"Tropic" bandjes

Beste Horlogeliefhebbers,

Toen ik enkele dagen geleden m’n Chézard 7400 aangespte, zat er een olijfgroen nato-bandje om (ik zet zo’n bandje er meestal op tijdens het inregelen / dragen, omdat die makkelijk te bevestigen/verwijderen zijn zonder verwijderen van pushpins).

Toen ik me realiseerde dat dit bandje toch wel erg triest oogt tijdens de zomer, dook ik in de bandenkast…

Zwart, donkerbruin, lichtbruin, blauw , staal, ach… niks zonniger ? :frowning:

Ergens tussen al die bandjes lag een donkergrijs rubberen bandje…ooit eens als lot gekocht, maar verder nooit aandacht aan geschonken wegens… te lelijk…Maar, ik herinnerde me dat ik ze ergens nog in vele kleurtjes had liggen…

Na veel gezoek… eindelijk de doos gevonden. Het waren rubberen (of siliconen ?) banden uit de jaren zestig van het zwitserse merk “Tropic”.

Pas na het bandwisselen begon dit bandje m’n aandacht te trekken. Het leek wel het vakantie-gevoel jaren zestig in Saint-Tropez :+

Net een “Swatch” , maar wél eentje met bijzondere “ingewanden”…:smiley:

Het droeg vooral extreem comfortabel en toen ik bedacht dat dit bandje zeker veertig jaar of ouder was en eigenlijk zo goed als geen slijtage had, vond ik het wel de moeite om wat verder te zoeken en te experimenteren:

Onertussen heb ik ook e.e.a. opgezocht op het net, en wat blijkt… dergelijke bandjes waren extreem populair tijdens de jaren zestig en zelfs Rolex leverde horloges af met banden van het merk "Tropic"op sommige duikers.

Ondertussen dus al twee dagen gedragen en het is alsof er gewoonweg géén band rond je pols zit… Zou het geheim van deze bandjes zitten in de geringe contact-oppervlakte met de huid ? (zie foto)

Of gewoon door de “verluchting” in combinatie met een natuurproduct (als het rubber is) ?

Vandaar m’n vraag aan de mede-forumleden: wie weet hier méér over ?

Met Vragende Groeten,

Chris.

Nou, kijk hier maar eens: http://stores.shop.ebay.com/squinky__W0QQ_armrsZ1

Ik heb nog niet door waarom sommige de hoofdprijs kosten en andere niet, maar ik zal er wel overheen lezen. Met een beetje geluk (?) heb je de jarenlang de hoofdprijs in de la gehad.

Ik weet van een medeforummer dat hij bij Squinky een bandje heeft besteld (ik denk een goedkope, dat weet ik niet zeker), maar dat hij niet tevreden is over de kwaliteit: een beetje gammel. Dat zal wel niet gelden voor de echte Tropics!
Op jouw foto’s zie je hoe geweldig mooi jouw bandjes aansluiten op de horlogekast: tussen de lugs is het rubber afgerond, aansluitend op de kast! Kom daar tegenwoordig maar eens om! Ik weet dat Hirsch een serie banden heeft waarbij dat ook zo is; en ze kloppen zich er voor op de borst…

EDIT: ik heb nog eens goed naar de advertentie van Squinky gekeken; hij verkoopt Tropics en Tropic-style banden.

Menno

Bedankt voor de link Menno (tu).

Nou ze zijn blijkbaar niet echt goedkoop… prijzen tussen 30 en 130 USD … slik…

En ik dacht nog dat het goedkope brol-bandjes waren… maar nu ik ze om m’n pols heb merk ik dat ze echt soepel en aangenaam dragen…en opvallend: ze vertonen geen enkel spoor van ouderdom !

Het zal dus toch wel kwaliteit zijn…

Weet iemand waar en door wie die originele zwitserse “Tropics” gemaakt werden ?

MVG,

Chris.

Het zonnetje in huis, die witte band doet de kast echt goed. Had ze wel eens eerder gezien, en kan me voorstellen dat het erg prettig draagt.
Toch een puntje van kritiek: het lijkt dat er behoorlijk wat overtollig rubber zit aan de uiteinden bij de kast. Bij het bovenste wristshot zie je het een beetje. Verder kan ik je helaas geen info verschaffen Morse over deze Tropics.

::o Die zijn mooi! En die heb je zomaar liggen??? Dat ze duur zijn weet je inmiddels al en het materiaal is rubber. Maar ik vind dat zelf ook moelijk te geloven :smiley:
Ik had ze trouwens nog niet in deze kleuren gezien en ook niet met een geronde kant voor aan de kast. Erg leuk!

@ Henrik:

.— . … . -… - .–. -… !

MVG,

Morse :smiley:

Mijn morse is wat roestig maar ik denk

-… .- -. -.-

Hoi Chris,

Ik kan je vraag niet beantwoorden, maar wou toch even reageren dat ik het prachtige combinaties vind. (tu)

Die flieger met alarm (?) is dat een eigen projectje?

Groeten,

Martin