Tudor BB36 (ETA2824) kroon opwinden stuk

Vanochtend wilde ik mijn Tudor Black Bay 36 opwinden door aan de kroon te draaien. Ik hoorde een klein soort klikje en nu windt ‘ie niet meer op als ik ‘m draai. Ik denk (maar weet niet zeker) dat het geluid ook iets is veranderd bij het draaien aan de kroon.

Kortom: een reparatie nodig dus.

Nu vroeg ik me af wat ik het beste kan doen: vereist dit een bezoek aan de AD en Tudor-onderdelen en ga ik hier flink voor betalen? Of zou dit gewoon bij een reguliere horlogemaker kunnen die de ETA-2824 goed kent en standaard onderdelen heeft?

Eta 2824 toch niet echt een gecompliceerd uurwerk. Denk bij reguliere horlogemaker makkelijk te repareren is

Wellicht ten overvloede; maar als het exemplaar nog onder garantie valt, ga dan naar de/een AD.

Denk dat een nieuwe 2824 goedkoper is dan een service beurt. Wat kosten die uurwerkjes 5 tientjes?

1 like

In een tudor. 5 tientjes?

2 likes

Nee, wat het uurwerk kost. Niet de totale kosten

Het is een Top Grade 2824 met paar (minimale) aanpassingen. Geen 50 euro.

Niet meer helaas!

3 likes

Vermoedelijk zijn er een paar tandjes uit 't palrad gebroken, waardoor het kroon rad niet meer ingrijpt en dus niet meer opwind, bij handmatig winden.

Ik zou naar een goede horlogemaker gaan en eerst even vragen of hij de kroon/tube werking wil controleren, zodat je dat kan uitsluiten. Als dat oké is, full service uurwerk.

4 likes

Het is door toedoen van eigen gebruik, al zou hij dus nog garantie hebben, daar gaat de AD nooit in mee. Het is geen fabrikage fout.

1 like

Ik zou sowieso teruggaan naar de AD en vragen wat ze nog voor je kunnen betekenen.

1 like

Ik heb mijn Tudor date/day ooit naar Dirk Oskam gebracht en hij heeft perfect werk gedaan, ik heb hem zelf ook gevonden via het horlogeforum, wellicht kan hij je helpen en heel betaalbaar.

1 like

Hoe zie je dat op afstand ?

5 likes

Tudor moet tegen een stootje kunnen. Zolang er geen trein overheen is gereden gewoon terug gaan naar AD in garantie periode.

1 like

Dat weet je nooit. Het kan wel degelijk een fabricagefout zijn die aan het licht komt zodra je aan de kroon draait. Als je horloge niet te lang uit de garantie is, zou ik bij een AD desondanks klagen dat je van een horloge van deze prijsklasse mag verwachten dat deze langer meegaat zonder gebreken dan nu het geval is. Non conformiteit.

4 likes

Mij ook bekend, heeft ooit een afgevallen wijzer vervangen voor me. Fijne ervaring gehad. Weet alleen niet of hij de originele onderdelen van de Swatch Group heeft. Zou ik even kunnen navragen.

Swatch Group,? Tudor,…

2 likes

ETA = Swatch group

1 like

Er van uitgaande dat die niet gevallen oid is lijkt t me handig dat je idd eerst even contact zoekt met de ad.

En anders naar horloge maker om na te laten kijken.

Lijkt me niet dat dit zomaar kan gebeuren? :face_with_monocle:

Ook een tudor gehad. Kwaliteit niet echt geweldig voor zoveel geld :face_with_raised_eyebrow::face_with_raised_eyebrow:

1 like