Apple vanaf deze herfst met? … en TAG Heuer volgt snel…
Dit is nog geen trend, het is voorlopig marketing buzz.
Of het een trend wordt…
Het probleem met Smartwatches is een beetje dat de horloge liefhebber het niet echt wil, de meeste tech nerds liever geld uitgeven aan de laatste videokaart, watergekoelde processors en interne geheugenkaarten, de overige tech mensen geen horloges dragen (wel anti statische armbanden) of het er niet voor over hebben, en dan heb je nog een handjevol juppen die zo’n dingen kopen als status symbool, niet voor het feit dat het een horloge is.
En dat gaat dus fout. Toegevoegde waarde is niet zo groot, fitness trackers doen het veel beter.
In beginsel blijft het een horloge, maar mensen die daar echt van houden willen dus een echt mechanisch horloge en geen armband met display.
Ik heb het vervolgens mij al eens eerder hier verteld maar non-tethered smartwatches zijn op dit moment net zo handig als een hamrollade op bar mitswa.
Ik heb er een gehad, volledig Android , sim kaart, alles erop en eraan.
En dan lekker met je lompe klauwen kleine knopjes indrukken.
Voor sommige dingen is een “groot” scherm(als in telefoon) nou eenmaal handig.
Tenzij je natuurlijk genoegen neemt met tegen je apparaat aan te lullen om dingen gedaan te krijgen.
Dus totdat super hyper moderne uitklapbare schermen werkelijkheid zijn, zie ik een smartwatch zo snel je telefoon niet vervangen.
Maar goed wie ben ik he 
Breitling heeft ondertussen ook een gedeeltelijke smartwatch. De exospace b55 volgens mij…
Edit: https://www.breitling.com/en/models/professional/exospace-b55/
Kijk is aan. Die breitling challenge leert mij wel wat 
Ik heb helemaal niets (meer) met die smart meuk.
Jarenlang altijd het vlaggeschip smartphone gehad en doe nu al 5 jaar met mijn HTC one geloof ik. Barsten in het scherm, camera aan prut. Doe mij maar een goed horloge, mechanisch natuurlijk.
Mail en al die poepelegein doe ik wel op mijn laptop, ook geen whatsapp. Heerlijk rustig zo, ik heb een leven. Ik wordt niet geleefd door bliepjes en trillinkjes die mij uitnodigen weer naar het scherm te turen. Als iemand mij nodig heeft dan gaat die rinkelen en zeg ik hallo en dan hoor ik een stem.
Ik hoef hem ook niet zo vaak (meer) aan de laadpaal te hangen. Ik zie er allemaal geen toegevoegde waarde meer in. En ik ervaar ook meer rust in mijn leven. Met zo een apparaat aan je pols zou ik helemaal nerveus worden van alle onzin die mijn aandacht wil trekken.
Geen idee of dat een trend is of zal worden maar Ik ben als mens losgekoppeld van de smart tech.
Hardgrondig eens met alle voorgaande posts.
En als je een 8 minuten hebt, leuk patentje van Google voor smartwatches:
Dit gaat natuurlijk niet primair over horloges, maar over smartdevices vs privacy, lichamelijke integriteit; over Big Data, en Big Government.
Het filmpje ademt verder een beetje een doemige sfeer, maar ik ben van ruim vóór 1984 en tot nu toe gaat het steeds sneller.
Sorry voor de semi offtopic 
Eens en filpmje gezien. Ik vind het niet eens schokkend of verbazend meer dit soort info.
Wel diep triest, dat wel. Maar kijk eens hoeveel slapende alles verslindende lui er zijn. En hoe ze er zelf in investeren. Geheel on topic zeg ik: je kunt er de klok op gelijk zetten dat slapende allesgelofende mensen nog in een rij gaan staan wachten om dit soort tech koste wat kost aan de pols te hangen.
Daarom neem ik nu ook afstand van alle poepelegein. Geen apps en the bare minimum. Ik ontkom ook niet aan alles. Daarom is mechanisch nu ook echt heilig geworden voor mij. We zijn weer on topic. Helemaal nu alles zo digitaal is geworden wil ik juist terug naar simpel, het liefste weer een nokia 6310. En aan de pols oude betrouwbare techniek met een ziel.
Je doet me met dit filmpje denken aan de schilderijen van Hieronimus Bosch. Het ademt de sfeer van het derde paneel van ‘de tuin der lusten’.
Heb een tijdje een smartwatch gehad. Pebble Time opzich super handig, notificaties met inhoud zien wie je belt en slechts 1 keer per week laden…
Maar op een gegeven moment begon een " echt" horloge toch meer te kriebelen!
Dus weg met de Pebble en een Seiko 5 
Maar… die notificaties enzo waren eigenlijk best handig, dus heb ik een paar weken terug een smart bracelet aangeschaft (MI Band 2) 19,- via Alie in Nld rond de 40!
Mini schermpje erop trilt bij notificaties met symbool laat zien wie je smst en wie belt. Houd stappen bij, geeft aan als je te lang zit enzo!
En slecht 1x per maand laden!!
Dus links een mooi klasiek horloge en rechts een slimme armband! Voor mi het beste van 2 werelden haha!!
Zit nog te denken om hiervan een NA te maken maar weet niet of dat hier op het forum wel tussenpast
Picture time!! ?!
Ben het niet zo eens met je reactie: ik werk zelf in de IT en heel veel “tech nerds” hebben een smartwatch!
Vooral die van Apple is erg populair valt mij altijd op.
Overigens moet ik er niet aan denken om hele dagen geattendeerd te worden op elk nieuw whatsapp berichtje, smsje, telefoontje of andere bullshit notificatie.
