Tressa loopt te snel

Mijn vraag gaat over een (ca 30 jaar oude ) tressa, automaat, 17 jew
Dit horloge heeft een tijd lang prima op tijd gelopen, maar gaat nu, zonder logische aanleiding, 10 min per uur te snel.
Niet laten vallen of bij een MRI in de buurt geweest of zo. Heeft hier iemand enig idee wat de oorzaak zou kunne zijn?
En de oplossing ??

vr Gr
RoB

Lijkt me met magnetisme te maken te hebben. Hiervoor zijn wel oplossingen gegeven in de loop der tijd. Zoek er maar eens op op het forum.

dat dacht ik dus in eertse instantie ook maar er over nadenkend kan dat gewoon niet…
Daarom had ik die MRI al genoemd.

Het kan ook zijn dat het horloge aan een schoonmaakbeurt toe is.
Behalve door magnetisme kan ook vuil er voor zorgen dat de balans spiraal gaat kleven en dan het horloge veel te snel gaat lopen.

Preventief of curatief de-magnetiseren kan nooit kwaad, maar het hoeft niet persé magnetisme te zijn…

Wat (oude) olie-verspreiding kan voor verkleving van de spiraal zorgen (waardoor ze meteen een stuk korter wordt en het werk dus veel sneller loopt).

Als ik je verhaal lees, dan lijkt me een service met reiniging van de balansveer (spiraal) + demagnetiseren een oplossing voor dit probleem.

MVG,

Morse.

PS; en Tom was me net voor, zie ik… :wink:

Morse Schreef:

PS; en Tom was me net voor, zie ik… :wink:

“Great minds work together:D”

Puur uit nieuwsgierigheid, Wat voor een Tressa is het? Ik moet bij Tressa altijd gelijk aan een chrono/diver denken die ik héél graag wil hebben!