Goedemorgen, Ik heb een oude (of vintage? ) Tourist President, en zou graag meer over dit horloge weten. Hij heeft jarenlang stilgelegen, maar de handopwinder werkt nog prima, en alles lijkt naar behoren te werken. Als iemand meer informatie over het merk heeft hoor ik het graag, en tevens tips waar zo’n klokje het beste gereinigd/onderhouden kan worden.
Alvast bedankt!
Beste Okko,
Ik hoopte dat enkele horlogemakers op dit forum zouden reageren, die weten beter wat een service-beurt zou moeten kosten. Dit is nodig omdat de olie zal zijn opgedroogd. Daarbij wordt het uurwerk uit elkaar gehaald, goed gereinigd en weer in elkaar gezet en gesmeerd. Dit kan niet anders dan met de hand, daarom zal de prijs zo rond de 180 euro liggen. En dan mogen er geen onderdelen stuk zijn. Maar goed, de kosten voor een dergelijk uurwerk vallen dus wel mee.
MAAR, ik verwacht niet dat het horloge 200 euro waard is. In de autowereld zou deze dus total loss zijn. Je moet jezelf afvragen of jij het dat horloge waard vind.
Dat is een heel persoonlijke afweging die niemand anders voor je kan beantwoorden.
Dank voor je reactie @Arvid. Tot mijn grote verbazing liep het horloge perfect vanaf het moment van opwinden, en zelfs na twee dagen nog geen minuut tijdverschil met een digitale klok. Ik begrijp dat het geen goedkope oefening is om zo’n klokje te onderhouden, maar wellicht toch de moeite waard. Heeft iemand een idee in hoeverre de wijzerplaat weer schoon kan worden gemaakt?
Hartstikke leuk horloge. Zo’n onderhoudsbeurtje voor een handwinder kost niet zoveel, als je het via het forum laat doen. Misschien heeft onze @Inca tijd en zin.
Wijzerplaat is moeilijk; zou ik vanaf blijven.
Ja die kan niet schoongemaakt worden. wellicht met veel voorzichtigheid kan er wat stoffigheid worden verwijderd maar kans is zeer groot dat je met het stof ook de verf van de wijzerplaat afhaalt.
Verder weet ik niet veel van het merk, lijkt mij een Benelux merk omdat ik ze vaak in NL en België zie maar niet in US etc.
Het enige wat ik weet over de geschiedenis is dat hij ongeveer 55-60 jaar geleden in Oostenrijk is aangeschaft.
Ja hij eind jaren 50 begin jaren 60 vermoed ik dus dat klopt wel.
Ok Benelux en Oostenrijk
Laat @Okko maar even op Mikrolisk.de kijken. Het horloge komt van Adolf Allemann Fils SA, Zwitserland.
Wat onderhoud betreft, ik heb het eigenlijk al te druk (met wat probleemgevallen).