Tritium oplichten met zaklamp

Dag mensen!

Ik heb een 1601 uit 1973. Nu viel mij op dat de tritium dots oplichten bij het schijnen van de zaklamp erop. Hoe kan dit en is dit normaal?

Het tritium in het horloge moet toch vergaan zijn?

2 likes

Dit is op zich normaal, de lume moet dan alleen weer snel doven

1 like

Het tritium zelf wel, de fosforhoudende verf niet. Het tritium zelfs was nooit de lichtgevende substantie. Kort gezegd zal het radioactief verval van de tritium beta partikels vrijgeven die het fosfor in de verf in een verhoogde energiestaat brengen. Wanneer het fosfor terugkeert naar zijn stabiele lage energievorm wordt daarbij een foton uitgestuurd in een zichtbare golflengte. Deze fosforverf kan ook door andere energiebronnen in een staat van verhoogde energie gebracht worden waaronder direct licht. Heel normaal dus dat omdat het tritium vergaan is je wijzerplaat niet meer vanzelf oplicht in het donker maar enkel nog heel kort zal oplichten na blootstelling aan licht.

Moderne niet radioactieve vormen van lichtgevende verf werken eigenlijk op hetzelfde principe waarbij lichtenergie gebruikt wordt om fosforiserende elementen in een hogere staat van energie te brengen die zichtbaar licht uitstralen wanneer ze terugvallen naar een lagere energie staat. Alleen zijn moderne soorten verf veel beter geoptimaliseerd hiervoor en worden efficiëntere fosforiserende elementen gebruikt dan fosfor.

21 likes

Volgens mij is radium op oude horloges vaak de oorzaak dat de lume-dots tot een donkerbruin of zwart stipje zijn vergaan die helemaal niet meer willen oplichten. De lumineuze substantie gewoon kapotgestraald.

2 likes

er zijn twee soorten tritium:

tritium met zinc-sulphide:
gebruikt door Rolex vanaf 1963 tot 1967 (op de meeste modellen). Heeft een korte afterglow na belichting (tot soms 30 sec)

tritium met zink-silicaat:
gebruikt door Rolex vanaf 1968 tot 1998. Wordt ook wel Dead Tritium genoemd, heeft geen afterglow. reageert niet o UV licht.

5 likes

een datjust uit 1973 met zink-sulphide tritium op de plaat en/of wijzers is heel apart.

Volgens mij waren alle datejusts tegen die tijd voorzien van zink-silicaat tritium, dus zonder afterglow vandaag de dag. Dit zou betekenen dat jouw datejust (1) gerelumed is of (2) is voorzien van een vroegere wijzerplaat en/of wijzers van voor 1967.

1 like

Ik heb een DJ met een sigma plaat. Deze werden gemaakt na 1970, dus naar aanleiding van jouw antwoord, zal mijne gerelumed zijn?!

sommige Rolex modellen gebruikten ook “afterglow tritium” na 1967, de Daytona’s bijvoorbeeld. Datejusts volgens mij niet (experts, verbeter mij alsjeblieft als het anders is).

1 like