Zou goud heel duur worden?
Hendrik
Hendrik
Ja.
Zeker als Arie de kasten maakt uit een blokje massief materiaal. Er ontstaat dan veel meer afval dan er uiteindelijk als kast overblijft.
Ko
Ja.
Zeker als Arie de kasten maakt uit een blokje
massief materiaal. Er ontstaat dan veel meer afval
dan er uiteindelijk als kast overblijft.Ko
Geen idee hoeveel gram er nodig is voor een horlogekast.
Het af gefreesde goud kan natuurlijk weer naar de smelterij.
Hendrik
Maakt het overigens qua fabricage en kosten veel uit
om zo’n draaibank te laden met titanium of brons ?
misschien handig om hetzelfde design zowel in brons
als titanium aan te bieden
straks haken de brons liefhebbers / kiezers compleet af
en verkopen jullie v.n. alleen nog maar P1lot One’s
aan de groep titanium kiezers.
wil je de kosten laag houden moet je toch lekker veel
klokjes verkopen en wanneer je potentieel 30% van je
kopers kwijtraakt omdat je geen voorraadje brons inkoopt
sta je straks achteruit te roeien.
just my 2 cents
Gerard
Maakt het overigens qua fabricage en kosten veel
uit
om zo’n draaibank te laden met titanium of brons
?
misschien handig om hetzelfde design zowel in
brons
als titanium aan te bieden
straks haken de brons liefhebbers / kiezers
compleet af
en verkopen jullie v.n. alleen nog maar P1lot
One’s
aan de groep titanium kiezers.wil je de kosten laag houden moet je toch lekker
veel
klokjes verkopen en wanneer je potentieel 30% van
je
kopers kwijtraakt omdat je geen voorraadje brons
inkoopt
sta je straks achteruit te roeien.just my 2 cents
Gerard
Beste Gerard,
Dank voor je tips. Door te kijken naar de uitslag tot dusver kun je spreken van voorkeur voor titanium. We hebben echter aangegeven dat we 3 ontwerpen gaan voorleggen. Het kan dus best zijn dat we bijvoorbeeld 2 titanium en 1 brons voorstel aan jullie gaan voorleggen. Of we het definitief gekozen ontwerp zowel in brons als titanium gaan aanbieden zullen we 19 september overleggen. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit kostentechnisch wat duurder gaat uitvallen, omdat je twee soorten grondstoffen moet inkopen. We houden je op de hoogte.
Voor wat betreft de technische vragen: ik heb hierop niet direct een pasklaar antwoord en wellicht kun je hiervoor beter een privé-bericht naar Arie sturen.
Nogmaals dank voor de input.
Facebookpagina: http://www.facebook.com/pilotonewatch
Contact: http://www.facebook.com/pilotonewatch of pilotonewatch@gmail.com

@ Teun Deskdiver 11.54 hrs.
Quote *
Of we het definitief gekozen ontwerp zowel in brons
als titanium gaan aanbieden
zullen we 19 september overleggen.
Ik kan me namelijk voorstellen dat dit kostentechnisch
wat duurder gaat uitvallen,
omdat je twee soorten grondstoffen moet inkopen.
End *
Misschien een idee om bij de geinteresseerden op de lijst
t.z.t. te informeren of ze voor brons of titanium hebben
gekozen,
en of het een of het andere metaal een "deal breaker"
zou zijn.
Dan filter je tegelijk ook een beetje de vertekende cijfers
uit deze poll weg wanneer er een grappenmaker 150 x op titanium heeft gestemd.
uiteraard kan het aankopen van een grotere hoeveelheid
van 1 soort voordeliger zijn maar d.i. volgens mij
peanuts t.o.v. het verliezen van 30% van je mogelijke afnemers.
Gerard.
https://www.google.nl/search?q=golden+flieger+uhr&
biw=1067&bih=899&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&e
i=vBIIVPWiGauw7AaSjID4Bw&ved=0CDAQ7Ak#tbm=isch&q=g
olden+fliegeruhr&spell=1Hendrik
goud lijkt me ook veels te duur kwa materiaalkosten. vergulden zou n optie kunnen zijn. maar persoonlijk vind ik bij n pilot horloge n materiaal passen als de weliswaar veel geziene staal of titanium. zijn er liefhebbers voor aluminium. niet mijn voorkeur, maar wordt dat niet ook gebruikt in de luchtvaart? volgens mij bestaan er maar weinig/geen aluminium fliegers. n enkele titanium breitling hooguit.
Misschien een idee om bij de geinteresseerden op
de lijst
t.z.t. te informeren of ze voor brons of titanium
hebben
gekozen,
en of het een of het andere metaal een "deal
breaker"
zou zijn.
Dan filter je tegelijk ook een beetje de
vertekende cijfers
uit deze poll weg wanneer er een grappenmaker 150
x op titanium heeft gestemd.
uiteraard kan het aankopen van een grotere
hoeveelheid
van 1 soort voordeliger zijn maar d.i. volgens
mij
peanuts t.o.v. het verliezen van 30% van je
mogelijke afnemers.Gerard.
+1
dat lijkt me t afwegen zeker waard.
@ Teun Deskdiver 11.54 hrs.
Quote *
Of we het definitief gekozen ontwerp zowel in
brons
als titanium gaan aanbieden
zullen we 19 september overleggen.
Ik kan me namelijk voorstellen dat dit
kostentechnisch
wat duurder gaat uitvallen,
omdat je twee soorten grondstoffen moet inkopen.
End *Misschien een idee om bij de geinteresseerden op
de lijst
t.z.t. te informeren of ze voor brons of titanium
hebben
gekozen,
en of het een of het andere metaal een "deal
breaker"
zou zijn.
