Trilbad

Hallo,

Vandaag heb ik iets gedaan. Ik heb mijn Raymond Weil horloge die 50ATM waterdicht is en bij de laatste batt. vervanging nog waterdicht getest is in het trilbad(ultrasoon) gedaan.

Er zat dus water achter het glas. Gelukkig weet ik hoe ik deze horloges uit elkaar haal en heb ik dat onmiddelijk gedaan. Nou was het geval dat het uurwerk nog droog was, maar het glas eruit klapte zodra ik het uurwerk eruit haalde. De lijmresten zitten er minimaal in dus nu denk ik dat de lijm uitgedroogd was?

Mijn vraag: Kan ik dit zelf oplossen? en is zoals ik denk de lijm van het glas niet goed meer geweest? Overigens vond ik het vreemd dat een saffierglas in Raymond Weil gelijmd is…

Alvast bedankt voor de informatie.

auw :frowning:

Die glazen worden geloof ik gelijmd met speciale lijm die uithard onder invloed van UV licht. Die lijm is wel te krijgen, en dan onder de uv lamp of een poos in de zon leggen.

Maar eh, je complete horloge in de ultrasoon doen is net zoiets als je mobiel een sopje geven, het wordt heel erg schoon, maar verwacht niet dat ie het na afloop nog doet.

Ja dat snap ik nu ook… Al ging het met de andere Raymond Weil gewoon prima en had ik deze tip gekregen van een horlogemaker… meteen de laatste keer.

Maar zulke UV-lijm(hars bedoel je denk ik) heb ik niet dus ik breng hem toch maar even naar een horlogemaker.

Bedankt!

Fijne tip en fijne horlogemaker! (tu)

Hesseling Schreef:

Ja dat snap ik nu ook… Al ging het met de andere
Raymond Weil gewoon prima en had ik deze tip
gekregen van een horlogemaker… meteen de laatste
keer.

Maar zulke UV-lijm(hars bedoel je denk ik) heb ik
niet dus ik breng hem toch maar even naar een
horlogemaker.

Bedankt!

Die horlogemaker… Heeft die een diploma?

zwemdiploma waarschijnlijk wel… moeten we’m niet even een duik laten nemen in zijn eigen ultrasoon?.. is ie meteen van zijn nierstenen af… :slight_smile:

Toch wel een slimme horlogemaker (;)), want zo genereert hij nieuwe omzet als de klant een nieuw horloge moet aanschaffen.

Hoe vaak moeten we nou nog zeggen dat een compleet horloge níét in een ultrasoon bad thuishoort!!!

Gr. Wouter

MartijnV Schreef:

Maar eh, je complete horloge in de ultrasoon doen
is net zoiets als je mobiel een sopje geven, het
wordt heel erg schoon, maar verwacht niet dat ie
het na afloop nog doet.

Dat ligt er maar net aan, als je een IP67 gecertificeerd mobiel hebt dan zou dat lijkt mij gewoon moeten kunnen?

Okee, een normale mobiel :slight_smile:

Ja, die heeft hij :wink: Baal er wel van het is niet het eerste beste horloge, maar het kan toch wel weer opgelost worden? Het glas vast maken en het uurwerk is droog?

Ja sorry, maar moet zeggen dat een gemiddeld persoon die een trilbad haalt bij de kruidvat dat toch echt niet weet…

Hesseling Schreef:

Ja sorry, maar moet zeggen dat een gemiddeld
persoon die een trilbad haalt bij de kruidvat dat
toch echt niet weet…

Maar een minder dan gemiddelde horlogemaker wel.

Ik gebruik voor het lijmen van veel glazen: Exopy (Loctite 3430A&B) Mineral Glass Adhesive. Ca 10 pond bij cousinsuk. Blijft lang verwerkbaar, lijmresten zijn goed verwijderbaar. Als je hem netjes met een oude oliegever aanbrengt kun je dit best zelf. Misschien nog een tip voor die top trilbak horlogemaker :slight_smile:
Overigens eenmaal uitgehard kun je het glas naderhand makkelijk verwijderen na verwarming tot ca. 65 - 70 graden.

Hoe verwarm je dan het beste tot die temperatuur?.. warm water?.. 't kastje met glas, maar zonder uurwerk uiteraard, even “zwemles” geven?

meijerhj Schreef:

MartijnV Schreef:


Maar eh, je complete horloge in de ultrasoon
doen
is net zoiets als je mobiel een sopje geven,
het
wordt heel erg schoon, maar verwacht niet dat
ie
het na afloop nog doet.

Dat ligt er maar net aan, als je een IP67
gecertificeerd mobiel hebt dan zou dat lijkt mij
gewoon moeten kunnen?

Experia Z1 iemand? :stuck_out_tongue:
Zijn er tegenwoordig steeds meer. Ken al iemand die em zelfs in de WC heeft laten vallen… :sunglasses:

Maar buiten dat, als er water achter zat, in hoeverre was het uurwerkje echt droog geweest? Misschien dat een beurtje nodig kan zijn.

Enneh, ik ben niet die horlogemaker die nu zelfverrijkend advies geeft :wink:

NOOIT je hele horloge enzovoort…::o
Ik kreeg het halve forum over me heen toen ik een paar maanden geleden enthousiast de resultaten van mijn nieuwe Kruidvat badje melde. Gelukkig geen klokjes ermee verpest, en alleen maar bandjes erin. Door schade en schande wordt je steeds weer wat wijzer…:#
Sterkte met je reparatie