Trouwring gebruiken als goudlaag horloge?

Beste vrienden op het forum,

Aangezien ik mijn trouwring vrijwel nooit om heb zit ik met een idee in mijn hoofd. Geen idee of het kan of haalbaar is, vandaar dat ik jullie vraag!

Ik had het idee om mijn gouden trouwring te gebruiken voor een nieuwe goudlaag over mijn horloge en de achterkant te graveren. Ik heb een gold filled vintage omega seamaster waarbij ik dat zou willen doen.

Is dit überhaupt mogelijk? Zo ja, hoe kan ik het beste te werk gaan?

Alvast bedankt voor de reacties!

Vriendelijke groet,
Jos

2 likes

Misschien net als bij grand seiko ( de gouden medallion in het deksel) met een gravering erop

Als je het zelf wilt doen dan kun je het goud elektrolytisch aanbrengen. Staan genoeg filmpjes van op YouTube; bv Nekkit Watchmaker.

De ring los je dan eerst op in Aqua Regis (koningswater) en je gebruikt dat als oplossing om het goud over te brengen op de kast.

1 like

:mask: vergeet dan niet de veilgheids bril en mondkap​:pray:

Ik zou zeggen, goud verkopen en een ander (massief gouden) horloge kopen.

Goed idee. Heb er nog zes liggen. Zgan.

3 likes

Misschien kun je dat beter aan je vrouw vragen.
Uit het antwoord kun je, denk ik, meerdere conclusies trekken.
En uit de vraag doet zij dat waarschijnlijk ook wel.

2 likes

Een extra vergulding over gold filled zou technisch moeten kunnen lijkt me, maar of je dit moet doen…

Tja. Persoonlijk vind ik het geen prettig idee.

Dan zou ik eerder de gouden ring verkopen en dit bedrag bij je Grail inleggen bijv.

Misschien kun je dat beter aan je vrouw vragen

Maar als hij de ring nooit draagt dan merkt ze dat toch niet?

Het wordt pas een probleem bij een scheiding. Dat wordt haar ring doorgeknipt en zijn horloge :smirk:

2 likes

Als het al zou kunnen en lukken… krijg je dan niet een kleurverschil omdat het mogelijk niet uit exact de zelfde legering bestaat??

Ik heb van de week net goud oplossing gekocht om naast het verchromen te gaan proberen. Zou niet met een ring aan de gang gaan. Tenzij het het van een gestrand huwelijk is waar het oplossen van de ring het deugdelijk alternatief is voor het oplossen van de ex.

1 like

Andras Pandi zal je daarin tegenspreken :laughing:

Ik denk het niet. Het goud van de ring gaat immers gelijkmatig over de hele kast. Lokaal vergulden is op deze manier niet mogelijk.

Lees je in op You Tube .Want je moet zeker zijn: gold filled of gold plated ? Je moet ook een idee hebben van de dikte van je goudlaagje want met electrolyse leg je maar een heel bescheiden micron laagje . En als je met afgesleten 20 micron dikte zit op bep. plaatsen ga je werk hebben om dat verschil te overbruggen .Je kan wel een hoop info op YT vinden maar ik denk dat je met aanschaf van de nodige electro-materialen (denk aan voltagebeheersing o.a.) en ontvettingspreparaten beter af bent bij een juwelier of horlogemaker. Waar je dan wel zelf besparend kan werken is de demontage van het uurwerk.Succes.