Traser en tritium is wel bekend , maar is de verlichting ook feller/beter dan gewoon Lumen , daar ben ik wel nieuwschierig naar.
Wie heeft hier ervaring mee.
Groet Will.
Traser en tritium is wel bekend , maar is de verlichting ook feller/beter dan gewoon Lumen , daar ben ik wel nieuwschierig naar.
Wie heeft hier ervaring mee.
Groet Will.
Google zit er vol mee: http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&biw=1259&bih=627&q=tritium%20vs%20lume&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw
Dit op je nachtkastje is beter dan een schemerlampje.
Tritium is niet perse feller,maar wel constanter. Waar lume in de nacht minder word blijft tritium constant.
Je bedoelt waarschijnlijk GTLS (Gaseous Tritium Light Source) in glazen buisjes ⊠(is nog wat anders dan de oude -en niet altijd gevaarloze- tritium verf).
GTLS (de meest gebruikte intensiteiten zijn T25 en T100) onderscheidt zich van andere lumineuze verf (bvb superluminova) doordat het continu met eenzelfde intensiteit licht geeft zonder de noodzaak tot blootstelling aan een externe lichtbron (vermindert uiteraard met ouderdom, zoals elk radio-actieve stof).
Twee grote verschillen vallen op:
1: Superluminova of andere lume-verven lichten in het duister, na blootstelling aan een externe lichtbron, héél fel op gedurende de eerste 30 minuten Daarna gaat het effect snel afnemen. Na acht Ă tien uur (in het donker) is er vrijwel niks meer van te merkenâŠ
GTLS geeft relatief weinig licht wanneer je plots in het donker komt (in vergelijking met superluminova bvb) maar geeft beduidend meer licht na die initiĂ«le periodeâŠ(perceptie van ons oog dat zich aan het duister aanpast)âŠ
Gedurende de hele nacht (of donkere periode) blijft het lichtgevend met dezelfde intensiteit (en dat maakt na een paar uur een héél groot verschil in het voordeel van GTLS)
2: Na een vier- of vijftal uur in het duister wordt superluminova of andere lichtgevende verf wat âwazigâ voor ons oog⊠GTLS buisjes daarentegen blijven âhaarscherpâ en âafgelijndâ afleesbaar âŠ
MVG,
Morse.
Uit persoonlijke ervaring (monster vs jellyfish), zoals hierboven ook omschreven.
In het begin overheerst lumen maar is niet constant, neemt snel af.
Tritium daarintegen heeft altijd een constante helderheid, en dat ben ik gaan waarderen, je kunt er altijd van opaan.
Ik draag mijn jellyfish dan ook dag en nacht (zie ook andere topics, polstijd top 3 en horlogetic).
Maar mag ik vragen naar de reden achter deze vraag?
Indien je overweegt een horloge te kopen dat goed afleesbaar is in het donker, dan altijd Tritium (naar mijn mening).
Uit persoonlijke ervaring (monster vs jellyfish),
zoals hierboven ook omschreven.
In het begin overheerst lumen maar is niet
constant, neemt snel af.
Tritium daarintegen heeft altijd een constante
helderheid, en dat ben ik gaan waarderen, je kunt
er altijd van opaan.
Ik draag mijn jellyfish dan ook dag en nacht (zie
ook andere topics, polstijd top 3 en horlogetic).
Maar mag ik vragen naar de reden achter deze
vraag?
Indien je overweegt een horloge te kopen dat goed
afleesbaar is in het donker, dan altijd Tritium
(naar mijn mening).
Dit soort uitspraken maken mij erg nieuwsgierig! Ik ben nog steeds erg tevreden over de afleesbaarheid van mân Lumibrite en Luminova klokjes. Tuurlijk lichten ze minder op tegen de ochtend. Maar blijft wat mij betreft na 8-10 nog steeds afleesbaar. Die GTLS heb ik nog niet in levende lijve ondervonden. Ben nog steeds niet bereid ervoor te dokken, maar wel de kriebels.
Ben idd in overweging om dergelijke horloge aan te schaffen.
Luminox heeft ook zoiets.