Dan filter je tegelijk ook een beetje de
vertekende cijfers
uit deze poll weg wanneer er een grappenmaker 150
x op titanium heeft gestemd.
uiteraard kan het aankopen van een grotere
hoeveelheid
van 1 soort voordeliger zijn maar d.i. volgens
mij
peanuts t.o.v. het verliezen van 30% van je
mogelijke afnemers.Gerard.
Hoi Gerard,
Leuk dat je zo actief meedenkt. Het staat op de agenda voor 19 september en we gaan het zeker overwegen!
Facebookpagina: http://www.facebook.com/pilotonewatch
Contact: http://www.facebook.com/pilotonewatch of pilotonewatch@gmail.com

Even een natte vinger rekensommetje.
Stel je hebt ongeveer 200 gram goud nodig om een kast te maken.
Je wilt 50 kasten maken dus 5 kilo goud.
Je hebt staf materiaal nodig, laten we zeggen 14 karaat. Ik schat dat het zeker €20.000 per kilo kost dus moet je €100.000 investeren in materiaal. Daar komt dan wel een groot deel terug van het afval.
Ko
Wordt te duur Ko 
Een gouden tientje doet 170 euro aan goudwaarde. Voor een beetje kast heb er schat ik al een stuk of 6 nodig, dat is dus 1000 euri
Hendrik
Ok… boel vragen omtrent de kast… even op inhaken… 
Goud… als ik gouden kasten zou moeten maken, dan wordt er eerst een model van de kast gemaakt, dat kan in elk willekeurig materiaal gedaan worden… Hout, kunststof, Aluminium, brons, als het maar makkelijk verspaant…
Dat model moet dan wel een “bewerkingstoeslag” hebben, om rekening te houden met de krimp van het goud bij het stollen… want… met het model maken we dan in “delftse aarde” een gietvorm.
wat je dan giet is een ruwe kast, die kan dan op de draaibank en de freesbank worden bewerkt tot een eindproduct…
op die manier hoef je de ruwe gouden kast alleen maar “uit te pellen”… het verspaande goud wordt uiteraard verzameld en gerecycled… dat kan zo mee in de smeltkroes voor de volgende kast.
Aluminium… daar hebben we het nog niet over gehad… ik heb zelf wel Aluminium kasten gemaakt, na het bewerken van de kast kan het geanodiseerd worden, dan wordt de buitenkant wat harder… eventueel kan het horloge dan nog een kleurtje krijgen…
't is me alleen niet bekend hoe goed de slijtvastheid gaat zijn van een Alu kast…
Voor de Fabricage van bronzen of Titanium kasten kunnen dezelfde machines, en zelfs de zelfde programma’s gebruikt worden… eventueel moet er wel een paar honderdsten gecorrigeerd worden bij het op maat maken van de meest precieze maten zoals de zitting voor het glas, en het gat voor de stift, want daar moet een tube in worden geperst, en die moet natuurlijk waterdicht afsluiten…
Als er materiaal ingekocht gaat worden, dan worden dat schijven of ringen, met een kleine overmaat.
voor de kasten die ik nu maak, bestel ik ringen van ø60 mm met een gat van ø30 van 11 mm dik voor de kast, en schijven van ø45 van 5 mm dik voor de achterwanden, als er een glaasje in moet, dan boor ik er een gaatje in, en draai ik de glaszitting uit…
Zelf maak ik mijn kasten van Titanium, i heb een goede leverancier,die scherpe prijzen hanteert
voor bronzen kasten zou ik even wat offertes aan moeten vragen… maar er is wel een mooie kwaliteit te vinden… en Brons wordt ook geleverd als dikwandige buis, voor het maken van glijlagers… dat materiaal is hard, dus ook geschikt voor horlogekasten…scheelt weer gaten boren… 
Aluminium heb ik al een adresje voor… ik maak mijn opspangereedschappen van Alu, en ik heb een mooie sterke kwaliteit, die goed te verspanen is… ik heb ook een “peukje” alu van een andere soort… en dat is TROEP om te verspanen… lange spanen… kluwen op de draaibank… liever Titanium inplaats van DAT alu… 
Dank voor dit uitvoerige antwoord Arie.
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat u een vakman bent 
Blijf het met veel belangstelling volgen.
Hendrik
p.s. stel dat er een glazen bodem in komt, hoeveel gram goud is er dan ongeveer nodig voor zo n kast?
Top, dank je.
Dank voor dit uitvoerige antwoord Arie.
Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat u een
vakman bent
Blijf het met veel belangstelling volgen.Hendrik
Dank u… Ik ben van huis uit machinebankwerker/constructiebankwerker/lasser, maar na 4½ jaar bij mijn eerste werkgever heb ik de overstap gemaakt naar het vak van Gereedschapmaker, ik heb onderdelen gemaakt voor snij- en dieptrekstempels voor het verwerken van RVS plaat, allemaal onderdelen van (geharde) hooggelegeerde staalsoorten.
zodoende heb ik veel ervaring in het verwerken van hardere metalen zoals nu ook titanium, Hoe harder, hoe liever ik het heb… liever Grade 5 dan Grade 2…
Brons is er ook in behoorlijk harde kwaliteiten, er bestaat een bronsvariant die net zo sterk is als Chroon-Vanadium staal, dat wordt gebruikt voor “Vonkvrije” gereedschappen voor de proces-industrie.
Ik wil nog achterhalen welke kwaliteit dat is, om te zien of ik dat kan bestellen voor het geval we de kast van Brons gaan maken… of als ik zelf een bronzen horloge ga uitbrengen…