Travita reïncarnatie

Vandaag heb ik als motorsport liefhebber uiteraard eerst de motorraces gekeken en daarna was het tijd om nog eens een opknappertje van de laatste rikketik voor den dag te halen. Ook weer uit zo’n grabbelkist en deze kreeg ik daar mee voor 5 euro.

Ik had nog nooit gehoord van het merk Travita, en wat voor uurwerk er in zou zitten wist ik ook niet. Dat is een gok, maar ach…voor 5 euries wil ik wel gokken. Als ik een keer schudde met het horloge dan bewoog de secondewijzer een paar keer, dus dat betekent dat de asjes geen gebroken astappen hebben.
Dit is dus het onderwerp van vanmiddag.

En dit is het uurwerk dat er in zit. Een FHF/ST 974.

Van de demontage heb ik geen foto’s maar dit is ook niet zo interessant.
Alle onderdelen gaan in het mandje van de schoonmaakmachine en worden grondig schoongemaakt wat ook wel nodig was.
De kast, het achterdeksel en de uurwerk spacer gaan in de ultrasoonreiniger

Als alles schoon en droog is, kan het leuke werk beginnen…de montage.

We starten uiteraard met de grondplaat of basis platine.

Dan gaat bij deze eerst het centrale wiel er in. Deze heeft bij dit uurwerk een eigen brug met lager. Dat is lang niet altijd het geval, maar ik vind dat wel een leuk detail.

Dan gaat de veerton er in. De veer heb ik schoongemaakt en hergebruikt omdat ik geen andere heb en deze eigenlijk nog niet zo slecht was volgens mij.
Ook de brug over de veerton kan er op

De rest van de tandwielen gaan er in.

En de brug kan er voorzichtig op gelegd worden. Bij dit uurwerk viel alles meteen op zijn plaats. Dat is vaak niet het geval dus dit was een mazzeltje.

Bij deze duurde het wat langer voordat ik het ankertje goed had zitten, maar ook dat kwam goed. Hiermee moet je echt heel voorzichtig zijn, want het ankertje heeft zo’n beetje de dunste astapjes van het hele uurwerk.

Ik zie nu dat ik van de balans geen foto heb gemaakt, maar weten allemaal wel hoe dat eruit ziet denk ik.:grin:

Dan gaan we naar de wijzerplaatkant om daar alles te monteren. Dit horloge heeft een datumfunctie dus dan komen er een paar onderdelen meer bij. Dat is bij dit type gelukkig erg simpel geconstrueerd dus hier waren geen problemen.

Wel even uitkijken bij het springveertje van de “datejumper”

Dan kan de wijzerplaat en wijzers er weer op. Voor een 5 euro horloge ziet de wijzerplaat er nog erg goed uit. Het is toch het gezicht van een horloge.

En nog even op de timegrapher om te kijken hoe hij loopt en even af te stellen. Het valt me niet tegen.

Een bijpassend bandje had ik nog liggen en er moest een nieuwe plexi in die ik toevallig ook nog had in de juiste maat. De originele had twee grote scheuren aan de rand, dus vandaar.

Weer een zondagmiddag goed besteed. Ik ken het merk Travita verder niet. Misschien is het gerelateerd aan het veel bekendere Provita. Wie het weet mag het zeggen.
Bedankt voor het kijken en ik hoor wel wat jullie er van vinden.

47 likes

Ik vind het buitengewoon…:+1:

1 like

Knap gedaan :ok_hand:

1 like

Leuk om te lezen . :ok_hand::ok_hand:

1 like

Weer zo’n leerzaam topic. Dank :+1:t2:

1 like

Ligt er vaker wat bruikbaars in zo’n grabbelton? Ik vind het een geslaagd horloge en een mooie reportage.

1 like

Misschien ben ik te pietluttig of te kritisch maar ik heb toch echt moeite in 1 dag een horloge uit elkaar schoon en weer in elkaar te krijgen :joy::joy::joy: ben echt serieus veel tijd kwijt met lager stenen schoonmaken :sweat_smile::rofl:

Geweldig werk weer, Peter! Mooi om te zien en te lezen hoe je zo’n vergeten oudje weer netjes en goed lopend krijgt. Mooie foto’s ook. Leerzaam allemaal. Chapeau!
Ik ben ook nog even aan het zoeken geweest naar het merk Travita. Als je de merknaam op Google invoert kom je best een aantal horloges tegen van dat merk die te koop worden of werden aangeboden. O.a. een exemplaar via een site met Zweedse en Finse vestigingen. [TRAVITA, wristwatch, 37 x 35 (43) mm. - Bukowskis]


Jouw Travita zou dus zomaar wel eens een Zweeds (handels)merk kunnen zijn.
Ik heb bij diezelfde verkoper op de Rikketik ook een paar van die €5,- klokjes gekocht.
image
Ik herkende het prijsje, vandaar! :slight_smile:

Het kan bijna geen toeval zijn (toeval bestaat niet) dat bij die aankopen van mij ook twee horloges zaten waarvan ik denk dat ze oorspronkelijk uit Zweden komen, een Svea en een Nilax. Mogelijk heeft deze verkoper een bron voor oude/gebruikte en of vintage horloges in Scandinavië.


