Tudor BB36 (ETA2824) kroon opwinden stuk

Ik had met de bb58 niks te klagen mja die heb ik amper een half jaar gehad :joy:

1 like

Aah, denk alsnog dat het de wereld niet zal kosten.

Excuses misschien verkeerd woord gebruik… Het lijkt alsof het door eigen gebruik komt, naar aanleiding van het ‘klik’ geluid… Evengoed, zou ik het ook bij de AD proberen. Ik zou je alleen geen valse hoop willen geven, dat bedoelde ik. Om teleurstelling te voorkomen :wink:

2 likes

Je kunt de veer niet meer opwinden? maar je kunt de kroon wel draaien?
Dat lijkt op een gebroken opwindveer.

Bij een automaat lijkt het me niet te liggen aan een gekroken veer. Na lezing van @Bernard’s aantwoord.

Voor het vervangen hoeft het uurwerk slechts deels uitelkaar genomen te worden.
Bij het plaatsen van een generieke veer zal dat (veel) goedkoper zijn.

2 likes

Wat een onzin. De 2824 kan gewoon heel slecht tegen handmatig opwinden. Ongeharde tandwielen houden daar niet van.

Het is een automaat. De 2892 en 2824 kun je beter even schudden dan opwinden.

Het kan natuurlijk ook een gebroken veer zijn, maar ook dan is het buiten garantie en kan zoiets nu eenmaal gebeuren bij gebruik.

Rolex en Tudor zijn net als ieder ander merk onderhevig aan natuurkundige wetmatigheden. Die flauwekul, alsof ze gemaakt zijn van fairy dust en er niets aan kapot kan gaan raakt kant noch wal.

3 likes

Je mag toch wel wat meer verwachten voor dat geld. Lijkt wel roemoll

1 like

Als ik een Ferrari koop en er plankgas mee ga rijden, teveel toeren maak en de motor opblaas. Dan mag ik “toch wel wat meer verwachten voor dat geld”?

Handmatig opwinden laat de desbetreffende tandwielen zeer hard draaien (de parallel met overtoeren). Die tandwielen zijn er niet op gemaakt vaak zo te worden gebruikt. Een 2824 hoort o.b.v. automatische opwinding te functioneren. Het handwinden is mogelijk, maar moet je liefst voorkomen.

1 like

Nooit geweten. Als de functie erop zit, lijkt het me logisch die te gebruiken.

1 like

Ok niets gezegd dan. Geldt dat voor alle automaten ?

1 like

Wat een aannames allemaal, mijn hemel zeg…

De automatische opwinding van een 2824 is al helemaal niet te vergelijken met een 2892.

Bij normaal opwinden kan een 2824 prima handmatig opgewonden worden,… Hoe kom je er bij dat 't er eigelijk niet voor gemaakt is,? Handmatig opwinden laat de tandwielen helemaal niet “zeer” hard draaien… Misschien enkelt de wisselaars. Maar 't palrad draaid zo hard als je zelf opwind.

2 likes

Nee, ligt aan constructie en materialen.

leesvoer:

1 like

Dank u

1 like