Vandaag heb ik als motorsport liefhebber uiteraard eerst de motorraces gekeken en daarna was het tijd om nog eens een opknappertje van de laatste rikketik voor den dag te halen. Ook weer uit zo’n grabbelkist en deze kreeg ik daar mee voor 5 euro.
Ik had nog nooit gehoord van het merk Travita, en wat voor uurwerk er in zou zitten wist ik ook niet. Dat is een gok, maar ach…voor 5 euries wil ik wel gokken. Als ik een keer schudde met het horloge dan bewoog de secondewijzer een paar keer, dus dat betekent dat de asjes geen gebroken astappen hebben.
Dit is dus het onderwerp van vanmiddag.
En dit is het uurwerk dat er in zit. Een FHF/ST 974.
Van de demontage heb ik geen foto’s maar dit is ook niet zo interessant.
Alle onderdelen gaan in het mandje van de schoonmaakmachine en worden grondig schoongemaakt wat ook wel nodig was.
De kast, het achterdeksel en de uurwerk spacer gaan in de ultrasoonreiniger
Als alles schoon en droog is, kan het leuke werk beginnen…de montage.
We starten uiteraard met de grondplaat of basis platine.
Dan gaat bij deze eerst het centrale wiel er in. Deze heeft bij dit uurwerk een eigen brug met lager. Dat is lang niet altijd het geval, maar ik vind dat wel een leuk detail.
Dan gaat de veerton er in. De veer heb ik schoongemaakt en hergebruikt omdat ik geen andere heb en deze eigenlijk nog niet zo slecht was volgens mij.
Ook de brug over de veerton kan er op
De rest van de tandwielen gaan er in.
En de brug kan er voorzichtig op gelegd worden. Bij dit uurwerk viel alles meteen op zijn plaats. Dat is vaak niet het geval dus dit was een mazzeltje.
Bij deze duurde het wat langer voordat ik het ankertje goed had zitten, maar ook dat kwam goed. Hiermee moet je echt heel voorzichtig zijn, want het ankertje heeft zo’n beetje de dunste astapjes van het hele uurwerk.
Ik zie nu dat ik van de balans geen foto heb gemaakt, maar weten allemaal wel hoe dat eruit ziet denk ik.
Dan gaan we naar de wijzerplaatkant om daar alles te monteren. Dit horloge heeft een datumfunctie dus dan komen er een paar onderdelen meer bij. Dat is bij dit type gelukkig erg simpel geconstrueerd dus hier waren geen problemen.
Wel even uitkijken bij het springveertje van de “datejumper”
Dan kan de wijzerplaat en wijzers er weer op. Voor een 5 euro horloge ziet de wijzerplaat er nog erg goed uit. Het is toch het gezicht van een horloge.
En nog even op de timegrapher om te kijken hoe hij loopt en even af te stellen. Het valt me niet tegen.
Een bijpassend bandje had ik nog liggen en er moest een nieuwe plexi in die ik toevallig ook nog had in de juiste maat. De originele had twee grote scheuren aan de rand, dus vandaar.
Weer een zondagmiddag goed besteed. Ik ken het merk Travita verder niet. Misschien is het gerelateerd aan het veel bekendere Provita. Wie het weet mag het zeggen.
Bedankt voor het kijken en ik hoor wel wat jullie er van vinden.