Tritium reactie op wijzerplaat?

Bekeek zojuist een Longines Admiral vintage klokje. Helaas vreemde spots op de dial. Is dit een chemische reactie van t tritium?

1 like

Tritium burn heet het

1 like

Kijk! Dank. Jammer. Want wel een leuke klok

Dat is nou “patina”. :wink:

1 like

Vintage Zwitsers hadden nogal problemen met blauwe wijzerplaten, daarvan is de lak heel vaak beschadigd.

2 likes

Zijn dit dat de beruchte tritium tubes?

Nee dit is tritium in the open en kan dat invloed hebben op de plaat. Die tubes zijn juist om te voorkomen dat de straling open en bloot is.

2 likes

Hmm, mijn tag heeft ook tritium verf. Dat zal wel geen straling meer geven nu. Plaat is nog helemaal gaaf, maar is dan ook zwart niet blauw

Als je heel goed kijkt zie je aan het einde van de indices een heel klein bolletje tritium zitten.

Nog een seconde of 7 onder UV.

Deze heeft tritium tubes

2 likes

Wat zou zo een horloge nog voor waarde hebben met dit ‘kenmerk’?

Een paar honderd minder dan een mooiere.

1 like

Staat er Rolex op?
Nee? Dan vrij weinig.

Niet alleen met blauw.

2 likes

Voor jou. Voor andere zal het wat minder zijn denk ik. Zoals ik zei, bijna alle blauwe vintage zwitsers hebben er last van.

1 like

Dank voor de reclame! :wink:

Die tubes zitten gevuld met gas, zit dus niet op de wijzerplaat gesmeerd. Hier een mooi artikeltje over Tritium gasbuisjes: https://www.ablogtowatch.com/how-glow-dark-tritium-gas-tubes-made-mb-microtec/

1 like

Het is gewoon minder waard dan hetzelfde horloge met perfecte plaat. Lijkt me niet moeilijk.

1 like

Ja maar jij hecht meer waarde aan perfectie van een plaat dan anderen.

1 like

Ja… maar dat neemt niet weg dat t iets met de waarde doet.

Zeker, maar de waarde wordt niet gehalveerd. Geen paar honderd euro in dit geval.

1 like

Ik had m bijna meegenomen maar ben bang dat ik me ga irriteren aan het ‘euvel’…