Triviale horloge-informatie. Maar toch

Gisterenavond was ik op een meeting van klassieke auto-eigenaren. Plaats van handeling: een restaurant op de grens van Twente en de Achterhoek. Het gesprek kwam op een gegeven moment op het verzamelen van horloges. En dat vertelde ik aan de juiste persoon…

Deze man verzamelt geluidsopnames: originele wasrollen (zelfs van Edison), schellak platen, bandopnames. Hoe ouder, hoe beter. Hij vertelde dat gerenommeerde Duitse klokkenmakers de eerste motoren voor platenspelers (of beter: grammofoon) en bandrecorders maakten. Wie kent nog het merk Duall? Een Duitse klokkenmaker die bijzondere motor maakte voor platenspelers: met een mechanisch en een elektrisch deel. Bij stroomuitval bleef de platenspeler gewoon draaien op de opwindveer. De motor was een aangepast uurwerk. Grote merken als Telefunken en AEG gebruikten motoren van klokfabriekanten om hun apparatuur op te laten draaien. De Duitse radio bleef tot het einde van WOII uitzenden. Ook als de stroom van tijd tot tijd uitviel. Ook met behulp van de mechanische component.

Een ander groot merk van dit type motoren was Kienzle. De verteller van bovenstaand verhaal wist daar ook nog wel wat over!
Jacob Kienzle had drie neven die allen in het Duitse leger vochten. Twee sneuvelden aan het begin van de oorlog. De derde sneuvelde in april 1945. Op de laatste dat van de vijandelijkheden in TWente. Op de grens van Twente en de Achterhoek. Nog geen kilometer van de plek waar me dat verhaal gisterenavond (in Twents dialect!) werd verteld.
Dat was het begin van het einde van de Kienzle-dynastie. (Jacob stierf voor WO II en zijn directe familie had het bedrijf al opgedeeld.

Ik weet het, een triviant-achtig verhaal. Maar voor de echte WISsen onder ons misschien toch wel leuk!

Menno

Hier wat relevante info (Kienzle halverwege de pagina)
http://www.knirim.de/themen.htm

Triviaal of niet ik ben gek op dit soort geschiedenis verhalen!
Dank voor het delen en de link (tu)

mvg, Frans

EDIT 'op de laatste ‘daT’ moet natuurlijk DAG zijn.

Menno

Wat Frans zegt Menno en bedankt voor het delen! (tu)

Leuke informatie(tu) Ja, Dual (één ‘l’ toch?), wie kent het niet? De eerste CD speler in de begintijd van de CD die ik kocht was een Dual, in de uitverkoop bij RAF, maar toch nog steed loei-duur… Hij ligt nog steeds op zolder. En toen kwam ik er achter dat de lichte ruis, die altijd uit de speakers kwam, niet door de versterker gegenereerd werd:D:D

Ik vind het leuk als mensen enthousiast zijn over een verzamel-onderwerp en er erg veel van weten. Voor mij is het leuk om nu te weten dat er een link geweest is tussen de horloge-industrie en de vroege grammofonie. Dat wist ik niet, maar niet geheel onlogisch.

(tu)
Gaaf: dergelijke verhalen.
Dankjewel.

menno goed verhaal, gaat toch over horloges?
en die dual heb ik ook gehad met een reutel ruis inderdaad, maar waar kwam die dan vandaan?
gek hoe ze zich dus van de markt hebben laten drukken door nauwelijks te vernieuwen.
groet

Beste Menno, bedankt voor het delen, deze verhalen zijn altijd leuk.
Omdat ik met collega’s werk die ook veel met cultuur hebben, zitten er ook verzamelaars tussen en specifiek één collega houdt zich bezig met oa het verzamelen van porseleinen hoogspannings-isolatoren en model kraanwagens en bouwkranen… hij heeft vorig jaar een model gekocht wat in totaal een paar meter hoog is. Staat ergens in zijn slaapkamer geloof ik:D

groeten van Stef

Beste Menno,

mooi verhaal…en zeker leuk om te leren dat muziek en horloges op meerdere manieren samen gaan…muziek is tijdloos…en in veel horloges zit muziek …voor diegeen die het horen wil…zelf bekijk ik mijn kienzle nu met andere ogen alsook mijn dual platenspeler…

Dank voor het delen…

Groet, Justin