Tropical Dail

Ik heb mischien een “domme” vraag. Ik kom soms de term tropical dail tegen, zo ook op een rolex die ik erg mooi vind met bruine plaat en bezel. Nu heb ik begrepen dat de tropical dail een verkleuring van de plaat door de zon is, vandaar tropical. Tot zo ver is het me duidelijk.

Vraag, Zijn de dail en bezels die verkleuren zo door de fabrikant geconstrueerd om te verkleuren of is dit in de basis een ongewenst effect?

Indien het laatste van toepassing is verwonderd het me dat deze tropical dails als bijzonder aangeduid worden. Waneer ik een auto heb die door de zon verkleurd is, is deze niet bepaald meer waard dan een punt gave variant.

Gr. Hans

Heeft mij ook altijd verbaasd. Ook de term “faded” bezel en patina vind ik hilarisch. Ik vul voor die woorden altijd “verrot” in. :wink:

Ik begrijp wel dat er een bepaalde charme hangt aan ‘wat de tijd doet met kwalitatieve materialen’… maar er méér voor betalen, naaah.

Je zou ook van slechte kwaliteit kunnen spreken.
Denk dat de fabrikanten zich dood lachen.

Het geeft een horloge karakter, ik houd er wel van (tu)

dreski Schreef:

Heeft mij ook altijd verbaasd. Ook de term "faded"
bezel en patina vind ik hilarisch. Ik vul voor die
woorden altijd “verrot” in. :wink:

Wacht maar als je op je 70ste voor de spiegel staat… :smiley:

Het is een ongewenst effect. Ik houd ervan, omdat ik houd van oude horloges met karakter. Het mooie van een tropical dial is dat niet iedereen met voldoende geld op zak naar de juwelier kan gaan en er een kan kopen. Het is iets wat je niet kunt plannen, maar wat zich soms wel en soms niet voordoet. Dat maakt het uniek en het maakt het voor mij (en sommige verzamelaars) aantrekkelijk.

marijn Schreef:

dreski Schreef:


Heeft mij ook altijd verbaasd. Ook de term
"faded"
bezel en patina vind ik hilarisch. Ik vul voor
die
woorden altijd “verrot” in. :wink:

Wacht maar als je op je 70ste voor de spiegel
staat… :smiley:

Tja dat noem ik dan weer vintage. :smiley:

koningcaris Schreef:

Ik heb mischien een “domme” vraag. Ik kom soms de
term tropical dail tegen, zo ook op een rolex die
ik erg mooi vind met bruine plaat en bezel. Nu heb
ik begrepen dat de tropical dail een verkleuring
van de plaat door de zon is, vandaar tropical. Tot
zo ver is het me duidelijk.

Vraag, Zijn de dail en bezels die verkleuren zo
door de fabrikant geconstrueerd om te verkleuren
of is dit in de basis een ongewenst effect?

Indien het laatste van toepassing is verwonderd
het me dat deze tropical dails als bijzonder
aangeduid worden. Waneer ik een auto heb die door
de zon verkleurd is, is deze niet bepaald meer
waard dan een punt gave variant.

Gr. Hans

zoals al aangegeven was t n onbedoeld efdect. denk destijds ook ongewenst, maar tegenwoordig kunnen ze denk ik t wel waarderen dat zulke vintage zo gewild zijn. t draagt immers bij aan de rolex rage.

betreft t 2e gedeelte v je vraag, waarde v verkleuring… tis n gevoelsmatig iets. voor sommigen is t de exclusiviteit, de ander n charme v nostalgie, vintage, karakter, etc en weer n ander vindt de looks helemaal top. waarom honderden euro’s betalen voor n spijkerbroek die er erger afgedragen uitziet dan mn ouwe?

sommige dingen zijn nu eenmaal niet rationeel. nog eentje, waarom n fortuin aan n horloge uitgeven als… :wink:

persoonlijke noot, ik vind t er ook leuk uitzien, hoewel mn voorkeur meestal uitgaat naar contemporary. wat ik zelf n domper vind v patina enzo, is als t ten nadele gaat vd functionaliteit. vergeelde lume op vintage kan er wel mooi uitzien, maar ik knap er wel van af dat ze t niet meer in t donker doen.
mij. quest destijds naar n rolex duiker begon daar ook mee. kon n mooi overgangsmodel vd seadweller kopen, n bijzonder model. en velen smullen vh tritium, maar voor mij was dat n dooddoener.

Ik vind het eigenlijk wel wat hebben, geeft het wat karakter. Zeker bij oude Seiko 6309-7040’s is wat patina op de wijzers in indices prachtig!

Bdankt voor de reackties en de uitleg. In het geva, van onderstaande Rolex kan ik mijn ogen er niet van af houden. Eigenlijk jammer dat ze ze zo niet maken. Er een vermogen voor neertellen, dat ga ik niet doen. Ik zou erg ongerust zijn dat naarmate de tijd verstrijkt de horloge weer een heel andere uitstraling krijgt die ik dan niet meer mooi vindt. (makkelijk zeggen als je geen muntjes hebt)

Ik ga toch eens proberen een oud roest barrel te adverteren met de termen vintage en tropical roof paint. kijken of deze dan meer op brengt?

