Trager lopen quartz horloge: zelf verhelpen

Deze vraag post ik namens een vriend van me, want ik heb geen tot weinig verstand van quartzhorloges :wink:

Hij heeft al sinds 1998 plezier van een Camel horloge en wil deze nog lange tijd dragen. Recent (3 weken terug) is de batterij vervangen en nu ineens loopt het horloge te langzaam.

Hem werd verteld dat een onderhoudsbeurt nodig was a EUR 60,00.
Ik wist niet eens dat er onderhoud aan een quartz nodig was of kon, dus het klonk mij wat vaag in de oren. Mijn gok is dat er een slechte/oude batterij is ingezet, want het is wel bijzonder toevallig dat hij nu ineens niet goed meer loopt. Nu weet ik niet of er toch wat kan slijten aan een quartz uurwerkje (hij doet er niet rustig mee en zal wel wat klappen hebben gevangen).

Die vriend van me wilde zelf een tooltje halen om de kast te openen en de huidige batterij daarna doormeten en vernieuwen als ie slecht is. Hij zag op dealextreme een kastopener: Watch case opener

Welk advies kan ik hem het beste geven qua wat te doen + welke tool aanschaffen/gebruiken?

Hieronder voor de volledigheid een foto van de achterkant van het slachtoffer. Zoals je ziet aan de kras heeft ie al eerder een incompetente batterijwissel achter de rug gehadā€¦zonde!

Alvast dank :slight_smile:

http://www.watch-tool.de/html/case_opener_.php

Hier zit wel goed spul tussen, Goede webshop. Misschien heb je ook nog een kasthouder nodig, misschien heb je mazzel :slight_smile: Soms kan je de achterkant al open krijgen met een rubber bal. (frictie)

En natuurlijk een goede multimeter. (voltage meten)

Een quartz uurwerk heeft trouwens ook tandwieltjes en olie die kan indrogen/verdikken.

op marktplaats heb je hele setjes voor 8 euro aan gereedschap.
Wat jij nodig hebt is een 2 of liever nog 3 pins verstelbare kastopener. Die grijpen aan in die inkepingen.

oh er is een do it yourself minder nette oplossing als je daar niet op wilt wachten. Als je een schuifmaat hebt kun je met de 2 kleine driehoeken hem ook openen. Gaat best goed :slight_smile:

Nog een alternatief is een rubberen bal of een prop ducttape maar dan mag de achterkant niet te vast zitten.

overigensā€¦ dit had je met 10 seconden googlen ook kunnen vinden

Eeuwig zonde van je schuifmaat.
Ik heb succes met het volgende.
Klinkt heel lomp, maar werkt goed als je goede kwaliteit gereedschap hebt.
Kast in bankschroef zetten (liefst met kunstsstof bekken, anders afgeplakt).
Vervolgens met een goed kwaliteit waterpomptang of vice-grip tang (niet de lompe, maar het type met de lange bek) in de inkepinkjes van het dekstel vastpakken en draaien. Het is van belang dat de bekken van de tang goed haaks zijn, zodat je niet onverwachts uitschiet.

deksel op ondergrond plakken met hotmelt lijm, en draaien maarā€¦

Stony Schreef:

deksel op ondergrond plakken met hotmelt lijm, en
draaien maarā€¦

ROTFL ! ! ! :smiley: (tu) :wink:

Een quartsuurwerk heeft zeker ook een onderhoudsbeurt nodig.
Hier zit geen veer in zoals bij een mechanisch horloge die de raderen verder duwt met een grote kracht maar een klein motortje die , meestal 1 impuls geeft per seconde aan de wieltjes. Na enige jaren droogt de olie op en begint het uurwerk achter te lopen. Men denkt direct aan het vervangen van de batterij.
Door de hogere weerstand in de raderen verhoogd automatisch het verbruik van het uurwerk en zal de batterij vlugger aan vervanging zijn.

Bij dit geval zal de batterij leeg geweest zijn en dus vervangen. Maar door de slechte staat van de olie of geen olie meer, zal het uurwerk toch blijven achter lopen.

Ik lees hier van het uurwerk zelf te openen , zelfs het inspannen in een bankschroef, dit vraagt toch om grote problemen en meer kosten, tot zelfs het vernietigen van een horloge.

