Tudor als investering

Hallo allen!

Sinds enige tijd ben ik aan het kijken naar een toolwatch. Omwille van mijn budget ±€3000,- kom ik al snel uit bij een Tudor North Flag of een Black Bay (steel bezel). Ik ben opzoek naar een horloge dat ik kan gebruiken als daily driver. Daardoor een goede gangreserve, stevig uurwerk, min 10 atm waterdicht, datum aanduiding, en een stalen band.

Ik vind het principe van een horloge dat in ieder geval niet in waarde verminderd erg interessant. Zit ik met een van deze horloges goed? Ik lees veel dat de black Bay een goede investering zou moeten zijn, maar dit is ook zo’n beetje de meest verkochte Tudor. Aan de andere kant lees ik niet heel veel over de north flag. In mijn beleving word dit horloge ook veel minder verkocht en het is de eerste Tudor met een manufacture uurwerk. Is het zo dat de north flag Dan de betere keuze is? Mijlpaal + schaatste?

Wat is jullie mening? Een van deze twee of wellicht een ander horloge gezien mijn wensen?

2 likes

Zal geen investering zijn. Het is een gebruiksvoorwerp tenzij je heel veel kan investeren in vintage.
Op een nieuwe verlies je, zeker in het begin, altijd.

Als je geen verlies of meer zekerheid wilt hebben dan zou ik een gebruikte voor een goede prijs gaan scoren en anders een voor een vintage model gaan.

2 likes

Dit zijn twee verschillende dingen. Maar ik zou persoonlijk geen horloge kopen met die reden. Zoek gewoon een jong gebruikte waar de kop al af is.

8 likes

Ik zat mijn antwoord te typen, toen ik de reacties van @HanDavinci en @cliogek zag binnenkomen.

Daar valt helemaal niets aan toe te voegen. :ok_hand::blush:

5 likes

Een nieuw horloge, dat dagelijks wordt gedragen is niet echt een investering. Niet alleen gaat een aanzienlijk percentage van de waarde in rook op zodra het de winkel verlaat, maar door dagelijks gebruik zullen allerhande (on)diepe sporen op het horloge komen.

Laat nu net dit zijn wat 90% wat de herverkoopwaarde is, de staat van het horloge… En evt de servicehistoriek.

1 like

Ja dat snap ik, maar dat is wat ik lees. Thanks voor je reactie!

1 like

Misschien kun je aandelen nemen in Tudor? Dat zou best wel eens een goede investering kunnen zijn.

Maar een horloge als investering? Zou kunnen, maar dan zit je bij Tudor waarschijnlijk niet zo goed.
Welk merk dan wel? Ik zou het je graag vertellen, maar het batterijtje van m’n glazen bol is leeg.

2 likes

Jouw glazen bol is een kwartz?

4 likes

Bedankt voor de reacties! Er valt nog veel te leren merk ik al!

Wat ik bedoelde was het minst in waarde verminderd. Ik ben sowieso van plan om een te kopen met de kop eraf.

Inderdaad, dat vind ik wat gebruiksvriendelijker.
Ik vind het lastig aflezen als je met die bol zit te schudden.

1 like

Een tien jaar oude Toyota Celica met anderhalve ton op de teller moet wel lukken.

On topic: Rolex.

Maar zoals aangegeven: dat weet geen mens.

2 likes

Tudor SA is eigendom van Rolex SA en Rolex is weer 100% eigendom van de Wilsdorf Foundation, het is dus helaas niet zo makkelijk om aan Tudor aandelen te komen.

Als je in een tudor wilt “investeren” zou ik voor een big block gaan. Deze zijn naar mijn mening nog ondergewaardeerd.
Op een black bay zul je weinig afschrijven als je een gebruikte koopt denk ik. Of er winst te halen valt betwijfel ik.

1 like

Zoals al eerder gezegd, is het waarschijnlijk het beste om een horloge niet als investering te zien. Toch vind ik de vraag “welke het minst in waarde verminderd” geen vreemde. En hoewel je dat inderdaad nooit met zekerheid kunt zeggen, kun je wel naar resultaten uit het verleden kijken. Dan lijkt het erop dat je met de sportievere modellen van Rolex redelijk safe zit.

Mijn advies zou dan ook zijn: een jong gebruikte sportieve Rolex (Sub, Explorer of zo) waar de kop vanaf is, en bij voorkeur al een paar draagsporen die (1) je aankoopbedrag verder drukken en (2) ervoor zorgen dat je ‘m ook echt gaat dragen i.p.v. in de kluis leggen. Grote kans dat ‘ie in elk geval niet héél veel minder waard gaat worden dan wat je ervoor betaald hebt.

Of dat voor Tudor ook geldt, weet ik niet. Ik zou dan voor een model gaan waarvan er minder zijn verschenen. De zwarte Black Bay met ETA uurwerk bijvoorbeeld: die is nog geen jaar op de markt geweest en hoewel dat geen garantie is voor verzamelbaarheid & waardevastheid, geef ik het méér kans dan bij een model dat nog nieuw te koop is.

2 likes

Je kunt overigens geen aandelen kopen van Rolex of Tudor. Rolex is formeel een non-profit stichting, met als kerndoelen het eigen voortbestaan en liefdadigheidswerk.

1 like

Voor een daily watch lijkt me gangreserve niet het meest belangrijke punt. Als je iets wilt dat een beetje waardevast is voor dat budget zou ik een jong gebruikte Omega Aqua Terra kopen. Die voldoet aan al je criteria.

1 like

Precies dit was het eerste wat me opviel… Gangreserve bij een daily driver belangrijk???
Ik zou sowieso niet naar gangreserve kijken en zeker niet als het een dagelijks horloge wordt. Die is gewoon altijd op spanning dus niet relevant imho.

En verder is het ook al gezegd. Ga voor jong gebruikt en geniet er vooral van en als het je om het restwaarde gaat gewoon een kijkvandaag klokje kopen.

Horloge kopen is afschrijven in de meeste gevallen.

1 like

Volgens mij is Rolex één van de weinig merken waar de waarde het mist daalt en met een beetje geluk nog stijgt.
Maar koop je een horloge niet gewoon omdat je hem mooi vind en je hem (elke dag) wilt dragen?
Zou persoonlijk ergens anders in investeren dan in een horloge.

Waarin dan?

Weet ik veel… Bitcoins?
Nee, denk vastgoed ofzo… Maarja, dat red je niet met een paar duizend euro :joy:

2 likes