Wat kunnen jullie me vertellen van volgend horloge?
(leeftijd, echtheid, oorsprong, het merk, waarde, …)
Het is van het merk Tourby, en op de website van tourby zelf vind ik helaas weinig info terug.
Dit identieke exemplaar lijkt wel terug te komen op de website via volgende link:
en als je dan nummer 9 gaat kijken, zie je identiek dit exemplaar.
Ik kreeg een notificatie. Ik ken de pilots van Tourby, maar heb er geen gehad. Ik had wel de Marine kortstondig.
Tourby maakt het je mogelijk om dingen als gravures op het uurwerk bij te bestellen. Dat lijkt hier gebeurd te zijn. Ik zie geen reden om te twijfelen aan de echtheid, maar zoals gezegd, ik ken de pilots niet goed. Helemaal omdat dit een automaat is, en het gros van Tourby’s deckwatches allemaal met een Unitas handwinder worden uitgerust. Maar die extra gravures zijn niet goedkoop, en deze pilot ziet er druk genoeg uit om me een milde epileptische episode te bezorgen: Ik zeg echt.
Tegenwoordig kun je geen “normale” Tourby met een gesloten brug met striping bestellen. Ze zijn volledig over op de duurdere skeleton uurwerken met gravures. Zelf vind ik het verschrikkelijk lelijk, dus volg ik het merk niet meer. Het is net een in beginsel mooie vrouw die onder de tatoeages is gezet: Niet meer om aan te gluren, en een tikje ordinair.
De klantenservice voelde wel een beetje ‘kortaf’ aan moet ik wel zeggen.
Bij deze de antwoorden die ik van de Tourby kreeg:
Het horloge is authentiek van Tourby, custom gemaakt voor een klant.
Het model waarop deze gebaseerd is, is niet meer bij Tourby te verkrijgen, wel enkele alternatieven.
Voor een service raden ze me een lokale horlogemaker aan omdat het een ETA 2824-2 caliber is dat elke horlogemaker zou kunnen maken. Indien ik echt zou willen mag ik het horloge wel insturen voor service bij hen zelf.
De nieuwprijs zou rond de €3300 ex vat. bedragen (ze rekenen blijkbaar goed door voor het ‘hand graveren’)
Onbalans is een specialiteit van Tourby. Dat geldt zowel voor hun horloges als hun collecties en dat maakt ze vrij onnavolgbaar. Jammer, want ze maken ook echt wel mooie horloges.