Degene die de termen bedacht heeft had nog een doos vol oude klokken liggen en zit nu in de carabien met een plank vol horloges in de zon te genieten van zijn eenvoudig verdiende centjes en een lekkere coctail haha

Hier de foto nog eens

Maak je geen zorgen je nieuwe aanwinst is onderweg en in bijna nieuwstaat met een nieuwe band.

Voorheen dacht ik ook zo over doorleefde klokjes, nu niet meer. Kijk eens in het vintage deel van het forum naar het topic “laat je gepatineerde wijzerplaat zien”.
Daar zitten minder mooie, maar ook uitzonderlijke exemplaren tussen.
Kijk eens naar de koffie kleurige Omega van Brutus.
De panterprint Omega van Tissot62.
De Navitimer van DMC (nu van XXof).

koningcaris Schreef:

Bdankt voor de reackties en de uitleg. In het
geva, van onderstaande Rolex kan ik mijn ogen er
niet van af houden. Eigenlijk jammer dat ze ze zo
niet maken. Er een vermogen voor neertellen, dat
ga ik niet doen. Ik zou erg ongerust zijn dat
naarmate de tijd verstrijkt de horloge weer een
heel andere uitstraling krijgt die ik dan niet
meer mooi vindt. (makkelijk zeggen als je geen
muntjes hebt)

Ik ga toch eens proberen een oud roest barrel te
adverteren met de termen vintage en tropical roof
paint. kijken of deze dan meer op brengt?

Degene die de termen bedacht heeft had nog een
doos vol oude klokken liggen en zit nu in de
carabien met een plank vol horloges in de zon te
genieten van zijn eenvoudig verdiende centjes en
een lekkere coctail haha

Hier de foto nog eens
http://i1299.photobucket.com/albums/ag71/koningcar
is/Rolexsubbruin_zps9f262f60.jpg

http://www.gnomonwatches.com/watches/squale-watches?page=2

Klik eens op de Root beer en de Heritage. Nieuw en ook mooi bruin.

Soms vind ik het jammer dat er zo schamper wordt gedaan over de smaak van anderen. Veel mensen vinden juist het doorleefde van vintage horloges mooi.

Zo heeft iedereen zijn smaak. Zo vind ik veel moderne horloges meer lijken op bling bling voor inboorlingen. :+ Ieder het zijne zeg ik altijd maar.

marijn Schreef:

Soms vind ik het jammer dat er zo schamper wordt
gedaan over de smaak van anderen. Veel mensen
vinden juist het doorleefde van vintage horloges
mooi.

Zo heeft iedereen zijn smaak. Zo vind ik veel
moderne horloges meer lijken op bling bling voor
inboorlingen. :+ Ieder het zijne zeg ik altijd
maar.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat men warm loopt voor een verweerde wijzerplaat. Een horloge is een sierraad en die probeer je zo mooi mogelijk te houden. Als iemand dat mooi vindt is dat prima. Maar ja ik ben ook niet allergisch voor goud en mijn vrouw al helemaal niet. :smiley:

dreski Schreef:

marijn Schreef:


Soms vind ik het jammer dat er zo schamper
wordt
gedaan over de smaak van anderen. Veel mensen
vinden juist het doorleefde van vintage
horloges
mooi.

Zo heeft iedereen zijn smaak. Zo vind ik veel
moderne horloges meer lijken op bling bling
voor
inboorlingen. :+ Ieder het zijne zeg ik altijd
maar.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat men warm loopt
voor een verweerde wijzerplaat. Een horloge is een
sierraad en die probeer je zo mooi mogelijk te
houden. Als iemand dat mooi vindt is dat prima.
Maar ja ik ben ook niet allergisch voor goud en
mijn vrouw al helemaal niet. :smiley:

Ik vind het gewoon zonde en bovendien armoedig staan. Maar ja dat is mijn mening.

Bedankt Vouwfiets, ik ben erg benieuwd hoe hij is geworden, de foto’s zijn veel belovend. Zodra hij er is zal ik er een postje aan wagen.

vouwfietser Schreef:

Maak je geen zorgen je nieuwe aanwinst is onderweg
en in bijna nieuwstaat met een nieuwe band.

Voorheen dacht ik ook zo over doorleefde klokjes,
nu niet meer. Kijk eens in het vintage deel van
het forum naar het topic “laat je gepatineerde
wijzerplaat zien”.
Daar zitten minder mooie, maar ook uitzonderlijke
exemplaren tussen.
Kijk eens naar de koffie kleurige Omega van
Brutus.
De panterprint Omega van Tissot62.
De Navitimer van DMC (nu van XXof).

dreski Schreef:

Ik vind het gewoon zonde en bovendien armoedig
staan. Maar ja dat is mijn mening.

Tja, Dreski, gelukkig maar dat smaken verschillen, ik persoonlijk vind bijvoorbeeld helemaal niets aan G-Shocks e.d.

Nee, doe mij dan maar liever een armoedig klokje :wink:

Hahaha. Ieder zijn ding.

XXoF Schreef:

Nee, doe mij dan maar liever een armoedig klokje
:wink:

Maak je geen zorgen,er is best nog wat van te maken.
Op ebay vind je nog wel een aftermarket wijzerplaat, dan nog een nieuw bandje er op.

Ton