Trias horloge loopt te snel

Hallo beste mensen !

Allereerst de beste wensen voor 2006 !

Ik kom per toeval deze site tegen op zoek naar wat technische informatie voor het afstellen van de spiraal van een Trias handopwinder. Het uurwerk is van Unitas en eigenlijk tamelijk nieuw. (Even tussen twee haakjes: wat een geweldige site voor de horlogeliefhebber: ik heb me meteen ingeschreven)

Het probleempje is volgens mij het volgende:

Vrij plotseling is het horloge enorm voor gaan lopen. Een eerste voorzichtige vaststelling is dat de spiraal niet meer goed bevestigd zit aan de balanskloof. (verschoven) Hierdoor is de spiraal korter geworden.

Kan iemand me vertellen hoe ik de oorspronkelijke (effectieve) lengte van de spiraal kan bepalen, of is dit een kwestie van proefondervindelijk vaststellen?

en ten tweede: hoe wordt de spiraal goed gefixeerd zodat ik dit probleem (mogelijk door een schok veroorzaakt) in de toekomst kan voorkomen.

Ik ben zeer benieuwd.

(overigens ben ik voor wat betreft het herstellen van kleinwerk nog maar een beginneling, maar wel zeer gemotiveerd)

Groeten,

William

Hallo William,

ik denk dat door de schok een winding van de spiraal over de pennetjes van het kompas (regulator) is geschoten; hiermee is de spiraal effektief een winding korter, en loopt dus veel te snel; het is geen kwestie van afstellen, maar gewoon de winding weer even “vrij maken”.
Dit is voor een horlogemaker een simpel karwei, als je nog weinig ervaring hebt met sleutelen aan uurwerken zou ik je afraden om deze reparatie zelf te proberen.

Asl je zelf wat wilt gaan knutselen aan uurwerkjes is het boek “Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur” een aanrader:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1250,1250#msg-1250

Groet,
Paul