Na de post van Chris en mijn reactie (lees: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,148335,148335#msg-148335) kreeg ik van hem een pb en even later een pakje… Tropic banden in allerlei kleuren en vormen!!! ::o
Chris… :~ En dat was gelijk een goede aanleiding het origineel in NOS toestand eens naast de “Tropic style” (T-style) te leggen die ik laatst voor veel te veel op eBay kocht (lees:http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,146670,146670#msg-146670)
Vlnr: een originele Tropic band met daaraan een Seiko gesp die op dit soort banden hoort, daarnaast een originele Tropic (had ik wel even schoon mogen maken) met Tropic gesp en daarnaast de T-Style van ebayhandelaar Squinky. Waarschijnlijk is de band van Squinqy niet veel jonger (jaren 70).
[center]
[/center]De gesp van de Seiko band is de beste omdat deze het stevigst is door de breedte, maar de Tropic gesp is een zeer goede tweede. De T-style gesp is van erg dun staal (oid) en is van veel lagere kwaliteit. De… eh… hoe heten die dingen? Waar je de punt van de band door doet na het gespen? Die dus, zijn van de Tropic handiger omdat het er drie zijn en je die naar behoefte kunt verdelen over de rest van de band.
Wat je niet kunt zien is het gevoel en de lucht. De Tropic banden zijn niet alleen soepeler maar ook buigzamer. En ze stinken niet. De T-Style stinkt een uur in de wind.
Hier twee 6105’s. Links een N.A. die waarschijnlijk van de Nederlands Marine is geweest. Ik heb van de Marine Duikschool al bevestiging dat ze Seiko’s gebruikten. Of ze er biohazard logo’s op lieten drukken is nog niet zeker maar het is wel zeker dat Seiko dat niet zelf deed (dat liet Seiko weten). De bezel moet ik nog laten vervangen en het uurwerk is geen 6105… Dat doet mij alleen maar meer denken dat het een echt Marine horloge is, de horlogemakers uit het leger vervingen bij een defect vaak gelijk het hele uurwerk. Dat ging sneller…
Ik wist dit overigens toen ik 'm voor een zeer redelijke prijs kocht met de originle (uitgeharde) band (en gesp). De band op de foto is een echte Tropic met eroverheen nog een echte Tropic (beide van Chris).
Rechts de “vakantieaanwinst” 6105 met een T-style en een T-style er op.
Zie het verschil van de achterkant. Als het doel van de achterkant is zo min mogelijk contact met de huid te maken, is Tropic daar veel beter in geslaagd. De gaatjes lopen ook verder door naar boven. Ook goed zichtbaar is de afwerking van het tweede T-style bandje tov de Tropics. Je kunt nog goed de rafelige rand van T-style herkennen.
[center]
[/center]Dan de uiteinden. De Tropics zijn rond, de T-styles lopen af. Daarbij is de gesp van de T-style te breed en kan het bandje ruim bewegen in de gesp. Dat maakt de T-style instabiel. Voor de foto heb ik beide banden opzij getrokken aan het onderste deel. De T-style heb ik er nog hoger ingeschoven maar dat mocht niet baten.
[center]
[/center]De T-Style heeft een voordeel… ze zijn 3 keer goedkoper. Echter, als je ze beide in handen hebt en je moet kiezen is de keuze zeer eenvoudig; een kwalitatief slechte band die stinkt of een kwalitatief zeer goede band die niet stink? Tropic all the way!
Nog een leuke foto die ik tijdens het passen maakte met mijn andere N.A., de 6138-8020 “Panda”. De witte band staat perfect! Eromheen nog een paar Tropics met geronde bandeinden.
[center]
[/center]
En een foto van de achterkant van de N.A. 6105 met gegraveerd logo van de Koninklijke Marine (helaas niet goed zichtbaar).
[center]
[/center]en nog maar een van de voorkant.
[center]
[/center]