Speciale sterkstroom batterij kopen

Wat Freddy zegtā€¦

Ik heb overigens nooit begrepen waarom personen die absoluut geen verstand van horloges hebben, dit soort klussen zelf (even) willen klaren.

ā€œGunā€ een vakman die paar tientjes voor zijn arbeid en het zal je belonen met opnieuw jarenlang plezier van je horloge.
Als je dit soort dingen zonder de nodige vakkennis zelf wilt gaan doen, is de kans groot dat je het horloge naar de eeuwige jachtvelden kunt versturen.
Dat kost meer geld en het draagt niet bij aan een beter millieu (energie voor productie van een nieuw horloge en een grotere afvalberg).:wink:

Dat je bepaalde dingen beter aan de vakman kunt overlaten, staat helemaal niet ter dicussie.
Het openen van kasten is nu eenmaal een dankbaar onderwerp om ff te trollen.:smiley:

Han R Schreef:

Dat je bepaalde dingen beter aan de vakman kunt
overlaten, staat helemaal niet ter dicussie.
Het openen van kasten is nu eenmaal een dankbaar
onderwerp om ff te trollen.:smiley:

Daar heb je wel gelijk in Han, maar de medeling van de vakman werd wel in twijfel getrokken en van het Ć©Ć©n (als ie toch open ligtā€¦) komt vaak het ander.:wink:

Hier op het forum is meer kennis van goede prijs/kwaliteit verhouding tools te verkrijgen + stukje gerichter advies. Ik weet zelf niet welke tools na 1 keer afbreken en welke goed genoeg zijn, alhoewel die rubber bal truuk wel eerder is genoemd hier. Ben zelf overigens voorstander van goede tools die datgene doen waarvoor ze gemaakt zijn, maar ja leg dat eens uit aan iemand die het ding niet veel gaat gebruiken.

Vraag is ook een beetjeā€¦kan er iets beschadigd zijn tijdens het verwisselen van de batterij? Precies daarna doet het horloge vreemdā€¦typisch toch? Of slechte timing van het klokkie (no pun intended :stuck_out_tongue: )

Aangezien de service/vriendelijkheid ver te zoeken was bij de batterijverwisselaar die ook bij het teruggaan 60euro service als enige optie bood, vond die vriend van mij het een idee om het zelf te proberen qua kast openen en batterij vervangen. Hij is dā€™r handig genoeg voor.

Volgens mij heb ik nu echter teveel mooie nieuwe horloges laten zien, want hij begint al wat sterker te neigen naar een nieuwe :stuck_out_tongue:

Hij was dankbaar voor alle tips en ik ben benieuwd wat de uitslag is :wink:

haha het was wachten tot de eerste echte horlogemaker lijkbleek van zijn stoel zou glijden :wink:

ik mis alleen nog de WD40 en dan zijn we compleet met de dirty jobs :smiley:

Ik dacht dat ik een link met goed gereedschap gegeven hadā€¦
Als je een paar tientjes investeert in goed gereedschap heb je er jaren plezier van, het hoeft echt niet het duurste van het duurste te zijn.
Minerva jaren '40 pilotenhorloges, omegaā€™s, rolexen enz, moeten natuurlijk gewoon richting Ferrie :slight_smile:

Zeker goed spul, maar ja dan moet iemand het er wel voor over hebben.
Zelf heb ik al wel de tools waar ik mee aan de slag durf :wink:

Met een schuifmaat krijg je dit horloge prima open. Wel gedoseerd kracht zetten. Kijk eerst maar eens of de goede batterij erin zit. Ook hier kan de oorzaak van het probleem liggen.

De kast is door die vriend van mij zelf geopend en de batterij lag er scheef in en hij vond wat vettige vingerafdrukken terugā€¦ Batterij is doorgemeten en was goed, vingerafdrukken weggehaald en netjes dicht: tot nu toe loopt de klok netjes op tijd zoals het hoort. Hij was blij dat hij het zelf heeft kunnen verhelpen, lullig dat haastwerk de oorzaak lijkt te zijn en ze dan voor hun eigen broddelwerk 60 euro kosten vragen.

Namens hem een bedankje naar iedereen die hier info heeft neergezet! :slight_smile: