Het is iets minder een tool watch (al is het natuurlijk wel als zodanig bekend geworden), maar qua investering is de Omega Speedmaster natuurlijk een goede.
Welk model?
Er is maar één merk wat absoluut voldoet aan maximale waardebehoud. Rolex.
De rest, mwah. Feit blijft dat je moet kopen wat je mooi vindt!
Je kan ook kijken voor een IWC. Die hebben meerdere prachtige tool watches in die prijsklasse. Ingenieur, mark VII, mark XVI
Het is mijn persoonlijke overtuiging dat de meeste horloges een slechte investering zijn.
Zoals hierboven gezegd: Rolex is hierop momenteel één van de weinige uitzonderingen.
Zodra je je bankkaart terug wegstopt ben je een gevoelig percentage van de waarde kwijt. Je kan dit effect proberen te minimaliseren door inderdaad gebruikte horloges te kopen of op de grijze markt.
Bovendien zijn ze - terug over het algemeen - totaal niet liquide m.a.w. moeilijk verhandelbaar tenzij je toevallig op iemand botst die toevallig dat uurwerk wil kopen aan jouw prijs. Ik denk dat het momenteel reuze meevalt met de verhandelbaarheid van een Tudor, maar volgend jaar kan de mode gewijzigd zijn en raak je hem niet kwijt.
Er wordt dikwijls geschermd met de evolutie van de prijzen van vintage uurwerken, maar ik geloof nooit dat die stijging zich zal doorzetten in de toekomst voor hedendaagse productie, op z’n minst zijn toekomstige stijgingen onzeker.
Zo’n horloge moet je mijns inziens kopen omdat je het mooi vindt, met de bedoeling het later aan je kinderen te geven, en het intussen ook te gebruiken. Als je het met die ingesteldheid koopt, is de Tudor NF of Black Bay een prima koop !
Overigens, ik ben óók enorme fan van de North Flag.