Deze week kreeg ik weer eens iets aparts in handen, iemand in de wat verdere cirkels van de familie hoorde dat ik iets met horloges deed een vroeg of ik eens naar een erfstuk wilde kijken.
Nouja kijken kan altijd, dus geef maar mee…
Toen kreeg ik dus een zakhorloge in handen:
Glas heeft wat plekjes aan de rand, wijzerplaat is smetteloos en de wijzers zijn mooi fijntjes en intact.
De zijkanten zijn mooi bewerkt.
Het achterdeksel heeft wat initialen erin gegraveerd.
Dekseltje open en huh wtf…!!! Een kompas IN het horloge, gemagnetiseerde spiraalveren bestonden zeker nog niet
De term mi-chronometre zegt me eigenlijk niets, maar als er daadwerkelijk 22 lagerstenen inzitten dan zou het toch wel echt chique zijn!!
Nou mijn mond viel toch wel open toen ik het tweede deksel openmaakte:
Een compleet gekleurd tafereel met gravures van een hond (of geit?) en bloemen
Ben eerlijk, hoe gaaf is dat?
Toen de eerste euforie wat gezakt was ging ik toch even wat kritischer kijken, van die 22 lagerstenen kan ik er misschien 4 ontdekken
Het is een cilindergang, maar de spiraalveer is serieus naar de kak:
Dus ik heb eigenlijk veel vragen, kent iemand dit soort zakhorloges of is er een maker bekend?
Het lijkt me eerlijk gezegd duurder ogen dan wat het daadwerkelijk is geweest? (Huidige waarde is niet interessant)
Hoe oud zou dit horloge eigenlijk zijn?
Ik twijfel nog of ik er überhaupt aan ga beginnen, maar alle info is welkom, de eigenaresse zou dit erg op prijs stellen