Tring tring

En daar staat de immer glimlachende pakjesbezorger weer op de stoep met een klein pakje… :grinning:
Dan glimlach ik wel terug natuurlijk, we hebben het nog even over koetjes en kalfjes en hij gaat zijns weegs.
Even later pas zie ik een verontrustende tape om het pakje: geopend i.v.m. douane voorschriften!
Shit, is de eerste gedachte en dan vervolgens: zit dat horloge er nog wel in, waarom zegt die gast nx, dan had ik het kunnen weigeren, komt er straks nog een rekening van de overheid, of is er helemaal niets aan de hand???
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Pakketje kwam van buiten de EU, het horloge zat er gelukkig nog in, en verder is het afwachten :confused:

Laat eens en foto zien​:smile:. Praatjes vullen geen gaatjes :wink:

1 like

Bij het lezen van de topic titel, moest ik aan deze denken

:wink:

3 likes

Moest je niks betalen? Of kwam die niet van buiten de EU?

Bijna goed Master ! :grinning:
Echter, zijn plaatjes relevant?

p.s. James T Kirk, ik was aan de deur niets verschuldigd, en pakje kwam van buiten de EU

Die rekening komt nog, wees gerust… :wink:

Tring tring = Pebble?

Waarschijnlijk was het pakketje “rood gevallen” bij douane. Dit gebeurd weleens. Douane checkt dan of het product klopt met de papieren (invoice/paklijst), de waarde reëel is en of er geen andere goederen inzitten, drugs en andere smokkelwaar.

Verder kan ik vanaf hier niet inschatten of er nog kosten aan verbonden zijn. Zat er extra of afwijkend papierwerk bij? Een rekening nasturen lijkt me zeer onwaarschijnlijk als ze de kosten niet kenbaar hebben gemaakt toen het pakketje bezorgd werd. Dit moet douane namelijk wel doen.
De consument heeft verplichtingen, maar douane natuurlijk ook.

Ik zou me er niet al te druk over maken.

Ja zeker zijn plaatjes relevant. We zijn er dol op😄.
Zeker op al jouw mooie plaatjes😉

Volgens mij slaat tring tring op de deurbel.

1 like

Hoe is het nu afgelopen. Horloge verder 100%?

Dat heb ik ook een keer gehad. Verschillende delen om een volledig horloge te herstellen (valjoux 7734) vanuit GB gekocht, en ik heb het van de post gekregen zodat ik alles heb kunnen uit het pakje nemen zonder iets te openen. Het werd zeker door de douane gecontroleerd, en niet meer verpakt. Ik was heel bang maar gelukkig was alles nog erin.
En het was geen ongeluk, omdat wat bleef van de verpakking liet weten dat die goed was.
BD

Ik weet niet van welk bedrijf de pakjesman was, maar van ik dacht Fedex en nog een paar andere koeriersbedrijven kun je achteraf nog een rekening krijgen.
Bij Post-nl volgens mij niet, dan wilt de pakjesman gelijk afrekenen.

Oke, ik handel op mijn werk heel veel douane zaken af, maar dit is toch wel ongebruikelijk (volgens mij). Na mijn weten moet de douane in ieder geval de ontvanger op de hoogte stellen voordat het pakket in ontvangst is genomen of tijdens bezorging, (brief, rembours, etc).
Zonder kennisgeving zou ik de rekening nooit accepteren, want je weet niks van de kosten en kan (de eventuele kosten) daarna nooit meer weigeren. Terwijl je wel het pakket in ontvangst het genomen.

Ik heb t 1x v fedex zo bont gehad dat ze een half jaar (!) later nog met n rekening kwamen.

Nou, daar konden ze dan mooi naar fluiten. Je zou maar een horloge importeren voor 1000. Flipper je m door voor 600, kun je daarna nog FF 250 euro ofzo aftikken, omdat ze 6 maanden laten nog ff btw, heffingen toeslagen etc komen innen…

Fedex komt achteraf. Ik heb het nooit geprobeerd, maar volgens mij kun je ook bij hen niet ongestraft niet betalen…

Pakketje was van PostNL, en of ik nog wat moet betalen valt te bezien.
Bij andere vervoerders was het "boter bij de vis "
Ben benieuwd…

Dat we geen plaatjes krijgen is een bekend verhaal. Maar mogen we misschien nog weten om welk horloge het gaat?

2 likes

Dat is wel zoals het gaat (niet die rekening achteraf). Je betaald invoerrechten naar de waarde op factuur. Dat jij hem naderhand door passed voor veel minder is voor de douane niet belangrijk. De “goederen” zijn ingeklaard en in het vrije verkeer van de EU. Daar moet je altijd rekening mee houden als je iets invoert.
Ik zou ook zeker een half jaar na dato niet akkoord gaan met een heffing. Dit moet namelijk voor ontvangst gebeuren, omdat je dan het pakket theoretisch nog zou kunnen weigeren.

Begrijp wat je bedoelt en zo zou ook beter zijn. Ik weet ook niet waarom ze t zo doen/hebben gedaan. Misschien omdat ze sneller willen bezorgen dan dat de douane klaar is met heffen?

Zou je theoretisch dan niet t pakketje terug kunnen sturen en dan niet hoeven te betalen…?

Fedex (en ik meen ook UPS) hebben een eigen douanedienst die de rekening achteraf versturen. Gemiddeld 3 of 4 weken na ontvangst. Post NL houdt de pakjes vast tijdens dit proces en plakt de rekening er meteen op. Daarom is Fedex altijd sneller, maar kun je met Post NL dus weleens mazzel hebben als ie er tussendoor glipt.

Opmerking 2: het gaat om belastingrecht, dus omgekeerde bewijslast. Jij moet iets aantonen als je het er niet mee eens bent.