Trabant Uhr (horloge)

Ja je leest het goed, een horloge van het merk Trabant. Ik had al op dit forum gezocht naar het merk , maar ik kwam alleen de vergelijkingen met het automerk tegen. Zelf ben ik sinds kort lekker begonnen met het internet afstruinen naar bijzondere horloges “zonder” grote waarde en zo stuitte ik op dit unieke exemplaar, een echte Trabant. Helaas is er op het internet weinig over te vinden over leeftijd of historie, ik vermoed dat dit een klokje van de jaren 50 is maar ik kan het niet bevestigen.

Dat ik hem binnen kreeg heb ik hem een grondige esthetische opknap beurt gegeven, de kast gepoetst en het glas gepolijst , het is voor mij een echt pareltje. Het leuke er aan is ook dat ik vroeger heb geroepen dat ik een Trabant auto wilde hebben, vanwege de eenvoud en het “robuste” ontwerp maar dan is het nu toch vooralsnog een horloge geworden.

9 likes

Ik verplaats je topic even naar “Vintage…”

Leuk horologe trouwens! Wist van het bestaan van het merk voor horloges niet. Ik heb trouwens nog eens in een ouwe Trabant gereden, toen uitstoot nog geen thema was. :wink:

1 like

Ik heb er wel meer gezien. Heeft trouwens niks met het automerk te maken.
Trabant betekent zoiets als metgezel.

2 likes

der mond ist ein erdtrabant. om het te verduidelijken.

1 like

Het duitse woord Trabant is denk ik verwand met het nederlandse trawant :smile:

Op internet kwam ik deze fabrikant tegen:
Trabant Karl Trabandt / Fischer & Trabandt Kleinuhren; Pforzheim, Deutschland

Die man blijkt ook nog zo te heten

Thanks, helaas alleen geen verdere historie over het merk te vinden op internet.

Bij aankoop van dit horloge kreeg men er destijds een auto gratis bij :innocent:

1 like

Misschien wel :stuck_out_tongue_winking_eye:, naja het is leuk als je zo kan gissen over de werkelijke achtergrond van zijn leuk klokje

@Rba
Wat een leuk horloge! Ik ben gek op die exotische kleine merken.
Kleine fabrieken uit de jaren '50 en '60. Ze blijken vaak kwalitatief uitstekende horloges gemaakt te hebben.
Kun je er nog achter komen welk uurwerk er in zit? Even achterkantje open schroeven (met een geschikt gereedschapje). Zo te zien losse deksel met sluitring.

Die Fabrikant Trabandt met dt zet je natuurlijk wel op het verkeerde been! Als je op Trabant gaat zoeken krijg je alleen van die maffe autootjes :slight_smile:

Karl Trabandt maakte , zo te zien in de onmisbare Mikrolisk database, nog meer merken. Zie hieronder.

Een mooi bruin leren bandje zou 'm goed staan in plaats van dat Fixoflex rekbandje. Maar ja, dat komt ook doordat ik zelf zo’n hekel heb aan die flex dingen. Misschien ben jij er wel aan gehecht.
In ieder geval veel plezier van je leuke ouwe Duitse klokje!

2 likes