Tritium lume

Goedenavond!
Zoals vele ben ik lekker rond aan het speuren naar (oudere) horloges en kwam het volgende tegen.
Een Muhle Glashutte die een “T Made in Germany T” op de dial heeft. Ik ken deze T alleen van Zwitserse horloges die tritium bevatten. Kan ik er vanuit gaan dat dit horloge tritium bevat?
Er zijn ook horloges van dit model zonder T en die hebben duidelijk wittere lume.
Bedankt!

@FatKoala Foto’s?

Ja. Net als de Zwitsers, maar ook een kleine hoeveelheid.

Voor dat antwoord over de ‘T’ lees ik even mee, in afwachting van een expert. Waar je wel vanuit kunt gaan is dat de halfwaardetijd van tritium rond de 12 jaar ligt. Hoe ouder het horloge, des te minder licht de tritiumbuisjes nog afgeven.

Recent gaf iemand op dit forum aan dat er na 10 jaar niet veel van over was (kan die post zo snel niet vinden).

2 likes

Hier een met een T en een zonder een T!
Zoals je ziet is bij deze met T de lume veel meer vergeeld dan die zonder. Ik heb ook exemplaren met een T gezien waarbij het minder vergeeld is maar even voor het idee 3 extremen erbij gepakt.
Dus als ik het goed begrijp, met T is tritium en krijgt een patina?

Ik heb hieronder 2 foto’s geplaatst van het zelfde model, 1 met en 1 zonder “T”

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, waarom de een geeler is dan de ander. Neem aan dat de lume dan ook minder is.

Mijn idee was dat de dial waar er T bij Made in staat, tritium bevat en de gene zonder T geen tritium bevat (luminova) en dat daardoor de ene verkleurd is naar verloop van jaren en de andere niet! Ik hoopte dat iemand hier misschien kon bevestigen of ontkrachten of er tritium in een “T Made in Germany T” dial zit

Dat klopt inderdaad!

Overduidijk trituim

1 like

Elke trituim is anders de een wordt gronig wit andere geel andere zwart of bruin

Thanks!

Die met de t he

Ja precies! Online vind je veel info over bijvoorbeeld Rolex met een T Swiss Made T dial en dat het Tritium bevat maar eigenlijk niks over een een T Made in Germany T. Ik begreep dat die specifieke model in productie was van 1998 tot 2010. Dat zou dan misschien kunnen verklaren dat oudere modellen nog tritium bevatten en na 2000 oid niet meer.
Zijn interessante horloges! Op de 2e hands markt ook niet duur

Misschien was ik dat, mbt mijn 13 jaar oude Traser met tritium. Nagenoeg geen lumen meer.

2 likes

Op mijn Fortis uit 2003 staat ook een T, betekent volgens de juwelier niet dat er tritium in zit. Wat dan wel precies, geen idee.

2 likes

Kan die niet eerder geproduceerd zijn en pas in 2003 verkocht?

Wat gebeurt er als je een zaklamp erop schijnt, blijft de lume dan lang zichtbaar?

1 like

Dit vermoed ik wel, lijkt mij gek dat ze een “tritium waarschuwing” op de dial zetten als het er niet in zit… kijkend naar hoe de lume licht beige aan t worden is lijkt het in elk geval niet op luminova. Ik las online dat horloge merken pas rond 2010 begonnen zijn met fauxtina / “nep” verkleurde tritium lume zoals je ziet op een Hamilton Khaki Field

Dat weet ik niet, ik ben geen kenner van de modeljaren. Betreft Fortis 595.22.41.