je verschillende systemen kunnen zien.

Welke type’s tourbillon zijn er dan precies?

Ik heb het filmpje van henrik gezien met de gyrotourbillon van JLC welke werkelijk prachtig is. Maar ik begrijp dat er dus nog meer types zijn?

Ik kwam deze tourbillon tegen van orion.

Maar volgens mij is het tourbillon hiervan niet zo spectaculair.

is het een tourbillon, volgens mij gewoon een horloge waarvan de balans zichtbaar is…

Dat idee had ik dus ook al, maar hoe herken ik dan een Tourbillon?

Aan de prijs…

hahaha

ik zou zeggen bekijk eens wat plaatjes, dan zie je wel verschil,…( in woorden kan ik het je niet zeggen )

:d:d:d

Dit is een echte tourbillon
Open balans
zie het verschil

he 2 chineesjes…

Hier op TimeZone bijv. in Ron DeCorte´s Notebook:

Een voorbeeld van een tourbillon.
http://www.tourbillonwatches.com/tourbillon-parts.html

Kijk eens rond op deze site, zeer veel info.

Op deze pagina een animatie van Volker Vyskocil:

http://www.ornatus-mundi.ch/artikel_2/artikel_2.htm

Ja dat dacht ik dus ook maar op de site van rusplus staan je onder de tourbillon’s vandaar ook mijn posting

Een tourbillon is een uitvinding uit het tijdperk van de zakhorloges om de invloed van de zwaartekracht op de gang van uurwerken te voorkomen. De zeer beroemde horlogemaker Abraham-Louis Breguet vond in 1795 de tourbillon uit.

Een van de meest hoog aangeschreven complicaties (een functionaliteit anders dan voor de tijdsaanduiding) is de tourbillon (Frans voor wervelwind). Zakhorloges bevonden zich meestal dag en nacht in dezelfde (verticale) positie. Hierdoor kreeg de zwaartekracht op een en hetzelfde punt vat op het gangwerk en een onnauwkeurige loop was het gevolg. Door het gangwerk in een om zijn as draaiende kooi (de tourbillon-cage of -kast) te plaatsen kon dit worden voorkomen. In de hedendaagse polshorloges heeft de tourbillon eigenlijk amper een praktische functie, behalve dan de voldoening van een mooie technische toevoeging. Tegenwoordig worden voor de gebruikte tourbillon-kasten ook exotische materialen gebruikt, zoals titanium.

De recente ontwikkelingen op het gebied van tourbillons zijn onder andere de center-tourbillon van Omega, waarbij het tourbillon in het centrum van het uurwerk is geplaatst, de 2- en 3-assige tourbillons van enkele Engelse horlogemakers en het dubbeltourbillon van Breguet (1 horloge met 2 onafhankelijk functionerende tourbillons).

u bent zeker de schrijver van het stuk op wikipedia ? Exact dezelfde tekst

Een animatie van een tourbillion is te vinden bij: www.clockwatch.de daar staan ook andere animaties. Groeten, Ben.

Anderhalf jaar later en nog steeds actueel :smiley:

Ik ben er inmiddels achter wat een tourbillon is. Maar zo zie je maar, sommige onderwerpen zijn ‘tijdloos’ :wink:

Mick