Tropic band van Wolbrook / Joseph Bonnie en fat spring bars

Man! dit gaat om halve millimeters :laughing:

1 like

Ik heb de 2.0 die @Chlorophyl linkte icm met JB tropics gebruikt. Werkt top. Er bestaan ook nog 1.8mm skinny fat bars, die heb ik in andere banden gebruikt. Ook top.

2 likes

Precies. 25% dikker dan dat dat ding voor gemaakt is.

2 likes

Thx allemaal, ik zal er wat bestellen bij strps :wink:

2 likes

Het betreft hier elastisch materiaal en 25% zou binnen de fabriek specs moeten vallen.

Trouwens, die feloranje rubber wave band die ik af en toe wissel met het staal is al jaren in topconditie. Als ik hem monteer, even een borsteltje en een sopje en hoppetala! :smile::+1:

Ik heb 2 tropic banden van Joseph Bonnie.
Een zwarte die ik anderhalf jaar geleden kocht en een recent aangeschafte olijfgroene.
Bij de zwarte gaan de Seiko springbars van 2 mm er vlot door, maar bij de olijfgroene gaat dit veel moeilijker. Vooral ze er terug uithalen is lastig.
Dus 2,5 mm dikke zullen niet passen.

1 like

Heb ze in een Baltic Tropic geperst t ging maar net. En eruit halen was nog erger.

1 like

Bedankt voor het delen van jouw ervaring :+1:

Ik wil niet zeiken, maar ik heb nog nooit opgelet hoe dik de tip van een spring bar was alvorens 'm in een Seiko duiker te vrotten. Dus pak ik altijd willekeurige spring bars die in het gat van de band passen, vrot die tussen de gaatjes, en als ik er aan snok en de band blijft aan het horloge zitten ben ik blij. Die fat bars van Seiko liggen altijd stof te happen in een la, want irritant dik voor 99% van alle banden. En de Seiko banden zijn kut.

Ik heb echt nog nooit een band gehad die naar de kleaute ging, ik heb nog nooit schade aan een lug hole gehad en ik heb ook nog nooit een geknakte spring bar gezien. Of ja, één keer, maar dat kwam eerder door een bandenwissel-tool die zo bot als een zekel was, waardoor ik de kraag van de spring bar verneukte. Zelf. Niet wegens “iets te groot gaatje”. :slight_smile:

Kortom: Heb je 20mm spring bars liggen die in die band passen, gebruik ze gewoon, en zitten er quick change bars in die strap, ook dikke prima.

Dit is gebaseerd op zeven jaar bandenswappen met de volgende duikertjes:

• SKX171 mod
  • SKX009
  • Stargate (2x)
  • Baby Tuna (2x)
  • Mini Turtle
  • Uemura
  • Vanaf morgen ga ik met diezelfde filosofie door met de SPB317.

Doe er je voordeel mee.

1 like

Het zit ‘m niet alleen in de dikte van de push pin, maar ook in de dikte van de tips (uiteinde). Te dunne tips zullen je lugs uithollen als je een horloge regelmatig draagt. Iets wat je niet wilt bij een duurder horloge of een horloge gemaakt van zachter materiaal…

Daarnaast, als een push pin te strak in de band zit, zal deze dus ook met de band mee bewegen en ook de lugs uithollen.

Maar ik snap wat je bedoelt, voor de een is dit belangrijker dan voor een ander en hef hangt ook nog eens af van de waarde van het horloge :wink:

2 likes

Zoals anderen ook aangeven: ‘skinny fat’ is de oplossing, 2.0mm diameter van de ‘body’, met 1,1 of 1,2 mm tips. Je kunt ze soms ook vinden door te zoeken naar Citizen Promaster duiker spring bars. De NY0040 heeft af fabriek precies de afmeting die je nodig hebt. Ik denk niet dat 2.0mm zo veel minder sterk is dan 2.5mm. De Citizen is ook gewoon ISO 6425 gecertificeerd:

• Strap/band solidity. This is tested by applying a force of 200 N(45 lb/20 kg) to each spring bar (or attaching point) in opposite directions with no damage to the watch or attachment point.
1 like

Da’s met een F, frotten dus.

[

frotten - WikiWoordenboek - Wiktionary](frotten - WikiWoordenboek)

Nederlands: ·klungelen en frummelen met name door met de handen ergens aan te zitten.

Het Vlaams woordenboek » vrotten

< verrotten samengetrokken tot vrotten . zie ook vrot, het ~ hebben, vrot, van buiten zoet, van binnen ~ West-Vlaams: vorten Limburg: vort. Het hout heeft jarenlang in den hof liggen vrotten . De puttekes vrotten ; regen op komst. Brusselse kaas, zo’ne vorte kaas, kan nogal vrotten amai.

2 likes

Bedankt Stefan,

Inderdaad :+1: En ik ben niet eens van plan om er 20 kg aan te hangen zoals in de test :joy:

1 like

Je hebt strikt gezien gelijk, maar verwijst naar de verkeerde bron:

Evengoed ga ik vrolijk door met vrotten. Ten eerste omdat ik frotten stompzinnig vind ogen en ten tweede omdat ik Vlamingen een beter gevoel voor de taal vind hebben. Als het goed genoeg is voor onze zuiderburen is het goed genoeg voor mij.

Tot slot wil ik nog even mededelen dat het frites zijn.

Mwoah, ik heb al mijn horloges toch regelmatig gedragen, en nog nooit wat uit zien hollen.

Toegegeven, ik heb nog nooit pushpins in een pakje boter gestopt. De mijne waren allemaal van hetzelfde 316L staal. Maarreh…

Wat voor Seiko is het dan? Alle duurdere Seiko duikers zijn van Diashield coating voorzien. Ik durf rustig te stellen dat de kast dan aanzienlijk harder is dan de spring bar tip, en dat je er beter aan doet om de staat van je spring bars in het oog te houden. :slight_smile:

1 like

Ik heb het over horloges in het algemeen. Horloges worden uit meerdere materialen gemaakt natuurlijk (goud etc). Maar als je te dunne push pins aan bv een vintage Sub wilt hangen, be my guest :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zucht. Ik heb mijn best gedaan.

En dit is natuurlijk totale onzin. Zelfs in het Vlaams betekend ‘vrotten’ iets geheel anders.

Je had ook kunnen zeggen: bedankt Drex, zo kan ik me behoeden voor het maken van deze fout in de toekomst. Maar nee hoor! gewoon rechtbuigen wat krom is. Typisch!

1 like

Drex, mijn Vlaamse vrouw geeft je gelijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

We nemen er een pintje op! :grin::+1:

1 like

:+1::grinning:

1 like