Op mijn werk wordt ik ook al geacht telefonisch bereikbaar te zijn, via Skype for Business op berichtjes te reageren, idem via SMS & Whatsapp en om tevens mijn e-mails te controleren en beantwoorden.
Zo’n jengelende smartwatch aandachtshoer zou ik dan ook direct in de kliko dumpen zodat er weer ruimte om mijn pols is voor een stille stijlvolle vintage Omega bondgenoot 
Dat verbaasd me eigenlijk een beetje.
Vooral ook omdat het ook nog eens om een Apple watch gaat.
Hehe hoezo?
Apple is niet alleen marketing; ze maken ook echt goede producten.
En die zijn buitensporig hoog geprijsd trouwens; en er zijn alternatieven dat ook.
Ik heb gewoon een hekel aan hun business model. Alle software op slot, geen ruimte voor eigen inbreng / wensen.
Voor iemand die daar midden in zit is dat toch echt ruk?
Opleggen van allerlei accessoires als airpods onder het mom van er is geen ruimte voor een audio jack, grootste onzin. Als dat werkelijk zou zijn moet je je design afdeling op de schop doen…
Dat ze zich buitensporig hoog prijzen geef ik dan weer niks om. Niemand verplicht je om een Apple product te kopen (behalve Apple zelf als je aan iets van hun hebt…). Trouwens de nieuwe iPhone is meer dan €1.000,00, maar de nieuwe Google phones on. Mijn Sony zit er ook niet ver onder.
Ik vind de buitensporig hoge prijzen wel degelijk relevant 
Verder ben ik het met je eens dat het hele platform is dichtgetimmerd maar de producten zijn mooi & slim en en bijzonder intuïtief.
Ze werken. En daar houden technerds ook van!
(Overigens ben ik ook geen Apple fanboy maar dat terzijde.)
https://www.fratellowatches.com/column-swiss-watch-industry-bankrupt/
Fratello gaan hier helemaal de bocht uit. Dat de Zwitsers defensief reageren is één ding. Dat ze problemen kunnen krijgen, prima.
Maar dat smartwatches ons leven gelukkiger, langer en veiliger maken, daar is veel tegen in te brengen door klinisch en gedragswetenschappelijk onderzoek naar de “connected” maatschappij, naar keuzestress, naar de mythes rond gezondheid vis a vis klinisch bewezen adviezen…
Iedereen is op een totaal irrationele manier koffiedik aan het kijken. Mijn vader zou zeggen: Gewoan kiek’n wat’t wordt. En 't zal mien tied wel duur’n.
Eens, het leidt alleen maar af van de werkelijk belangrijke zaken imho. Men wordt eerder gestuurd door bliepjes en trillinkjes dan eigen gevoel. Ik zie ook vaak dat mensen continu die externe prikkel nodig hebben van een smarttech iets.
Ik zat een tijdje terug even te wachten op een afspraak in de lobby van de welbekende VdV. Er komt een dame naast me zitten die aan de telefoon is, zit met haar benen over elkaar en schommelt met 1 been. Graait in haar tas en pakt er nog een telefoon uit en gaat druk over het scherm zitten schuiven en typen. En dan denk ik, wat een onrust. Na het beëindigen van gaat ze door op de andere telefoon en pakt er nog een magazine bij wat ook tegelijkertijd wordt doorgebladerd.
En dat valt me vaker op. Ook mensen die samen zijn en dan beiden aan het turen en vlekken weg proberen vegen op een schermpje. Ik denk dan, als je er niet aan komt hoef je ook niet steeds te wrijven
Ik ben blij dat ik gelukkig heel goed zonder al die prikkels kan en ook niets mis als er geen externe prikkels zijn.
Jouw vader heeft helemaal gelijk maar commerciële bedrijven kunnen niet “kijken wat het wordt” …die zullen moeten anticiperen; mee moeten gaan met de trend, toekomst en wensen van hun klanten willen ze overleven (en geld verdienen)
Smartwatches gaan zeker relevant worden rondom gezondheid en het monitoren van iemands gesteldheid; ze staan nu alleen nog in de kinderschoenen v.w.b. ontwikkeling.
Huidige status: rudimentair en overbodig 
Maar er zal een moment komen waarop de horloges wel extreem relevant zullen worden (denk aan harftilmjes, mensen met diabetes, rechtstreeks in verbinding staan met een ziekenhuis; je kunt het niet verzinnen!)
En die boot kunnen de Zwitsers maar beter niet missen!
Overigens heb ik een bloedhekel aan die hele 24x7 connected bullshit maar ik ben dan ook een verzuurde veertiger die elke notificatie op zijn smartphone jaren geleden al heeft uitgezet 
Hahaha… Welkom bij de club.
Verzuurde veertigers, unite!
Voorspellen hoe disruptive of niet een technologische ontwikkeling is is wat anders dan forecasten hoe het met je onmiddelijke afzetmarkt gaat gaan. Je moet je dan af gaan vragen in hoeverre de wearable het horloge bijt, omdat die in mijn optiek verschillende soorten publiek aantrekken.
Ik weet als geen ander wat het is als een bedrijf de grootte van een addressable market inschat, om daar vervolgens allerlei plannetjes en forecasts op los te laten vanuit de verte (in mijn geval Palo Alto) zonder enige notie te hebben van disruptive spelers in de locale markten. Die vervolgens je planning totaal in het honderd laten lopen. Bij sommige bedrijfsforecasts denk ik wel eens “hadden ze maar simpelweg gekeken wat het wordt”.
Nissim Taleb heeft daar met The Black Swan interessante gedachten bij.: Echte outliers en echte disruptie kun je volgens hem helemaal niet voorspellen. Dat ligt in de natuur van outliers en disruptors besloten.