Ik zit met een luxe probleem en ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
Ik overweeg een Tudor Black Bay 58 te kopen. Nu weet ik van mezelf dat ik graag met banden wissel, maar uit ervaring vind ik stalen banden zonder quick release uiteindelijk altijd te veel gedoe. Gevolg: ik laat ze er permanent op zitten.
Plan was daarom: de BB58 op NATO kopen en er zelf een after market stalen band bij zoeken. Maar daar loop ik dus vast.
Mijn eisen / probleem:
• Ik wil graag een stalen band met quick release
• Het moet wel een curved end hebben, dat is voor mij echt een must (mooie aansluiting op de kast)
• Ik heb tot nu toe geen goede opties gevonden die én quick release hebben én curved end én een beetje fatsoenlijk matchen met de BB58
Maar dan blijft het toch een gok welke after market stalen band daar goed mee samenwerkt. Je zult net zien dat die bars nét niet passen in de band of dat het allemaal niet lekker uitlijnt.
Dus mijn vragen aan jullie:
• Heeft iemand een suggestie voor een goede after market stalen band met curved end en quick release voor de Tudor BB58?
• Of ervaring met dit soort curved quick release bars (zoals Strapcode hierboven)? Werkt dat een beetje in de praktijk, of is het vooral veel proberen en retour sturen?
• En misschien nog belangrijker: mis ik een voor de hand liggende oplossing? Zie ik iets over het hoofd qua configuratie / aankoopstrategie?
Alle tips, ervaringen en foto’s zijn meer dan welkom!
Kijk. Dat is alle quick release die 99% van de horloges op staal nodig hebben.
Ik moet wel zeggen dat ik lees dat de lug holes van de BB58 heel erg laag zitten en dat platte banden niet mooi staan. Het kan dus goed zijn dat het gemaakt is om op staal te dragen, maar dan moet je een eigenaar van een BB58 vragen.
Zelf heb ik gewoon een fatsoenlijk duikhorloge gekocht met gaten in de lugs.
Herkenbaar
Daarom heb ik altijd een paar horloges, hoewel ik er idealiter één zou willen.
Eén vast op de stalen band en één waarbij ik af en toe een bandje wissel.
Misschien een optie om over na te denken
Ik heb je eerste post gelezen, maar vind het een beetje onzin. Sommige dingen moet je gewoon even oefenen tot het geen gedoe meer is, want aftermarket banden op een BB58 die van zichzelf al zo’n goeie bracelet heeft is natuurlijk een beetje van de zotte. Het gaat nooit beter ogen, als ik internet zo eens bekijk.
Als je de 6767 te veel gedoe vindt zou ik de door @Ruud aanbevolen 7825 bekijken. Dat is nog een tandje makkelijker, zeker bij het terug plaatsen. Soit, het is een ding van dicht bij de 200 ballen meen ik me te herinneren, maar zeker erg fijn om mee te werken.
Eerlijk is eerlijk, het grootste probleem zou voor mij niet de bandenwissel zijn, maar eerder de positie van de lug holes.
Dat geintje wat ik over de Marine Master maakte… Eerlijk gezegd liggen de lug gaten me daar ook te diep, net als op elke Grand Seiko die niet uit de Elegance serie komt. Dan krijg je op een NATO of leertje zo’n zicht op de klippen van Dover, zo hoog als die kast lijkt.
De BB58 schijnt dat euvel ook te hebben en is bovendien slab sided, dus zou het horloge voor mij permanent op staal leven omdat iets anders er gewoon niet uit ziet.
Er zijn voor mij maar weinig duikertjes die echte bandensletten zijn, maar de Sixty Five van Oris en Superman van Yema hebben een slankere middenkast waardoor je beter met leer, NATO of Tropic weg komt.
Je kan het onzin noemen, maar ik noem het een luxe probleem.
De Oris 65 heb ik en leeft permanent op staal. Ik wil in de ochtend een horloge pakken en gaan, niet gaan klooien met tools (of avond ervoor).
De BB58 heb ik zeker gepast en ik vind hem naast staal ook goed op NATO staan, maar denk dat de stalen band wel de voorkeur heeft. Koop ik evt die prijzige quick release oplossing erbij die iemand hier heeft gepost.
Nato is een ander verhaal omdat je de doorkijk naar je pols blokkeert bij de lugs. Persoonlijk vind ik een te grote ruimte tussen de start van de band en de rand van de kast lelijk en zonde van de BB (zowel hoogte als lengte). Daar heeft hij dus zeker wel een punt. Daarmee zouden andere banden dan Nato en de bracelet voor mij afvallen. Ik heb de BB overigens gepast met ‘een gewone band’ dus ik spreek uit wat ik toen waargenomen heb. Curved rubber vond ik wel weer mooi. Blijft persoonlijk natuurlijk.
Is dat niet een eufemisme voor onzin? Alle gekheid op een stokje, toolwatches zonder lug holes blijven een rare propositie.
Dat gezegd, als een stalen band goed is heb ik geen enkele neiging meer om nog dingen op NATO te zetten. Ik zou de neiging hebben om hem op staal te kopen en dan af te wachten.