Tring tring

Dank u allen , ik betaal geen Drachme :grinning: en hou dit vol tot de hoge raad!

Dat mag dus niet. Geen enkele bezorgdienst mag aan particulieren leveren als de goederen nog niet ingeklaard zijn. Op het moment van inklaring is ook meteen bekend wat de invoerrechten en btw zijn. Een horloge heeft een bepaalde HS Code (zeg maar code die vast staat voor een product en de daarvoor geldende belastingen). De HS code voor een automatisch horloge is 910121 als ik me niet vergis. Dit kan per type afwijken. Dus pin me er niet op vast.

Wat bijvoorbeeld een UPS of DHL doet is een complete zending laten inklaren. Dat is makkelijker en sneller. Meestal gaan per vliegtuig een hoop dozen in 1 kist op 1 document. Wat hier gebeurd is, is dat er een regel “rood” is gevallen voor controle. Het douane systeem kiest een HS code uit om te controleren. Dit is 99 van de 100x niets meer dan een formaliteit. Alleen douane mag pakketjes openmaken. Dat ze ook daadwerkelijk het pakket open hebben gemaakt komt eigenlijk minder vaak voor. Vaak als je de juiste papieren kan tonen, worden de goederen alsnog ingeklaard. Bescheiden overleggen heet dat. Als een paketje open is geweest moet dit gemeld worden net zoals de eventuele schade die is ontstaan. Dit moet de bezorgdienst bij de ontvanger doen.

Over de invoerrechten en Btw.
Dit moet eigenlijk bekend zijn bij de ontvanger. Als je importeert uit een niet EU land is dit eigenlijk altijd. (Er zijn ook heel veel producten die zonder invoerrechten ingevoerd mogen worden. Bijvoorbeeld zonnepanelen uit Taiwan, Tandenborstels uit Vietnam). Mocht dit niet het geval zijn, dan moet dit bij de ontvanger gemeld worden. Zelfs na inklaring mag je het pakket terug sturen en je invoerrechten en btw terug vragen. Omdat de goederen de EU weer verlaten. Dit is wel een lang proces wat tot wel 4 maanden kan duren en dus vaak niet gedaan wordt door particulieren.

Tandenborstels uit Vietnam hoef je geen invoerrechten over te betalen? Meen je dat nou? Waarom is dat zo?

Omdat Vietnam door de EU wordt gezien als minder ontwikkeld land qua economie. Om de economie te stimuleren worden goederen minder of zelf helemaal niet belast.

1 like

Jammer, ik zie weinig leuke horloges op eBay uit Vietnam… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Uiteraard zou het de overheid niet zijn als er niet tich uitzonderingen zouden zijn. In grote lijnen komt het aardig overeen met wat ik gezegd heb…

maar horloge bandjes des te meer! :grinning:

1 like

Maar die liggen onder het import tarief, dus sowieso gratis invoeren… :neutral_face: