Tripje Japan, wat zouden jullie meenemen?

Bij mij doet ie het wel…

Gaaf hoor, op de spinnen na dan. :spider:

1 like

Ik ben één keer in Japan geweest en zou dolgraag nog eens willen gaan.

Ginza is al genoemd met het Seiko museum, maar het ligt er natuurlijk ook aan waar je naar toe gaat in Japan. Het land is nogal groot: het meest noordelijke eiland ligt tegen Rusland aan en het meest zuidelijke eiland tegen Taiwan :sweat_smile:

Het klinkt heel raar als horlogeliefhebber, maar er is zoveel te zien en te doen in Japan, dat ik mijn tijd niet niet heel graag aan horloges zou willen besteden, maar meer aan de cultuur en historie. Hou je van lekker eten… dan kun je ook echt helemaal los gaan! Wel een tip: De meeste lekkere tentjes zijn voor ons westerlingen onherkenbaar en liggen vaak verscholen in kleine steegjes of achteraf in een groot kantoorgebouw. Ook kunnen we teksten niet lezen dus neem een internetbundel voor buiten de EU. Neem een vertaal app die met je camera werkt en je kan dan daarmee teksten vertalen die op gevels staan, zodat je eventueel weet wat voor een restaurantje het is en ook wel handig om de menukaart te kunnen lezen (die vaak ook aan de muur hangen) :grin:

Maar om een beetje een antwoord te geven op je vraag, ik zou wel een dagdeel willen ronddwalen in het Seiko museum en een vintage King Seiko willen scoren. Nogmaals wil ik daar niet te veel tijd aan besteden, dus de winkel zal ik op voorhand gaan uitzoeken en alvast contact leggen. Daarnaast zou ik heel graag nog eetstokjes willen meenemen, een echt Japans koksmes met mijn naam er in gegraveerd en een rijstlepel van het eiland Miyajima.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier op je mooie reis! Mocht je tips willen hebben voor bezienswaardigheden, stuur gerust een PB.

5 likes

Nakano ben ik afgelopen zomer geweest. Voor iedereen die er ooit komt is mijn advies om ook echt boven te gaan kijken. Als je hierheen gaat voor horloges moet je wel van vintage horloges houden. Echt nieuw heb ik niet veel gevonden. Vanaf het station ga je het winkelcentrum in en helemaal achteraan zit een winkelcentrum met de meeste zaken. In dat achterste gebouw naar boven en je vind heel veel kleine zaakjes waar vanalles verstopt ligt. Met de metro ben je er zo dus het is altijd de moeite. Onderhandelen is niet echt een ding in Japan dus hoef je ook niet echt te proberen.

Ja dat klopt… ik had er liever wat meer tijd voor genomen. Ik heb daar uiteindelijk toch een Seiko Skyliner (jaren 60 ofzo) gekocht en een oude Citizen homer voor echt een prikkie (ook verstopt op dit forum). Fototje van de Seiko hieronder in een passende setting:

Een impressie van Nakano winkelcentrum:
Voor de mensen met veel geld

En een plaatje van wat je boven allemaal wel niet kan vinden.

Anyway, veel plezier daar @dimi0808 !

4 likes

Ja ideaal daar, alleen de JR pass is heel veel duurder geworden zag ik… erg zonde.

1 like

Ik heb toen op de 1e dag mijn railpass verloren, dus heb uiteindelijk 3 losse tickets gekocht voor rond de 200 euro en dat ging ook prima.In Tokio kan je in het engels bestellen of via hulp met JP personeel.

1 like

Oehh dat is echt heel zuur, was ook mijn angst. Zie dat jouw reisje even terug is (2009?). Kan me inbeelden dat de bedragen veranderd zijn. Afgelopen zomer was ik zon 230 euro kwijt voor 7 dagen JR. Nu zijn ze bijna 2 keer zo duur. Weet zo niet wat het los kost om in Kyoto/Osaka te komen vanaf Tokyo.

Goedkoper dan een 7-dgn pas.

Tabelog is de app/site die je dan het beste kan gebruiken.

2 likes

Hmm, ik heb nu de JR pas voor 14 dagen en was €515,- kwijt. Is veel geld, maar als ik dat zo zie met wat jij kwijt was vorig jaar valt de verhoging denk ik best mee.

Je kan uitrekenen op hun site of je met losse tickets goedkoper uit bent.

Ik heb iets gelezen van 180 procent stijging. De prijzen die ik bij 7 dagen zag staan laatst waren wel veel hoger dan wat ik kwijt was. Ach het is het nog steeds wel waard als je ziet wat de NS kost en hoe vaak je nog op het perron in de kou staat te wachten. Laat hier in ieder geval iets weten als je een mooi klokje scoort daar :grin::+1:

1 like

En een ander voordeel… je hebt geen ergenissen omtrent vertragingen. Daar zou ik ook graag extra voor betalen :grin:
De NS zou eens bij ze in de leer moeten gaan haha.

1 like

Trouwens, we gaan nu helemaal off topic maar ik zou daarnaast nog wel een suica bij aankomst aanschaffen op het vliegveld. Niet alles is van JR, en vooral in Tokyo zijn er wel een paar. Ik kwam op het eind erachter dat alle vierkant gekleurde lijnen van JR zijn en de rest niet dus suica is dan wel nodig. Suica kun je ook op straat voor de vending machines, 7eleven etc gebruiken. Misschien dat je het al wist maar denk laat het nog even weten. Mocht je iets meer willen weten kun je altijd mij even een berichtje sturen.
Good luck​:grin::+1:

1 like

65% tot 77% verhoging:

1 like

Ja sorry verwoord het verkeerd. 180 procent van de oude prijs ongeveer. In ieder geval het vermelden waard. :grimacing:

Ai!! Wist dat ik mazzel had met -voor oktober 23 kopen- maar das wel stijf!

Edit) rot kaartjes; ze moeten iedere keer door die machines. T is niet meer dan een dik papiertje. Na 3 weken gebruiken zien ze er niet meer uit

Edit 2. De normale van 399 naar 629
Overigens weet ik niet goed waarom je de premium zou kopen. Alles is zo schoon en ruim in de normale variant je kunt allleen niet alle treinen pakken. Maakt niets want die dingen gaan om t kwartier oid

1 like

Nog een tip. Je kan reizen zonder koffers in Japan. (daarom zie je ook nooit koffers in de trein) OF je kan elk horloge uit elke stad 24 uur later op een andere bestemming hebben.

Dienst heet Takkyubin ( 宅急便 takkyubin). Formulier laat je invullen met een Japanner en te vinden bij 7/11 of postkantoren. Elk pakje of koffer is gegarandeerd de volgende dag op een ander adres in Japan.
Als duiker liet ik mijn duikkoffer bij duikcentrum bezorgen. Toen ikzelf aankwam, was mijn koffer er al.

Kost ongeveer 18 euro (per koffer)

Hier nog wat extra info: https://www.kanpai-japan.com/travel-guide/takkyubin-sending-luggage

3 likes

2 likes

Thanks, inmiddels gelukt!