Tourbillon

Beste allemaal. De stageplek in Zaandam gaat nog even niet door, maar daarom niet getreurd. Ik ga in september naar Zadkine om horlogemaker te worden. Even een vraagje. In al mijn internet studies en jullie vragen en antwoorden naar elkaar, ben ik een tourbillon tegengekomen. Ik vind dat het mooiste onderdeel van een horloge. Ik zou graag willen weten waar hij voor dient. Ik weet dat een tourbillon niet in alle horloges zit maar wel in specifieke ‘tourbillon’ horloges. Ik verneem graag van jullie. Met vriendelijke groeten, Ben van den Broek.

Waarom onder artikelen, classics en reviews en niet in het gewone forum?

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tourbillon voor de korte uitleg…

Kijk hier maar eens…

succes! hans

en deze dan http://www.youtube.com/watch?v=a8sehQFTUrM&mode=related&search=

Beste Quinny en Hans. Enorm bedankt voor jullie mooie animaties. Je kunt inderdaad zien hoe alles werkt. Ontzettend mooi. Maar ik heb nog steeds een vraag. Waar dient een tourbillon voor? Ik heb in alle beschrijvingen geleerd dat hij is uitgevonden door Brouchet en dat hij voor veel stabiliteit zou zorgen. Maar ik weet ook dat de tourbillon niet in alle horloges is gemaakt. Daar wordt alles geregels met een balans en een onrust en een ingangs pallet en uitgangs pallet, enz. Groeten, Ben

Een tourbillon (uitgevonden door Breguet) heeft ook een balans en anker, net als een ander mechanisch uurwerk, de funktie is/was om de precisie van een uurwerk in vertikale positie te verbeteren; met name dus voor zakhorloges die vertikaal in een vestzak gedragen werden.

Het is nogal moeilijk uit te leggen, maar ik zal een poging wagen: als je straks op de horlogemakersopleiding een uurwerk af gaat regelen, zul je zien dat een uurwerk in de verschillende “vertikale posities” (dus dan staat het balanswiel rechtop) een afwijking vertoont (bijvoorbeeld: loopt wat sneller met kroon omhoog, langzamer met kroon links, ietsje sneller met kroon omlaag, ietsje langzamer met kroon rechts)
Dit komt (onder andere) door de invloed van de zwaartekracht op de (altijd aanwezige) “onbalans” in het balanswiel (versimpelde uitleg)

Wil je dus dat je zakhorloge precies op tijd loopt, kun je 'm natuurlijk bijvoorbeeld elk kwartier in een een andere vertikale positie in je vestzak verdraaien, dan loopt 'ie 1 kwartier wat te langzaam, 1 kwartier wat te snel, 1 kwartier wat te langzaam, 1 kwartier wat te snel, enz. enz. over een hele dag loopt het uurwerk dan precies op tijd!
Omdat dit nogal omslachtig is (hoe meet je die periode voor elke positie precies, nietwaar?) heeft Breguet dus de tourbillon uitgevonden, in dit mechaniek is de balans/anker/ankerwiel (échappement) kompleet in een kooi gemonteerd, die helemaal ronddraait in een bepaalde periode (meestal 1 minuut) op deze manier heb je dus alle vertikale posities binnen die periode gehad, worden de afwijkingen door de zwaartekracht gekompenseert, en loopt het uurwerk precies op tijd.

Nogmaals: lastig uit te leggen, maar hopelijk is het principe wat duidelijker!

Groet,
Paul

En op je vraag: Waarom zit hetniet in alle horloges? Is dat het erg kostbaar is om een dergelijke complicatie te bouwen. Hoewel de Chinezen deze stelling inmiddels enigszins aan het slopen zijn… (Google maar op Seagull en Horloges).

Dank je Paul voor deze heldere uitleg, dit wist ik ook niet!! Ik wist wel wat de functie was, maar waarom het nou ooit eens is bedacht, dat niet. Nu dus wel en klinkt allemaal heel logisch, toch is het iets wat toch nog steeds heel exclusief en goedbedacht is.

Paul bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik snap het helemaal. Het is mij ook duidelijk dat de natuurkundige zwaartekrachtwet volkomen geelimineerd wordt in deze techniek. Als ik het dus goed begrijp komt de tourbillon in de plaats van het anker/ankerwiel/onrust/balans, enz.? Is het ook zo dat een tourbillon ‘gezien’ mag worden en daardoor vaak als skeleted horloge te koop is? Vaak kosten deze horloges bijzonder veel geld heb ik gezien op de diverse sites.
Ik wil de andere mensen die op -tourbillon- gereageerd hebben bedanken voor de mooie linken, vaak met filmpjes die in 3D heel duidelijk laten zien hoe het allemaal werkt. Groeten, Ben.

Ik meen ook wel eens ergens gelezen te hebben dat het ook (en met name bij zakhorloges, omdat die meestal in een zelfde stand in de vestzak zit) voorkomt dat de lagers van de balans aan een zijde gaan uitslijten door de invloed van de zwaartekracht. Klopt dit?

Groeten Tom V.

Tja en voor een polshorloge blijft het een beetje een onzinnig ding (als je tenminste zelf beweegt). Wel erg mooi…die uurwerkjes gezien in de catalogus van Girard Perregaux…nounounou.

Ach ja een zwitserse horloge met een tourbillon zal er toch wel nooit inzitten voor mij. :slight_smile:

@ Hans: waarom het niet in elk horloge zit is simpel: het is voor een polshorloge zinloos, omdat die tijdens het dragen in zowel horizontale als vertikale posities staat; ook bv voor een klok heeft het geen nut, daarbij staat de balans welliswaar altijd in vertikale positie, maar slechts in 1 stand, dus die kan perfekt afgesteld worden in die ene positie.
De tourbillon is altijd gezien als een technisch hoogstandje, het zal zeker niet eenvoudig (en dus kostbaar) zijn geweest om zoiets vroeger te maken, tegenwoordig geldt voor een tourbillon (net zoals alle horloges) als er mensen zijn die er 150.000 euro voor willen betalen, waarom zouden de fabrikanten het dan verkopen voor 5.000 euro?
Voor de Chinese tourbillons geldt dat dit de “simpelste” vorm is: de balans zit niet centraal in de tourbillonkooi, is dus ietsje eenvoudiger te maken (Blancpain doet het precies zo) maar het blijft natuurlijk waanzinnig weinig geld voor zo’n uurwerkje!
Martin Braun gebruikt deze tourbillons trouwens voor zijn horloge-seminars en is blijkbaar behoorlijk goed te spreken over de kwaliteit (hoewel natuurlijk de afwerking niet vergeleken kan worden met de honderden uren handwerk van een Zwitsers uurwerk)

@ Ben: in een tourbillon zijn balans/anker/ankerwiel niet vervangen (zonder echappement werkt geen enkel mechanisch uurwerk), maar deze zitten in een losse kooi gemonteerd die draait.

@ Tom: ik denk dat het Breguet enkel te doen was om de verbeterde precisie; slijtage van lagertjes zal niet als zo’n probleem gezien zijn, trouwens: voor de prijs van een tourbillon zou je heel wat keertjes je horloge kunnen laten servicen inklusief nieuwe lagersteentjes voor de balans! :slight_smile:

Groet,
Paul

Tsja, ongelofeloos fraai om te zien, ik denk dat het voor de meesten wel bij dromen zal blijven, maar ach, er moet altijd wat te begeren overblijven nietwaar; een oud Chinees spreekwoord zegt: “het bezit van de zaak is het einde van het vermaak” :smiley: :smiley:

Groet,
Paul