Trouble in Paradise 😐

Merkte vanmorgen op dat mijn 1977’ish Omega Seamaster Quartz is gestopt met tikken! :worried:
Ongeveer 1 jaar geleden (okt 2016) heb ik nog een nieuwe batterij erin laten zetten.

  • hoelang zou de levensduur van een batterij normaliter moeten zijn in jullie ervaring?
  • is een quartz horloge “makkelijk” (lees: betaalbaar) te repareren?
  • wat te doen?
  • Note: het horloge doet helemaal niets meer zoals te zien is op de foto :smirk:

Hoor graag jullie ervaringen en suggesties

Heb net een nieuw bandje van @Teubel gekocht voor dit horloge dus wil het klokje graag weer werkend dragen! :neutral_face:


Een jaar op één batterij voor een oud quartz horloge lijkt me heel redelijk; het energieverbruik van oude quartz techniek ligt hoger dan dat van een modern uurwerk. Ik zou dus eerst een nieuw batterijtje proberen. Het kan ook nog zijn dat dit uurwerk origineel met een 1,5V kwik batterijtje gevoed zou moeten worden en dat er nu een 1,35V zilver-oxide cel inzit. Die zullen eerder door de minimale spanning zakken waar het uurwerk nog op draait (mocht dat het geval zijn).

5 likes

Hier hoort origineel een 388 batterij in maar die worden niet meer gemaakt.
Omega heeft hier een adapter voor gemaakt, ik heb het idee dat er nu gewoon een zo goed mogelijk passende batterij is gebruikt.
Zie voor meer info http://www.smallbattery.company.org.uk/sbc_329-to-388.htm

@Arjen het is net andersom die oude batterijen waren 1,35v en de nieuwe silver oxide zijn 1.55v

2 likes

Zelfs ik, met twee linkerhanden, kan een batterijtje in mijn vintage quartz omega verwisselen. Kosten ook nog eens bijna niets.

Allereerst dank voor de reacties!

@Arjen : ben n.a.v. je reactie toch maar hysterisch naar de binnenstad gescooterd: voor 4 euro werd bij van Zeeland (doen ze normaal nooit en ze rekenen dan minimaal 20 euro duhuh!) werd de batterij ter plekke vervangen.
Hij tikt weer! :relieved:

@Floris155: ik weet niet wat voor batterij er in is gedaan maar kan dat kwaad? 0.2v extra? :hushed:

Zoals @marijn al opmerkte is dit een DIY klusje…ga dat de volgende keer zelf doen!

Ik heb ter voorbereiding voor die kleine schroefjes al een exclusieve schroevendraaierset aangeschaft bij de Action voor 1,50: 31-delig EN magnetisch(!) ; prima setje…maar echt niet te geloven dat dit zo goedkoop kan worden gemaakt!

Dank voor het delen @mieper!!! :sunglasses:

3 likes

Magnetisme en horloges is geen gelukkige combinatie

3 likes

Je hebt helemaal gelijk! :blush:

Ik denk niet dat het kwaad kan maar misschien kan @MartijnV daar iets meer over vertellen.
Maar voor de volgende keer zou ik gewoon die adapter aanschaffen :wink:

1 like

:smirk:

4 likes

EN meteen wegpleuren dus

2 likes

De bitjes vallen gewoon in een magnetisch dopje; no worries!
-denk ik- :smirk:

En zijn dus ook magnetisch :hushed:

Deze zou het met een normaal zilver oxide batterijtje gewoon moeten doen. Zeker weten dat de batterij goed zit en vol is? Wat gebeurt er als je een tandwiel draait met een cocktail prikkertje?

@MartijnV: hij doet het nu, kan een batterij met een hoger voltage dan het origineel geen kwaad?

Nee, dat is meer iets bij de oude accutron 214 stemvork uurwerken.

1 like

Dankjewel!!! :smirk:

1 like