Sinds december vorig jaar heb ik een Traser. Geweldig horloge voor op vakantie. 's Nachts een continue lichtsterkte zodat je ook in de vroege uurtjes kan zien hoe laat je wakker bent geworden en of het nog de moeite waard is om weer je ogen dicht te doen.
Ook altijd mijn Oris Meistertaucher bij me en de lume daarvan is in het begin veel beter te zien, maar 's morgens vroeg niet meer. Dan moet ik echt gaan turen of een lampje aandoen of zo. En daar wordt mijn lief weer niet blij van
Bij (Super)Luminova of Lumibrite kan je meestal de âRegel van Zevenâ hanteren:
Stel dat je je klokje eventjes fel belicht en na 1 minuut een helderheid H zou kunnen meten, dan zou 7 minuten na de belichting de helderheid H gedeeld door 10 zijn en 49 minuten na de belichting een helderheid H gedeeld door 100. De helderheid zoân 5 uren hierna zou nog eens 10 keer minder zijn âŠ
'Alles in de natuur verloopt volgens e-machtenâ
Omdat je ogen niet meer focusseren bij heel lage lichtsterkten, zie je laat in de nacht de indexen van je klokje dus niet meer scherp.
.
Bij (Super)Luminova of Lumibrite kan je meestal de
âRegel van Zevenâ hanteren:
Stel dat je je klokje eventjes fel belicht en na 1
minuut een helderheid H zou kunnen meten, dan zou
7 minuten na de belichting de helderheid H gedeeld
door 10 zijn en 49 minuten na de belichting een
helderheid H gedeeld door 100. De helderheid zoân
5 uren hierna zou nog eens 10 keer minder zijn
âŠ
'Alles in de natuur verloopt volgens e-machtenâ
Omdat je ogen niet meer focusseren bij heel lage
lichtsterkten, zie je laat in de nacht de indexen
van je klokje dus niet meer scherp.
.
Aha, dat bedoelt Morse met âwazigâ. Ik heb een bril/lenzen met flinke sterkte, dus voor mij is met 't slapen gaan alles wazig
Wel blijf ik contrasten goed zien. Na 24 uur kan ik in 't pikkedonker nog de tijd aflezen. 36 uur later merk ik nog wel de lume op, maar kan de tijd niet meer goed aflezen. Na 48 uur zie ik er praktisch niks meer van.
Was ook een horlogetik geweest om te zien hoe lang ik de lume nog kon zien :+
Hallo,
Ikzelf ben al lang âomâ. Dit soort horloges
geeft altijd licht; is te koop met kwarts en mechanisch werk en in veel prijsklasses. Al vanaf zoân 100 euro heb je een goede zoals een Marathon met kunststof kast. De afgebeelde is mijn nieuwste TSAR uit oktober 2010 en dat geeft bijna genoeg licht om bij te lezenâŠ
Groet,
Marc
geeft bijna genoeg
licht om bij te lezenâŠ
OK, overdrijven is ook een kunst ;), maar vinden em bijzonder oplichtend, terwijl anderen ze maar matigjes vinden.
Kan misschien ook aan de kleur liggen. Lees vaker dat blauw minder oplicht dan bijv. groen.
Maar is er ook verschil in oplichtendheid tussen de merken? Bijvoorbeeld modellen met alleen de groene GTLS.
De verschillen zitten vooral in de toegepaste tritium buisjes, T25 of T100 ofwel 25mCi of 100 mCi.
Horloges met T100 zijn er een stuk minder.
Om dat zelf uit te kunnen vinden heb ik daarnet op Amazon.co.uk een 39 mm grote military MWC (zwart PVD) op zwarte NATO-strap gekocht (de laatste), met GTLS, voor 119 pond. De goedkoopste Tracer doet 89 pond.
NB: De totale hoeveelheid milliCuries per horloge is De verschillen zitten vooral in de toegepaste
tritium buisjes, T25 of T100 ofwel 25mCi of 100
mCi.
NB: De totale hoeveelheid milliCuries per horloge
is Altans zo heb ik het uitgelegd gekregen.sorcees Schreef:
De verschillen zitten vooral in de toegepaste
tritium buisjes, T25 of T100 ofwel 25mCi of 100
mCi.
Huh, geeft 25mc of 100mc nu meer licht?
En welke merken hebben 25mc of 100mc? Of hebben de merken ze allebei?