Hier de Svea en de Nilax Junior in reeds opgeknapte staat. Toen ze net uit de grabbelbak kwamen, voor 5 euro elk, zagen ze er aanzienlijk beroerder uit… :slight_smile:

Van de Nilax weet ik zeker dat ie Zweeds is: Nillson & Axell.
Van de Svea vermoed ik het omdat Mikrolisk daar ook een registratie van geeft.

Die Scandinavische merken zijn doorgaans heel slecht gedocumenteerd en vaak ook niet in Mikrolisk terug te vinden. Travita is dus in Mikrolisk ook niet te vinden.

De meeste Zweedse / Scandinavische merken zijn handelsmerken of plakmerken. De horloges werden veelal in Zwitserland of Duitsland geproduceerd en er zitten dus ook bijna altijd Swiss made of made in Germany uurwerkjes in. De horloges werden geïmporteerd door Zweedse juweliersfirma’s of warenhuizen en dan van een eigen merknaam op de wijzerplaat voorzien. Een beetje vergelijkbaar met een aantal hier bij ons wel bekende Nederlandse handelsmerken zoals Prisma, Velona etc.

Ik ben momenteel bezig een beetje uit te vogelen hoe dat zit met die Zweedse merken, zoals Nilax, Tärnan, Perfecta, ABU, Milljonär etc. Daar komt dan misschien binnenkort nog weer een postje over.
Het zal me niet verbazen als ook jouw Travita in dat rijtje blijkt te passen.

7 likes

Oefening baart kunst! En goed gereedschap is het halve werk, ook in tijd. Maar vooral: Vakmanschap is Meesterschap!
Kudo’s voor @Scudo!

2 likes

Zo een Nilax in bv 37/38 mm zie ik direkt zitten als aankoop, wat een mooi horloge

3 likes

Ja, dat zou mooi zijn. Helaas is ie dat niet, deze Nilax Junior meet slechts 32mm. Maar als ik afga op het uurwerkje wat er in zit, een AS984, volgens Ranfft uit 1940(!) waren de horloges in die jaren ook niet zo groot als we tegenwoordig graag om de herenpols zien.
Hier nog wat plaatjes van 't ding:


Het toeval wil (het toeval wil niks, toeval bestaat niet) dat ik recentelijk ook twee Nilax horloges gescoord heb uit Finland. Die zijn wat jonger, ik denk begin 1970-er jaren. Deze zijn ook wat groter, beiden 36,5 mm. Vintage en vierkant, maar ja, toch niet die elegante charme van een ronde horlogekast uit de jaren '40 - '50 … :thinking:


Nilax met een caliber Unitas 6325 Wehmachtswerk.


De vanwege Koningsdag al eerder getoonde Nilax met oranje bulls eye, aangedreven door een caliber AS1950/51.

Om te laten zien dat het wèl kan, zo’n mooie uit de jaren '50 met een redelijke maat van 35mm, nog even deze Tärnan, ook een Zweed :slight_smile:

De Zweedse Tärnan. Opgepoetst door mij, het caliber AS1130 Wehrmachtswerk vakkundig gerepareerd en geserviced door @Climholland

9 likes

Goeie theorie. Ik heb uit dezelfde bak ook een Nilax gekocht met hetzelfde stikkertje dat ik ook herkende, al was mijn Nilax 15 euro.

1 like

Ik had bij die stand dus eerder moeten zijn en beter moeten zoeken!
:ok_hand: :cry: :joy: :worried: :+1:

@Nobler
Deze dus:
image

4 likes

Die man komt geloof ik uit Zweden, dus die theorie kan wel kloppen

1 like

Aha! Zie je wel? Toeval bestaat niet!

1 like

Dank je , top verhaal :ok_hand:

1 like

Dank voor jr bijdrage. Het toeval wil dat ik bezig ben aan een FHF 974. Zo kwam ik op je topic terecht waavoor dus dank. Ik las dat het lastig was het anker terug te plaatsen. Domme vraag waarschijnlijk maar zou je dat niet als eerste kunnen plaatsen?

1 like

Nee, dat is niet zo handig. Bij dit topic blijken de tandwielen meteen netjes allemaal in de gaatjes te vallen.
Meestal heb ik dat geluk niet en moet er wat gewiebeld en aan de tandwielen gedraaid worden, voor de tappen in de gaatjes vallen. Ook het ankerwiel. Als je dan het anker al geplaatst hebt, zit er geen beweging in de geartrain en kan het snelst draaiend wiel (ankerwiel) geen kant op en ik ben als de dood, dat je dan wat verbuigt of stuk maakt.

Ik doe dezelfde volgorde, geartrain, veerton en brug, anker en tot slot balans. Dan weet je of er beweging in zit.

2 likes

Vakwerk!

1 like